Route 3 weken Java en Lombok

Hey,

Ik ben momenteel een route aan het uitstippelen voor onze actieve reis van 3 weken door Java en Lombok deze zomer. We zijn met 3 mannen (tussen 25 en 35 jaar) en we willen vooral een aantal trekkings doen op de vulkanen, maar daarnaast willen we ook de nodige afwisseling met wat cultuur, steden en strand. Normaal leg ik behalve de vlucht zo weinig mogelijk op voorhand vast. Maar wil ik wel op voorhand een gedetailleerde planning hebben, om te weten wat haalbaar is, en die we ter plekken al dan niet volgen. :slight_smile:

Dit is wat ik al heb na mijn eerste opzoekwerk:

[table=“width: 750”]
[th]Dag[/th][th]Wat?[/th][th]Overnachting[/th]
Dag 1Vlucht Brussel-JakartaJakarta
Dag 2Ochtendvlucht Jakarta-Yogyakarta + YogyakartaYogyakarta
Dag 3YogyakartaYogyakarta
Dag 4Dieng PlateauYogyakarta
Dag 5Mount MerapiYogyakarta
Dag 6Treinreis Yogyakarta-Surabaya-MalangMalang of Batu
Dag 7Regio rond BatuMalang of Batu
Dag 8Mount BromoRanu Pani
Dag 9Mount SemeruMount Semeru
Dag 10Mount SemeruMount Semeru
Dag 11Mount Semeru + reis naar KalibaruKalibaru
Dag 12KalibaruKalibaru
Dag 13Mount Ijen + reis Banyuwangi-DenpasarDenpasar
Dag 14Reis Denpasar-LombokSembalun of Senaru
Dag 15Mount RinjaniMount Rinjani
Dag 16Mount RinjaniMount Rinjani
Dag 17Mount RinjaniSembalun of Senaru
Dag 18Reis naar Gili Gede + Gili GedeGili Gede
Dag 19Gili Gede + avondvlucht JakartaJakarta
Dag 20Jakarta + avondvlucht Brussel
Dag 21Vlucht Brussel
[/table]

En dit zijn de vragen die ik momenteel heb:

• Is het Dieng Plateau doenbaar als dagtrip vanuit Yogyakarta?
  • Hoe kunnen we best Bromo en Semeru combineren? Alles georganiseerd vanuit Malang of is het doenbaar om dit op zo’n korte tijd zelf te doen?
  • Hoe kunnen we best van Semeru of Malang naar Kalibaru reizen, mogelijk met de trein?
  • Na Mount Ijen zou ik zo snel mogelijk naar Lombok willen om de Rinjani te beklimmen. Wat is daarvoor de beste optie?
  • Welke strandbestemming voor de laatste 2 dagen te kiezen? Omdat we moeten terugvliegen vanuit Praya leek een eiland als Gede me een betere oplossing dan de bekende Gili eilanden in het noorden. En daarnaast lijkt het me ook nog minder toeristisch en een goede snorkelbestemming.
  • Onze terugvlucht vanuit Jakarta is om 18u30. Ik las hier al dat Jakarta niet doenbaar is voor één dag door de drukte, maar langs de andere kant is terugvliegen vanuit Lombok op dezelfde dag ook wel een risico lijkt me. Wat is hier een aan te raden mogelijke oplossing?

Andere opmerkingen of tips over de route zijn zeker welkom.

Alvast bedankt voor de hulp!

Hoi Niels,

Omdat je het zo te zien al goed hebt voorbereid heb ik niet al te veel toe te voegen, maar hierbij nog een paar tips (ik heb niet op al je vragen een antwoord).

Volgens mij is het Dieng Plateau wel te doen als dagtrip vanuit Jogja, maar je moet dan wel een auto met chauffeur huren, en je bent wel echt de hele dag kwijt. Je moet 's ochtends vroeg vertrekken, want het is volgens mij zo’n 4 uur rijden.

