Eind juli willen we 3 weken naar Java en Lombok gaan.
We willen enkele dagen in Jakarta blijven en vervolgens doorreizen naar Bandung voor 2 nachten.
Daarna naar Yogjakarta waar we kleine week willen blijven, zodat we vandaar uitstapjes kunnen maken, o.a. Borobodur, Prambanan, zilversmeden etc.
Uiteindelijk moeten we in Surabaya uitkomen waar we het vliegtuig pakken naar Lombok om daar een week te vertoeven voordat we de terugreis weer gaan maken naar Nederland.
Hebben jullie tips voor onze trip op Java, vooral het stuk van Yogjakarta naar Surabaya. We zijn 6 volwassenen die wel van de natuur houden maar niet een dag willen klimmen, lopen etc. De reis naar Lombok is al duidelijk dat wordt een mix van het eiland verkennen, snorkelen, en lekker luieren.
Wat is verder de beste manier om te reizen? Trein of een busje met chauffeur huren? We denken dat we van Bandung naar Yogjakarta met de trein gaan reizen.
Ik vind Jakarta geen leuke stad, ik zou daar maar een nacht blijven en dan meteen doorgaan naar Bandung.
Surabaya is ook niet echt de moeite. Veel mensen slaan Surabaya over, en gebruiken het alleen als punt van doorreis naar de Bromo en Ijen. Aangezien jullie geen plannen hebben deze vulkanen te bezoeken, zou ik ook niet zo ver naar het oosten reizen.
Tussen Yogya en Surabaya heb ik zelf Solo, Kediri, Blitar en Malang bezocht. Een deel van die plekken ligt redelijk naar het zuiden van Java (in tegenstelling tot Surabaya in het noorden, dus het licht niet echt lekker op de route.
Ik heb op Java het meeste per bus en shared taxi gereisd. Reizen met de trein is leuk, maar treinen gaan zeer infrequent. Bussen kun je lekker last-minute boeken, dat vond ik wel een pré. Gezien de afstonden is een auto met chauffeur niet altijd handig (lees: wel handig, maar flink duurder) omdat de chauffeur vaak met een lege auto terug moet.