Hoi daar ben ik nog een keer met wat vragen en er zullen er wellicht nog wel meerdere volgen.
Ik vertrek met mijn vriend 2 mei t/m 1 juni naar Peru.
Heen Lim terug ook vanaf Lima.
Uiteraard willen we veel zien, en ook de jungle toer.
Maar wat is aan te raden, wie is er al geweest?
Dus beste 3 dagen of 5 dagen?
Ik las hier ergens dat de Jungle tocht in Bolivia goedkoper is, en er hetzelfde uitziet? Maar is dit ook zo?
Zie je echt veel dieren? (ik weet het het blijft natuur en de beesten blijven niet wachten tot wij een keer langskomen maar toch) En welk stuk is het beste / mooiste aan te raden?
Dus via Puerto Maldonado of vanuit het Noorden van Peru daar waar je alleen met een vliegtuigje kunt komen?
Ik ben alleen bij Puerto Maldonado de jungle in gegaan (Tambopata gebied… paar uur rijden en varen van Puerto Maldonado). 3 dagen, 2 nachten, ik vond dat boeiend, en genoeg tijd. Je ziet niet superveel dieren, je hoort vooral veel geluiden (van apen enzo). Wat ik wel heb gezien… een kleine kaaiman, veel macaws (papegaaien), een grote harige spin die zijn holletje weer in vluchtte, piranha’s waar de andere toeristen op visten, vlinders, schildpadjes, termieten, en een soort mega-hamsters (zo groot als een hond) waar ik de naam even niet van weet. Je schijnt met wat geluk ook reuze-otters te kunnen zien maar wij hebben ze niet gezien.
Ik had geboekt via www.inotawaexpeditions.com en was heel tevreden over de gidsen, de lodge, het eten, de boot- en wandeltripjes. We kregen gratis rubberlaarzen te leen voor de wandelingen in de jungle. Je kunt foto’s bekijken op mijn fotosite.
Wat ik ook leuk vond was de vele uitleg over de bomen en planten.
In het stadje Puerto Maldonado zelf heb je ook:
een slangendierentuin (vlak naast het vliegveld)
een vlindertuin (idem)
een opvangcentrum voor wilde dieren zoals slangen, jaguars, topi’s, apen etc, genaamd El Jaguar (langs de weg tussen het vliegveld en de stad, ongeveer halverwege… mototaxi-chauffeurs kennen het waarschijnlijk allemaal wel)… die zoeken ook altijd vrijwilligers om te helpen de dieren te voeren.
Wat ik hoorde is dat je bij Manu meer dieren ziet omdat het daar ook minder aangetast is door mensen. Het is wel duurder.
Van Iquitos weet ik niet hoe het vergelijkt met die andere twee gebieden.
Ik denk inderdaad dat regenwoud regenwoud is en niet héél veel verschilt, afgezien van of de dieren schichtig zijn vanwege jagende mensen.
In Puerto Maldonado kun je komen met een vlucht uit Cusco, en tegenwoordig schijnt de weg ook een stuk beter te zijn.
Dank je voor de informatie, altijd fijn om wat ervaringen van anderen te horen en te lezen! We willen namelijk alles zelf regelen. En als het goed is, moet dit goed te doen zijn. Mijn vriend is Spaans (woont al zijn gehele leven in NL maar spreekt vloeiend Spaans en ik een beetje)
Had jij trouwens malaria tabletten nodig voor die paar dagen?
Ik vond dit zo vreemd in Vietnam. Daar zijn we ook de verharde weg afgegaan zullen we maar zeggen. Maar als we dit maar 1 a 2 (3) dagen deden en ons goed insmeerden meet DEET en lange mouwen…dan hoefden we geen malaria tabletten?? (als ze steken dan steken/bijten ze toch gewoon lijkt mij dan maar goed) Ik zal anders de GGD eens bellen. :zon02:
Dat is heel handig!
Je je kunt makkelijk ter plaatse lokale tourtjes boeken, en openbaar vervoer gebruiken. Misschien is het wel handig om zo’n jungle tour te boeken zodra je weet op welke dag je aankomt in Puerto Maldonado… want ze vertrekken niet elke dag en je wilt niet dagenlang wachten denk ik. In mijn geval vertrok ik wel in mijn eentje met een gids, maar plakten ze me in Tambopata aan een bestaande groep waar ik 3 dagen mee optrok (die hadden ook nog een eigen gids). Sommige wandelingen deed ik alleen met mijn eigen gids, maar de boottripjes deden we allemaal samen.
Ik was eerst 6 weken in Brazilië en ben over land Peru in gereisd, dus ik was al aan de malariapillen. Ik neem geen risico’s met zo’n dodelijke ziekte. Die pillen geven je wat meer tijd om bij een ziekenhuis te komen. Het voorkomt geen malaria, maar vertraagt wel de effecten en daardoor heb je meer tijd voordat het echt gevaarlijk is. Dus naast pillen slikken blijft het belangrijk om je goed te bedekken. Neem dus een prettig zittende dunne bloes met lange mouwen mee voor 's avonds, want het is 's avonds en 's nachts vaak ook nog warm en klam in het regenwoud. Ik droeg sowieso meestal wel een lange broek, ook overdag, tegen bloedzuigers, insecten en termieten.
Ik denk dat in jullie geval Malerone het handigst is, want Lariam heeft heftigere bij-effecten en moet je weken van tevoren én weken nadien slikken. Inderdaad even met de GGD afstemmen. Misschien dat die wel zeggen dat het voor een paar dagen niet de moeite waard is als je je goed bedekt, DEET smeert en onder een goede klamboe slaapt die je ook instopt onder de matras (ook wel prettig om eventuele spinnen en kakkerlakken buite te houden!! )…
Die Inotawa Lodge had prima klamboes zonder gaten. (Eventuele gaten kun je met wat touw dichtknopen of met wat DUCT-tape dichtplakken.)
Overigens heb ik de indruk dat in Azië vooral de minder heftige variant van malaria veel voorkomt (die niet dodelijk is. Die dodelijke variant komt daar wat minder voor, alleen echt diep in de rimboe en bepaalde streken. In Zuid-Amerika heb je wel die dodelijke vorm veel, en in Afrika helemaal het ergst.