Route 21 dagen Johannesburg - Kaapstad in december

Hallo allemaal,

In december gaan mijn vriend en ik naar Zuid-Afrika, we hebben er erg veel zin in! De vliegtickets zijn geboekt en we hebben een auto gehuurd. Over de route twijfelen we nog: we willen graag veel zien maar het moet wel te doen blijven. Onderstaande route komen we op uit; per dag heb ik de bestemming van die dag ingevuld. Is dit te doen of zitten we dan wel erg veel in de auto en kunnen we beter schrappen? Als we schrappen, dan levert Drakensbergen de meeste tijdswinst op denk ik. Alvast bedankt voor jullie ervaringen en tips.

Groet,
Carolien

1. Johannesburg – aankomst 11 uur s ochtends
  2. Graskop
  3. Phalaborwa (naast Kruger)
  4. Kruger- Olifants
  5. Kruger - Skukuza
  6. Mlilwane, Swaziland
  7. Bergville (Drakensbergen)
  8. Bergville
  9. St Lucia
  10. St Lucia
  11. St Lucia
  12. Coffee Bay
  13. Coffee Bay
  14. Port Elizabeth
  15. Knysna
  16. Knysna
  17. Knysna
  18. Stellenbosch
  19. Kaapstad
  20. Kaapstad
  21. Kaapstad – s middags vlucht naar huis

Hallo

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, dat worden veel uurtjes
in de auto, deze plaatsen in de kortste route tel dan op 2200-2500 km
wat met wat omzwervingen zeker 4000 plus word!

Denk er ook aan op dag een, minimaal 2 twee uur voor koffers ophalen,
douane, geld pinnen voor tolpoort, tanken, hapje eten, als het allemaal meezit!
Dan wellicht voor het eerst links rijden, het zal zeker donker zijn voordat
jullie in Graskop zijn! (400km)

En waarom zover noordelijk als Palaborwa, het is daar echt
bloedheet soms, ik zou dan de panorama route
doen inclusief de Bourkes Luck potholes, en dan verder in het
zuidelijk deel van Kruger, je kunt daar echt dagen rondtoeren!

Om een voorbeeld te geven, we zijn twee jaar geleden vrienden
gaan opzoeken in Palaborwa, Kruger ingegaan bij Malelane om 06.00 uur,
wel enkele leuke dingen gezien onderweg maar wel constant
verharde weg gereden (max 50kmh) en we reden om 16.00 uur
uit de Gate bij Palaborwa, dus zo’n beetje 10 uur rijden!

Drakensbergen zul je waarschijnlijk ook het meeste tijd kunnen winnen, is
ook niet iets waar ze zomaar even doorheen wipt!

Veel planplezier!

1 like

Beste Peter,

Bedankt voor je reactie, dit zijn nuttige tips voor ons. Ik had zelf ook al het gevoel dat het wat veel is, ik ga dus proberen om wat te schrappen. In reactie op je opmerkingen:

• we gaan gelukkig pas op dag 2 naar Graskop, halen s ochtends de auto dan op. Hopelijk die dag ook al een stukje Panoramaroute doen, daarna slapen in Graskop
  • we hebben Olifants rest camp geboekt omdat we hier goede verhalen over hebben gelezen, daarom slapen we de nacht hiervoor in Phalaborwa want dat ligt op de route daarnaartoe. Maar dat wordt qua tijd wel pittig vermoed ik; omdat de reservering in Olifants wel staat houden we dit aan
  • grote kans dat we Drakensbergen er uit gaan halen, andere opties om tijd te winnen zie ik niet

Groet,
Carolien

ik zou Phalabwora echt overslaan en Kruger binnen vanuit Graskop. is veel beter en scheelt veel kms. van phalabwora weer naar beneden. nee zou ik zeker niet zo doen. wanneer precies in December gaan jullie???

en Bergville eruit halen jullie rijden echt kris kas dan

Hallo

Nou het is nog niet eens dat het erg veel is hier en daar, maar zelfs
eind juli was het in Phalaborwa soms erg warm overdag, dus tel er op
dat het aan het eind van het jaar nog warmer, zeg maar heet is!

