Route 3 weken augustus

Hallo,
Mijn vriend en ik gaan de laatste 3 weken van augustus naar China. Ik begrijp dat het erg warm is maar
Een andere periode konden we helaas niet.
We hebben al veel gelezen maar toch heb ik nog wat vragen.
Mss kan iemand ons helpen.

We gaan 9 aug naar hong Kong en vliegen terug uit Beijing.
Is het mogelijk met de bus of trein naar yangshuo te reizen vanuit hong Kong of is vliegen beter?
Klopt het dat in deze periode dali en ligang erg warm en nat zijn?

Kan je afhankelijk hoe het weer is nog last minute veranderen qua plan of is het
Beter nu al vlieg tickets te kopen?
We hebben twee routes waar we aan denken. Weet iemand of deze realistisch zijn?

We hadden de route Hongkong yangshuo ping an dali ligang chengdu xiahe langzou xian ping yao en Beijing.
Of Hongkong yangshuo ping an chengdu songpan xiahe Langzou xian pingyao Beijing.

Is het noorden omgeving langzou qua klimaat beter dan dali of maakt dit geen verschil?
Weet iemand of songpan redelijk aan te reizen is vanuit chengdu?

Veel vragen ik hoop dat iemand ons kan helpen!
Dank!
Angelique

Jullie doen veel steden aan die ook nog op grote afstanden van elkaar liggen. Sommige reizen moet je wel zien als reisdagen. Je zit dan vele uren in de trein, bus of vliegtuig.

Het is ook niet makkelijk om op tijd aan treinkaartje te krijgen. Zeker niet als je de Chinese taal (Mandarijn) niet spreekt. Voor info over treinkaartjes bemachtigen zie http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=153870

Vliegen is de snelste maar ook de duurste manier van reizen!
Zie voor de vliegtickets binnenlandse vluchten de websites : Elongnet en/of Ctrip (Engelstalig).
De beste manier is 2 weken voor aanvang de tickets te boeken.
Hong Kong is voor China mainland, het buitenland dus rechtstreeks vliegen naar Yangshuo is niet zo makkelijk en zal erg duur zijn.

De goedkoopste manier is reizen per trein vanuit Hong Kong ( MTR) naar Guangzhou (Kanton) ongeveer 1 uur en vanuit Guangzhou per trein (13 uur!) of de duurdere manier per vliegruig ( 1 uur vliegen) naar Yangshuo.
Yangshuo heeft geen treinstation dus je komt het snelst per trein of vliegtuig via Guilin en daar neem je de bus/taxi (1 uur) naar Yangshuo. Yangshuo is erg toeristisch dus verwacht er niet veel van. Ik deed dezelfde reis per vliegtuig in 2011.

Voor info over reisafstanden, treintoestellen treintijden indicatie prijzen is China Highlights een goede bron. http://www.chinahighlights.com/china-trains/.
K- treinen kan je vergelijken met onze intercity/stoptrein. D-treinen met Highspeed /Thalys.

Over de klimaat-omstandigheden zou ik de weer websites tbv China bezichtigen. Niets is in China zo verraderlijk als het weer.

Gaan jullie naar Xiahe, provincie Gansu . Deze provincie heeft net een aardbeving gehad! Spreken jullie Mandarijn Chinees?

Hoi brian,
Dank voor alle info. Ik weet dat er net een aardbeving is geweest en nee we spreken de taal niet.
Ik ben er wel eerder geweest dat is nogal lang geleden en toen had ik alle tijd…
Bedankt voor nu!
Angelique

Hoi Angelique,

heb je een tijdsindicatie van hoe lang je overal wilt blijven en weet je hoe je van A naar B zal gaan? Dan kunnen we je iets gerichter helpen.
Wat Brian zegt over het aantal steden kan ik beamen; het is wat veel. Ik begrijp dat jullie zoveel mogelijk willen zien in de 3 weken, maar met deze hoeveelheid zul je veel tijd in de trein doorbrengen. Ook al reis je 's nachts, je zult toch veel tijd verliezen (ook overdag). Beter zou het zijn wat minder plaatsen te bezoeken en dus wat langzamer te reizen.

