ik zit momenteel in Cusco en ik zit erover te denken om 4 dagen naar Parque Nacional de Manu te gaan. Alleen naar de culturele zone, want de gereserveerde zone is financieel geen optie. Maar ik ga in januari sowieso naar Iquitos.
Ik vraag me nu af of het de moeite waard is om zowel in Manu als in het noorden naar de jungle te gaan, of dat de jungle bij Iquitos mij genoeg laat zien. Kan iemand hier iets over zeggen?
De jungle is bijna overal hetzelfde dus het zal niet veel uitmaken waar je heen gaat. één locatie zal genoeg zijn. Iquitos is een stuk goedkoper.
Persoonlijk zou ik nog iets verder stroomafwaarts naar letitia gaan.
Iquitos is iets te druk en te smerig.
Manu! Absoluut! Iquitos zit midden in de jungle, maar het is wel een stad midden in de Jungle, je zit dus dicht bij een stad, de lodges zitten daar helemaal niet ver vandaan. In manu daarentegen ga je ver de jungle in, bij de beschaving vandaar. Dus heb je bijvoorbeeld veel meer kans op dieren (zelfs jaguars).
Aangezien je al in Cusco zit, zou ik je het Tambopata Reservaat aanraden (Puerto Maldonado). Qua flora en fauna heeft dit reservaat de meeste diversiteit (meer dan het Manu Reservaat). Manu staat erom bekend dat het het meest behouden is echter is het een heel stuk duurder en minder toegankelijk.
Makkelijker en goedkoper is om rechtstreeks vanuit Cusco naar Puerto Maldonado te vliegen en daar een tour te boeken (jungle lodge), vanuit Puerto Maldonado gaat een vlucht naar Lima. In totaal scheelt het dus 1 vlucht aangezien er geen rechtstreekse vluchten vanuit Cusco naar iquitos gaan. Je zult altijd via Lima moeten. Bovendien zijn de Lodges in Puerto Maldonado iets goedkoper dan in Iquitos maar zeker niet minder de moeite waard!
Nadeel is wel dat je weer bij een stad zit. Ik ben zelf nog nooit in Puerto Maldonado geweest, dus wat dat betreft kan ik je er weinig over zeggen. Maar wat ik gehoord heb is dat je inderdaad weer het nadeel van een stad ondervindt.