Ik zit nu te kijken naar Madidi travel in Bolivia, maar dat is ook prijzig. Wellicht is Peru nog een betere optie. Moet je dan in Manu zijn of in Pueto Maldonado?
Jungle is jungle. Overal ziet het eruit als heel hoge groene bomen die het zonlicht tegenhouden en veel lage planten, en waar je allerlei spannende geluiden uit hoort maar bijna nooit een dier ziet. Het is niet als een Afrikaanse safari, of een dierentuin. Alleen af en toe wat ara’s / macaws, eens een grote spin, wat termieten… met wat geluk een otter of kaaiman in de rivier, of je gaat vissen naar pirañas. Het vervoer gaat meestal het best te water. Het is er heel klam en heet en af en toe heb je een fikse regenbui, het hele jaar door (ook in het ‘droge seizoen’).
Draag dunne luchtige kleding met lange mouwen en lange broekspijpen 's avonds anders word je lek gestoken. Smeer ook DEET. Ook overdag zijn lange broekspijpen wel fijner, tegen insecten en bloedzuigers enzo.
Het schijnt wel zo te zijn dat Manu wat minder bezocht wordt door mensen en dat je daardoor meer onaangetaste natuur en iets meer dieren tegenkomt. Het is dus ook duurder.
Maar ik kreeg zelf in het Tambopata reserve bij Puerto Maldonado ook wel echt het jungle gevoel. Foto’s kun je hier vinden.
Ik had geboekt via Inotawa Expeditions, ter plaatse in Puerto Maldonado zelf. 3 dagen, 2 nachten. Ik was heel tevreden over de gidsen, de lodge (zie foto’s op mijn fotosite die ik net noemde), het eten, het vervoer erheen en de tripjes daar (te voet met gratis leen-kaplaarzen, en boottochtjes). Niks te klagen. We gingen ook naar een clay-lick waar 's ochtends veel macaws komen eten. Neem een verrekijker mee.
Volgens mij is het veel goedkoper als je ter plaatse boekt want op internet zie ik altijd bizar hoge prijzen. Je moet dan wel ietsje flexibeler zijn in de vertrekdatum. Je kunt het ook boeken in Cuzco maar dan moet er natuurlijk ook weer extra geld naar die tussenpersoon… dus je snapt dat het dan ook weer iets duurder is. Wel kan het handig zijn als dat bureautje ook de reis naar Puerto Maldonado voor je regelt, maar echt nodig is dat niet (kun je zelf ook wel).
Sowieso ook altijd afdingen op de prijs! Of je nou via internet boekt of daar. Vraag of er een korting mogelijk is, of wat hun beste prijs is. Je kunt ook terloops laten vallen dat je meerdere gebieden en bureautjes aan het vergelijken bent.