Blijf je kort in bepaalde steden, dan kan het lastig zijn om aan de treinkaartjes te komen die je graag wilt. Treinkaartjes gaan 10 tot 7 dagen voor de vertrekdatum in de verkoop waardoor het principe ‘hoe eerder hoe beter’ op gaat.
Ho(s)tels willen je altijd wel helpen bij het kopen van kaartjes. Ze kunnen ze voor je aanschaffen, tegen een kleine vergoeding. In grote steden kun je het ook zelf doen, daar zijn er altijd wel hokjes waar ze Engels spreken.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust!

Hoi Yvon,
Dank we moeten dus gaan kiezen wat wel en wat niet. Ik wil juist graag wat meer de tijd nemen dus deze route moet korter.
Heb jij een tip wat je dan zou weglaten/hoe zou jij het doen met jouw ervaring?
Ik hoor het graag!
Groet,
Angelique

Wij vonden de omgeving rond Yangshuo heel mooi, veel gefietst, gewandeld en met een bootje gevaren. je kunt vanuit Guilin ook met de boot er naartoe trouwens, wij hebben dit per bus gedaan.

Wat betreft treintickets viel het ons allemaal wel mee. Wij kochten meestal de tickets als we in de stad aankwamen, dus een paar dagen van tevoren. De eerste keer wilde we 2de klas reizen in een slaaptrein, die zat vol dus het werd 1ste klas. Uiteindelijk vonden we dat niet erg voor z’n lange rit.

Als je het trein nummer, de klasse, de dag, en de stad op laat schrijven in het Chinees is het vrij makkelijk om een kaartje te kopen

Wij hebben 3 lange treinreizen gemaakt (16, 12 en 10 uur), daarnaast hebben we het vliegtuig een paar keer gepakt. Die treinreizen waren 's nachts en goed te doen.

Ok,dankjewel voor deze info.
Klinkt toch best dat het goed te doen is.
Zijn jullie toevallig in xiahe of nat. park jiuzhaigou geweest?
Ik lees dat dat park prachtig is maar heel druk en dat xiahe via songpan en langmusi
best een hele reis is per bus.
Zijn jullie daar geweest? We dubben tussen dali lijang of richting xiahe…
Alvast bedankt.
Groet,
Angelique

Om de reis wat korter te maken zou je Xi’an & Pingyao kunnen laten schieten en direct door kunnen gaan naar Beijing. Xiahe en Songpan heb ik geen ervaring mee (helaas).

Hoi Yvon,
Dank voor de tip, we nemen hem mee.
Moeilijke keuzes :slight_smile:
Groet angelique

Wij zij niet in Xiahe geweest. We zijn wel in Lijang geweest en hebben de tiger leaping gorge bewandeld. Was heel mooi. Lijang is vrij toeristisch, maar toch leuk en een fijne afwisseling van de grote steden.

Zijn jullie ook naar shangri la geweest?

Halo,

wij hebben vanuit Yangshuo (het busstation daar) de nachtbus genomen naar Shenzen (grens met Hongkong). Vandaaruit de metro naar HongKong.
We vetrokken vanuit Yangshuo om 21;30 uur en waren om 7:30 uur in Shenzen. Daarna uurtje met de metro.
Zo heb je geen tijdverlies doordat je 's nachts reist en goedkoop! 150 cny voor de bus! (ongeveer 18 euro).
Je komt aan in Yangshuo ipv Guilin, scheelt veel reistijd. (andersom wordt de reis ook aangeboden!)

Succes.

Claudia

hoi claudia bedankt voor de tip!

Net een maand door China gereisd en veeeeeeel gezien en gedaan. Ook nog tips: Lijiang overslaan. Er is niks en het stikt van de Chinese toeristen, of je moet de Tiger Leaping Gorge willen doen…
Yangshuo en omgeving: prachtig! Maar voor minder toeristische, kies dan voor XingPing. Rijstterrassen waren geweldig! Kies voor Tiantou om te verblijven en loop dan door de terrassen naar Ping’an. Prachtige route en die richting op veel beter te doen dan andersom!
Verder gewoon overal van genieten!
Ga je naar Xi’an en heb je er tijd voor ga dan ook naar het kleine terracotta leger, Hanyangling. Bijna geen toerist te bekennen en ik vond het indrukwekkend er gek genoeg dan het grote terra leger, dat ik van kindsaf al op verlanglijstje had staan.

Super goede info, dankjewel!