Nadeel is dan gelijk ook dat je alleen in de heel vroege ochtenduren
en eind van de middag wild zult spotten, simpelweg omdat alles
in de schaduw ligt!

Maar een en ander is ook maar bedoeld om een idee te geven
over afstanden en tijden!

Dus neem zeker een auto met airco!

Weet zeker dat jullie geen spijt krijgen en met volle teugen
zullen genieten!

Hopelijk valt er de komende maanden erg veel regen daar,
want op het moment is het er verschrikkelijk droog en zelfs
verschillende drinkwater dammen staan droog of bijna droog,
ze snakken daar werkelijk naar regen!

Veel planplezier

We vertrekken op 22 dec en zijn rond de kerst dus in Kruger.

Ook als we een nacht slapen in Olifants Rest Camp raad je aan om niet via Phalaborwa te rijden? Ons plan was namelijk: Graskop, dan via Panoramaroute (oa 3 Rondavels) naar Olifants in Kruger. Als je Google maps volgt dan lijkt via Phalaborwa het snelst. Reden om dit niet te doen is dus de hitte en ook dat de route minder interessant/mooi is?

Groet
Carolien

OkƩ, Phalaborwa gaan we er waarschijnlijk wel uit halen. Hadden we dus beter een Rest Camp zuidelijker kunnen boeken, maar daarin ga ik niet meer switchen want het meeste zit inmiddels al vol :slight_smile:

Hallo

Nou nee, waar je Kruger inrijd maakt niet zoveel uit,
ook langs die verharde weg kun je links en rechts wat
omzwervingen doen om de dag te vullen en voor de
sluitingstijd van Olifante camp binnen te zijn!

Phalaborwa en noordelijker word gezien als de warmste plekken
in heel zuid Afrika!

En begrijp ik het goed, willen jullie in een dag van Graskop
de panoramaroute doen en gelijk door naar Olifants?

Dat zou jammer zijn, panoramaroute neemt met wat hoogtepunten
en de Bourkes Luck potholes makkelijk een groot gedeelte van een
dag of zelfs een hele dag!

Als dat zo is, zou ik wellicht toch nog proberen een deel van de route
vanaf O.R. Tambo tot Graskop te slechten op de dag van aankomst,
misschien tot Nelspruit of zo, dan heb je alleen maar snelweg!

En dan de volgende morgen niet te laat op weg en dan de panoramaroute?

Veel Planplezier!

Nee Phalabwora is niet het warmste te plekje Peter, dat is Mesina en dat ligt nog Noordelijker. Maar dat terzijde.
ja het is in december heert, maar ook erg vochtig en daar moet je tegen kunnen. Die periode is het gewoon hoogzomer.

Als je de Panaramaroute wil doen Ben je tenminsye 1 dag kwijt en Dan heb je nog niet alles gezien. Het leukste is gewoon heerlijk een paar dagen in Kruger rond te rijden.
maar ja jullie gaan wel in het drukste periode van het jaar, dus het zal dringen worden rond de dieren. Na 8 januari word het weer rustig.

Hallo Annemieke

Daarom schrijf ik ook Phalaborwa en noordelijker, en
inderdaad Messina spant de kroon!

Groet Peter!

Juist Peter.

het verschil tussen Johannesburg en Phallies (Phalabwora) scheelt gemiddeld zo’n 5 graden, alleen rond Joburg hebben we een lage vochtigheid, dus veel beter uit te houden dan.

Sorry - dubbel gepost !??

Coffee Bay ligt een beetje ā€œongelukkigā€ op jullie route. Vanuit St Lucia daar naartoe zijn jullie praktisch de ganse dat in de auto - jammer van al dat moois onderweg. Jammer genoeg loopt er geen weg parallel met de kustlijn.

