hi, ga van begin november tot half december naar zuid-peru en bolivie…wil ook naar het regenwoud, was vroeger al in het cyabeno reservaat in ecuador, wat ik echt de moeite vond…nu word het dus Manu park, wat vrij prijzig is, ofwel tambopata of bahuaje in de buurt van puerto maldonado…allemaal beweren ze de hoogste biodiversiteit te hebben, en ook madidi in bolivia zou de moeite zijn…ik wel wat betalen, maar prijzen van 900 dollar voor 4 nachten manu vind ik toch extreem…wat zouden jullie me aanraden qua prijs,kwaliteit…zelf ga ik liever voor wat minder comfort maar een wat exclusievere ervaring…of zijn er nog hidden gems in bolivie…
tenslotte nog dit, beter begin november,dan begin december nr t regenwoud trekken, kwestie van regen, of zal t toch t zelfde weer zijn…
hartelijk dank voor alle reacties…
Ik ben ook in ecuador in de jungle geweest. Wat een toptrip of niet?! Prachtig.
In Peru ben ik niet geweest.
In Bolivia ben ik vervolgens naar de Pampa’s geweest in Rurrenabaque. Zelfs na de fantastische jungle trip in Ecuador was dit de moeite waard, omdat dit grasvelden zijn met een rivier erdoor. Grote kans om dieren van dichtbij te spotten. Kaaimannen, vogels, etc etc.
Dit koste iets van 30 dollar per dag!
Hoi Stefan,
Zelf ben ik altijd vrij kritisch geweest wat betreft regenwouden; Cuyabena was mij bijvoorbeeld niet meer ongerept genoeg. Ben zelf in het Huaorani-reserve geweest in Ecuador voor 8 dagen en een dag of 4 in Rurrenabaque. Ik heb toevallig iemand hier net over gemaild, dus hierbij een quote uit die e-mail:
De pampas zijn inderdaad erg leuk/bijzonder om te bezoeken. Je maakt een leuke boottocht, rijdt eventueel op een paard en ziet heel veel wildlife. Maar: ga zeker ook naar de jungle. Zelf ben ik in Ecuador geweest (8 dagen, wat eindigde in een zeer primitief dorpje waar 2 Indianen met ons op apenjacht gingen :paranoid:) en in Bolivia. Beide keren waren ervaringen die ik nooit had willen missen. En als je naar de jungle gaat in Bolivia, ga dan met:
http://www.madidi-travel.com/es/
en niet met 1 van de vele andere aanbieders in het Madidipark; dit park is grotendeels leeggestroopt en kapotgemaakt door toeristen.
De oprichtster van zowel Madiditravel als het Madidipark zelf is Rosa Maria Ruiz, een ontzettend bevlogen vrouw en voorvechtster voor de natuur; zie ook:
Zij heeft ‘haar’ Madidi dus om voornoemde reden verlaten en het Serere-park (naast Madidi) opgericht. Niet enorm groot, wel gewoon ‘chillen’ en prachtige natuur. Zoals je op de website kunt zien, heeft National Geographic enkele jaren geleden zelfs een heel item aan haar park gewijd. Madidi-travel is iets duurder dan de rest, maar dat betaalt zich terug in behoorlijke luxe en écht ecotourisme (nogmaals: de rest couldn’t care less). We betaalden $40pppn (incl. alles).
De pampastour hebben we geboekt bij Deeprainforest in Rurre voor $27,50 pppd (incl. alles).
Tot slot: weer of geen weer, in het regenwoud is het altijd zo’n beetje hetzelfde: erg heet en erg vochtig. Rurrenabaque is prima te bereizen per vliegtuig vanaf La Paz.
Cheers!
Wat Anacondor zegt, klopt als een bus.
Die trip van 8 dagen staat ook nog op mijn lijstje, ooit gaat ie er zeker komen!
He, dat citaat klinkt bekend :-)! De prijzen bij Madidi-Travel zijn helaas inmiddels een tikkeltje hoger geworden: 69 dollar (shared) of 79 dollar (private) per persoon per dag… Minimaal verblijf is drie dagen, twee nachten. Maar wat ik van Anacondor heb gehoord, moet dit het dubbel en dwars waard zijn.
