Puerto Maldonado

Beste Mensen,

Ik ga aankomende zomer voor 6 weken naar peru en bolivia. Eerst 3,5 week Peru met vrienden en dan 2,5 week naar Bolivia met mijn vriendin.

Ik had gehoopt hier wat tips te ontvangen over het reizen tussen deze twee landen.

Onze trip in peru gaat er waarschijnlijk als volgt uit zien: We vliegen op Lima - Paraces - Ica - Arequipa - Puno - Cusco - Puerta Maldonado (Jungle)

Vanaf Puerta Maldonado vliegen mijn vrienden waarschijnlijk terug naar Lima. Ik moet vanuit daar binnen 1 a 2 dagen in Santa Cruz (hier vliegt mijn vriendin op) zien te komen. Een vliegreis van Puerta Maldonado naar Santa Cruz blijkt erg prijzig (minimaal €400). Iemand tips??

Vervolgens maak ik de volgende reis samen met mijn vriendin: Santa Cruz - Sucre - Potozi - Tupiza - Uyuni - La Paz - Copacabana - La Paz - Rurrenbaque - La Paz. Vanuit La Paz vliegt mijn vriendin weer naar huis en moet ik in Lima zien te komen om mijn vlucht naar Amsterdam te halen (retourtje Lima reeds geboekt). Wat is hier qua reizen het handigst?

Ik hoor graag jullie tips, vragen of opmerkingen over de vragen die ik hierboven heb gesteld. Ook overige tips, vragen of opmerkingen over bijvoorbeeld de reisduur, routes en highlights zijn erg welkom!!!

Heb er zin in !!!

Groetjes,
Bas

Oh en er schiet me net nog iets te binnen. Wij willen de Jungle trek gaan doen om bij Machi Pichu te komen. Raftend / ziplinend / Hikend en Mountainbikend.

Iemand hier al ervaring mee?

Moet dit van te voren worden geboekt?

Groetjes,
Bas

Ik ben ook wel benieuwd naar reactie hierop [emoji9]

Iemand? ;p

Dat is de Inca Jungle trekking, wat geen al te moeilijke trekking is omdat het hiken gecombineerd wordt met avontuurlijke activiteiten.
Is best wel populair!

Van Puerto Maldonado naar Santa Cruz is inderdaad prijzig omdat je verplicht bent langs Lima te gaan…

Groetjes,
Valére

Dag Valére,

Zijn er ook andere reisroutes die ik aan kan houden? Of gaat er bijvoorbeeld een bus van Puerto Maldonado naar La Paz / Santa Cruz? En hoe lang duurt die rit dan?

Ik kan hier niet veel / niets over vinden. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?

Gr. Bas

Als je van Puerto Maldonado met de bus naar Santa Cruz wilt, zul je via Cusco, Puno, Copacabana, La Paz moeten reizen. Dit zou in een kleine 3 dagen kunnen, maar het is wel een behoorlijk slopende reis! Als je van Puerto Maldonado naar Cusco zou vliegen (wat op zich niet zo duur is), zou het al behoorlijk schelen. Van Cusco naar La Paz met de bus moet in ongeveer 12 uur kunnen en van La Paz naar Santa Cruz ook in ongeveer 12 uur (uit m’n hoofd even). Je kan in Cusco een rechtstreekse bus naar La Paz boeken (wat relatief duur is, omdat je de grens over moet), maar je kunt ook eerst naar Puno reizen (ca. 6 uur), daar een collectivo (klein busje) naar de Boliviaanse grens nemen, en na de grensovergang weer een busje naar La Paz pakken. Dit is een route die redelijk eenvoudig is omdat heel veel reizigers dit doen en er eigenlijk altijd busjes klaar staan. Is bovendien wat sneller en goedkoper dan een rechtstreekse bus vanuit Cusco.

Internationaal vliegen is in Zuid Amerika altijd behoorlijk duur, grensovergangen kunnen je dus beter met de bus doen.

Omdat je ook naar de jungle in Rurrenabaque gaat, zou je ook kunnen overwegen Puerto Maldonado te schrappen, zodat je ‘rustig’ naar Santa Cruz kunt reizen. Maar omdat je daar met je vrienden naar toe wilt gaan, is dit misschien geen optie…

De jungeltrail naar MP is een aanrader, zie deze threat voor meer info: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=187603

Vanuit La Paz naar Lima: ik zou met de bus naar Juliaca gaan en daar een vliegtuig naar Lima nemen (die vlucht kun je een aantal dagen van te voren on line te boeken via bijv. www.peruvian.com). De vlucht naar Lima zou je op dezelfde dag kunnen doen als dat je terugvliegt naar NL, ervan uitgaande dat je 's avonds vertrekt vanaf Lima. Met de bus kan uiteraard ook maar dan moet je weer via Puno en Arequipa, en dat kost je 2 dagen…

1 like

Wauw! Top! Bedankt voor de informatie. Ik denk dat ik inderdaad met de bus de grens ga passeren. Wellicht dat ik er dan nog voor kies om alsnog te vliegen van La Paz naar Santa Cruz. Dat beslis ik ter plekke nog wel.