Mijn man en ik willen komende zomer graag reizen door China. Ik heb een voorlopige route gemaakt en zou graag willen dat iemand met me meekeek of het haalbaar en niet te druk is. De tickets zijn al geboekt. We vliegen naar Bangkok en weer terug van Beiijng. We hebben 36 dagen de tijd.
Wij houden van afwisseling tijdens onze reis dus cultuur en natuur, steden en dorpjes. Verder willen we graag wat zien maar ook tijd over houden om een middag een boek te lezen of op een terrasje te zitten.
We reizen al vrij vlot naar Kaili omdat daar in de buurt de drakenbootraces zijn. Weet iemand of die echt de moeite waard zijn?
Of vergeet ik een plaats die erg de moeite waard is?
Al vast bedankt voor het meedenken.
Dag 1. 4 juli. Vliegen naar Hong Kong zaterdag
Dag 2. 5 juli. Hong Kong
Dag 3. 6 juli. HK
Dag 4. 7 juli. HK
Dag 5. 8 juli. HK
Dag 6. 9 juli. HK
Dag 7. 10 juli. Vliegen van Shenzhen naar Guiyang doorreizen naar Kaili
Dag 8. 11 juli. Kaili Shidong drakenbootraces zaterdag
Dag 9. 12 juli. Kaili. Shidong drakenbootraces en markt in Kaili
Dag 10. 13 juli. Kaili. Zhenyuan of Xijiang
Dag 11 14 juli. Kaili. Langde
Dag 12. 15 juli reizen naar Guilin bus en nachttrein
Dag 13. 16 juli. Naar Yangshuo
Dag 14. 17 juli. Yangshuo
Dag 15. 18 juli Yangshuo zaterdag
Dag 16 19 juli Ping’an Dracons backbone rijstterrassen
Dag 17. 20 juli naar Huangyao doorreizen naar Guilin
Dag 18. 21 juli vliegen naar Chengdu
Dag 19. 22 juli Chengdu
Dag 20. 23 juli Chengdu naar Langzhong?
Dag 21. 24 juli Chengdu
Dag 22. 25 juli Chengdu zaterdag
Dag 23. 26 juli naar Xian
Dag 24. 27 juli Xian
Dag 25. 28 juli Xian
Dag 26. 29 juli. Naar Ping an
Dag 27. 30 juli. Ping an
Dag 28 31 juli. Ping an
Dag 29. 1 aug Naar Datong
Dag 30. 2 aug. Naar Beijing.
Dag 31. 3 aug. B
Dag 32. 4 aug. B
Dag 33. 5 aug. B
Dag 34. 6 aug. B
Dag 35. 7 aug. B
Dag 36. 8 aug. Naar huis
In je intro noem je Bangkok, maar denk dat je Hong Kong bedoelt.
Een beetje veel tijd voor HK, maar anders heb je meer dan een 30-dagen visum nodig voor China.
Er zijn volgens mij ook rechtstreekse vluchten van HK naar Guiyang.
Van Guiyang gingen wij met een taxi naar helemaal naar de noordkant van de stad, naar het nieuwe busstation JinYang. Daar een snelle bus over een redelijke express way in ongeveer drie uur naar Kaili (RMB 43).
Xijiang is de moeite waard, wandel ook een stukje tussen de rijstvelden buiten het dorp.
Langde is niet zo bijzonder, al werden wij daar door een meisje uitgenodigd om in hun huis te lunchen. Ze dragen niet dagelijks hun klederdracht.
Van Kaili naar Guilin kun je helemaal per bus reizen. Je komt dan door 1 van de mooiste gebieden van China met heel veel minderhedendorpen. Ik heb daar al eens 2 weken rondgetrokken.
Biasha bij Congjiang, ZhaoXing en Cheng Yang zijn wat mij betreft absolute toppers! Maar die dorpen verdienen 1 a 2 nachten en dan zul je elders moeten schrappen. Minder dagen Beijing denk ik als eerste aan.
Ping An kun je op weg naar Guilin doen, dan hoef je niet weer terug vanuit Yangshuo.
Let wel op dat het een avontuurlijk gebied van de provincies Guizhou en Guangxi is. Je treft daar niet veel buitenlanders die zelfstandig reizen. Enige hulp van hotels e.d. door plaatsnamen in het Chinees voor buschauffeurs en taxi’s op te schrijven kan handig zijn.
Langzhong is fantastisch! Staat hoog in mijn top 10 van plekken in China, ben er 2 keer geweest. Wel minstens 2 nachten doen. Is op ongeveer 4 uur per bus vanuit Chengdu (noordelijke busstation).
Tussen Xi’an en Datong bedoel je waarschijnlijk Pingyao. Ook zo’n juweeltje! Kun je ook een mooie dagtrip doen naar Wang Courtyard en Zhangbi Underground Castle.
Voor Datong heb je minstens 2 nachten (een volle dag) nodig om grotten en hangende tempels te zien. Dure entree…
Beijing kan vervolgens in minder dagen, al verveel ik me er nooit. Deze stad heeft eindeloos veel te bieden. Let wel op dat het in juli/augustus flink kan regenen.
Succes!
Johan
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!! Het klopt dat Bangkok Hongkong moet zijn en Ping an Pingyao. Pfff ik moet nog wel wennen aan die namen. Ik ga je suggesties bestuderen. Nogmaals bedankt!
Beste Johan en natuurlijk ook graag andere China kenners. Ik heb ons reisschema aangepast. Ik heb de steden die jij als toppers aangaf een plekje gegeven. wat denk je er zo van? Is het niet te druk?
Dag 1. 4 juli. Vliegen naar Hong Kong zaterdag
Dag 2. 5 juli. Hong Kong
Dag 3. 6 juli. HK
Dag 4. 7 juli. HK
Dag 5. 8 juli. HK
Dag 6. 9 juli. HK
Dag 7. 10 juli. Vliegen van Shenzhen naar Guiyang doorreizen naar Kaili
Dag 8. 11 juli. Kaili Shidong drakenbootraces zaterdag
Dag 9. 12 juli. Kaili. Shidong drakenbootraces en markt in Kaili
Dag 10. 13 juli. Kaili. Xijiang
Dag 11 14 juli. Naar Congjiang
Dag 12. 15 juli Congjiang
Dag 13. 16 juli. Naar Zhaoxing
Dag 14. 17 juli. Naar Sangjiang
Dag 15. 18 juli Sangjiang
Dag 16 19 juli naar Yangshuo
Dag 17. 20 juli Yangshuo
Dag 18. 21 juli Yangshuo
Dag 19. 22 juli naar Guilin + Dracans Backbone rijstterrassen?
Dag 20. 23 juli vliegen naar Chengdu
Dag 21. 24 juli Chengdu
Dag 22. 25 juli naar Langzhong zaterdag
Dag 23. 26 juli Langzhong
Dag 24. 27 juli naar Chengdu
Dag 25. 28 juli naar Xian
Dag 26. 29 juli. Xian
Dag 27. 30 juli. Xian
Dag 28 31 juli. Naar Pingyao
Dag 29. 1 aug. Pingyao
Dag 30. 2 aug. Pingyao
Dag 31. 3 aug. Naar Beijing