Ik zeg Bolivia puur vanuit Budget gesproken.
Veel goedkoper en genoeg te zien!
Cuyabeno was een stuk minder mooi dan Manu! Manu vond ik echt geweldig (vooral als je het ‘echte’ reservaat ingaat). Er stond daar op de muur dat er maar 2000 toeristen in 2005 geweest waren (dus echt superweinig!).
Via deze organisatie: http://www.pantiacolla.com/ kan je heel mooi de jungle in!
ik ben het, de twijfelaar tussen manu nat.park en co…in feite hadden we beslist om niet naar de ‘reserved zone’ van manu nat. park te gaan…maar wel naar de Blanquillo lodge, gelegen naast het inkanatura wildlife center…in de buurt van de macaw click en waar er ook een tapir lick is…en dit met touroperator AMAZON TRAILS PERU,maar nu de je me weer twijfelen…de reden waarom we niet het park zelf zouden ingaan is omat je in feite maar 1 dag en een half in het park zelf bent om te wandelen , plus natuurlijk de boottocht heen en terus naar de kampplaats…daar wij half november gaan,en t weer al wat regenachtig zou kunnen zijn vond touroperator dat als we geen al te goed weer zouden hebben,misschien niet zo veel dieren zouden kunnen zien in manu zelf…en als we blanquillo doen, gelegen aan de andere zijde van boca manu hebben we meer tijd om te xwandelen en als het weer tegenzit de volgende dag weer t een en t ander te checken, met deze touroperator verblijven we ool in MAQUISAPOYOJ,een private reserve daar in de buurt dat even goed als manu zou zijn…tja…kan je wat meer vertellen over je ervaring in manu zelf,en vond je dat je tijd ge noeg had…er is een touroperator die langer dan 1 dag ter plaatse in manu zelf verblijft…maar is erg duur…laat je iets weten,hartelijk bedankt,stefan leus
Heey
Wij waren inderdaad ook maar erg kort in Manu. Maar het was wel een heel erg mooi stuk jungle! Mooier dan buiten het echte park. Buiten het echte park is namelijk veel ‘secondary rainforest’ met nieuwere bomen en planten en in Manu zelf is het allemaal nog oud.
De macaw lick waar jij het over hebt ben ik denk ik ook geweest, dat is echt heel bijzonder! Daar zou ik zeker heen gaan.
Bij ons regende het de laatste dag ook heel erg. Er waren allemaal bomen de rivier ingespoeld en er dreef een dode koe voorbij (haha!), maar dat was op zich niet echt heel erg hoor. Die regenbuien horen gewoon bij het regenwoud. In de natte tijd zijn het er misschien wel heel veel. Maar vaak is het ook zo dat er dan een of twee stortbuien (echte!) op een dag zijn en dat het verder gewoon zonnig is.
Oh en trouwens over wat je touroperator zegt: je ziet meer beesten uit de boot dan als je aan het wandelen bent meestal. Dat komt omdat veel dieren naar het water gaan en als jij door het oerwoud wandeld horen veel dieren je ook aankomen en gaan weg.
Hallo,
Ik wil graag samen met mijn vriend in Bolivia het regenwoud in. Heeft iemand tips waar dit kan te Bolivia, via welke organisatie en wat de kosten ongeveer zijn?
Het is er bij mij helaas nooit van gekomen om naar Manu te gaan, maar ik ben meerdere malen in Madidi geweest. Vanuit Rurrenabaque eerst een paar dagen naar Chalalan. Dat is een ecolodge gerund door oorspronkelijke bewoners van Madidi die op zo’n drie uur loopafstand van de lodge wonen. De reis ernaartoe over de Beni en de Tuichi rivieren vond ik altijd al fantastisch. De lodges zijn schoon en netjes. Het is niet heel erg goedkoop, maar ik vond het de prijs waard. Meer informatie: www.chalalan.com.
Na Chalalan ging ik dan nog een paar dagen naar de pampa’s. Omdat dat veel meer open is dan het regenwoud, kun je daar meer dieren zien.