Van Malang naar Kalibaru kan met de trein, maar er is maar 1x per dag een rechtstreekse trein (een economy-class trein dus goedkoop maar niet al te comfortabel). Die vertrekt om 15:45 uit Malang en komt om 21:48 aan in Kalibaru. Voor een luxere trein zal je via Surabaya moeten, maar dat duurt natuurlijk veel langer. Waarschijnlijk is een bus een betere optie (en sneller ook).

De snelste manier van Mt. Ijen naar Lombok is per vliegtuig vanaf het vliegveld van Banyuwangi. Er zijn geen rechtstreekse vluchten, dus dan moet je eerst naar Surabaya en daar overstappen op een vlucht naar Lombok (vliegen kan met Garuda Indonesia). Eerst naar de luchthaven van Denpasar/Bali rijden kan natuurlijk ook, maar vanaf Ijen ben je denk ik wel een uur of 7 onderweg.

De bekende Gili-eilanden bij Noord-Lombok zijn (qua reistijd) niet zo heel veel verder van Lombok Airport dan Gili Gede (de weg tussen de luchthaven en Mataram-Senggigi is best wel goed dus dat gaat vrij snel). Gili Gede ben ik niet geweest dus hoe het daar is kan ik niet over oordelen (behalve dat het minder toeristisch is, dat lijkt me wel zeker). De stranden aan de zuidkant van Lombok (Kuta-Lombok) zijn trouwens ook mooi, en dat is ook niet ver van het vliegveld.

Als je om 18:30 vliegt vanaf Jakarta lijkt het me in principe geen probleem om op dezelfde dag vanaf Lombok te vliegen. Er zijn 's ochtends vier rechtstreekse vluchten Lombok-Jakarta, dus als je een van die vluchten hebt zit je wel goed. Als je wel al een dag eerder vliegt zou je op die laatste dag bijvoorbeeld 's ochtends de oude haven van Sunda Kelapa kunnen bezoeken. Dat is niet al te ver van de luchthaven, en kun je hopelijk de ergste files vermijden.

Tenslotte, je zegt dat jullie ‘deze zomer’ gaan. Is dat niet in de eerste helft van juli, als het suikerfeest is? Als dat wel zo is, dan moet je meer dingen vastleggen (zowel qua reis als qua onderkomen) en in dat geval ook niet te veel lange dagtrips plannen (dan dus zeker niet naar het Dieng Plateau als dagtrip).

Groeten,

Erwin

1 like

Aangezien we niet al te veel tijd hebben zouden we misschien we een deel van de reis met een auto met chauffeur willen doen om tijd te winnen. Maar hoe gaat dat in zijn werk, moet je daarvoor bij de autoverhuurmaatschappijen zijn of via lokale reisbureaus, …?

Echt helemaal niets doen en op het strand liggen is niet echt ons ding. Dus een mooie snorkelbestemming lijkt me dan wel een vereiste. Zijn daarvoor de Noordelijke eilanden beter?

Onze eerste overnachting is 14 juli.

Ik zou voor de tocht van Iljen naar Lombok toch kiezen voor de route via Denpassar naar Lombok.Er gaat van per dag een vliegtuig richting Lombok (www.lionair.com) Kost ca. €20.Het zuiden van Lombok is veel minder toeristisch en je kunt er prima snorkelen.Gili Gede is heel rustig.Ken jullie budget niet maar goed hotel daar is Cocotinos .Boek last minute dan is het wel te doen.Het ligt vlakbij Gili Nanggu en daar kun je super snorkelen.Is denk ik ook wel bootverbinding met Cocotinos.Vr.gr.Hans Huizinga www.balesolah.com

Er gaan per dag wel meer vluchten van Denpasar naar Lombok (Lion Air/Wings Air 5x per dag en Garuda Indonesia 3x per dag). Dat was niet de reden dat ik het alternatief per vliegtuig vanaf Banyuwangi via Surabaya aangaf, maar dat het van Ijen naar Denpasar zo lang reizen is (over de weg, en al helemaal met OV). Waarom zou je dan toch voor die route kiezen, en niet voor het vliegtuig, hahuizinga?