Naar Port Elizabeth is het dan wel wat korter, maar toch.

Denk er nog eens over na of jullie deze omweg willen maken.

Groetjes
Toetske

Beste Toetske,

dank voor je reactie. We moeten hoe dan ook van St Lucia naar Port Elizabeth komen. We hebben besloten om niet te vliegen maar te rijden; met vliegen zouden we iets minder tijd kwijt zijn maar dat nemen we voor lief. Coffee Bay leek me dan een geschikte tussenstop waar het ook leuk is om 2 nachten te verblijven. Raad jij iets anders aan?

Groet,
Carolien

Hi Carolien,

Coffee Bay is inderdaad een leuke plek, maar ligt jammer genoeg een beetje ā€œafzijdigā€, maw een heel eind heen en terug van de N2 verwijderd.
Heb ondertussen jouw route nog eens nader bekeken: Bergville brengt nog een nog grotere omweg met zich mee. Ik zal er nog eens goed over nadenken, maar wellicht kan Thatch22 (Annemieke) jou een goed voorstel doen; zij woont in ZA en kent het land heel goed.

Groetjes,
Toetske

Op basis van de reacties hebben we de route aangepast en komen we hierop uit:

1. Johannesburg – aankomst 11 uur s ochtends, 's middags Soweto
  2. Auto ophalen, naar Graskop
  3. Graskop
  4. Kruger- Olifants
  5. Kruger - Skukuza
  6. Mlilwane, Swaziland
  7. Mlilwane
  8. Hluluwe
  9. St Lucia
  10. St Lucia
  11. St Lucia
  12. Coffee Bay
  13. Coffee Bay
  14. Port Elizabeth
  15. Knysna
  16. Knysna
  17. Swellendam
  18. Stellenbosch
  19. Kaapstad
  20. Kaapstad
  21. Kaapstad – s middags vlucht naar huis

Flink wat kilometers geschrapt (Drakensbergen) en hier en daar wat kleine aanpassingen. Heb er een goed gevoel over.

Groet,
Carolien

Dat ziet er al ā€œbaie beterā€ uit, Carolien.

Je weet dat in Mlilwane en Hluhluwe-iMfolozi de Wild Card ook geldig is? Vermits jullie daar ook nog in het hoogseizoen zitten, kunnen jullie deze overnachtingen best al boeken, als het niet al gebeurd is.

Ook de rest van de overnachtingen zou ik al boeken. Wij doen dat meestal niet, maar onze rondreizen vallen dan ook telkens buiten de schoolvakanties.

Op weg naar Knysna: in elk geval een stop voorzien in Tsitsikamma NR (ook daar geldt de Wild Card)

Veel plezier bij de verdere planning.

Groetjes,
Toetske

De route van St. Lucia naar Coffee Bay is wel heel erg lang. Dan zou je al heel erg vroeg moeten vertrekken. Je hebt wel autoweg van St. Lucia tot Port Shepstone. Maar nadien is de N2 heel erg traag. Het is een heel bochtige weg die door verschillende dorpen loopt. Er lopen voortdurend mensen op straat, alsook loslopend vee. De weg door de dorpen is traag, vaak heel veel mensen die aan het winkelen zijn.
Daar bovenop moet je van de N2 af om tot Coffee Bay te rijden, wat ook geen gewone weg is (heel bochtig, met nogal wat potholes).

Wat je eventueel kan doen om wat meer te genieten van de rit (het is een hele mooie rit door de Transkei), zou je een dag minder lang in St. Lucia kunnen blijven en 1 dag in Durban. Zo kan je tegelijk van Durban genieten (van de Indiaanse invloeden en een lekkere curry), de dag nadien rij je dan rustiger de Transkei in en geniet je van de omgeving en kom je vroeger in Coffee Bay aan.

Voor de rest is het een pittige route om te rijden in 21 dagen. Maar langs de andere kant geniet je ā€˜overland’ (al rijdend) van het mooie Zuid Afrika. :slight_smile:

Hoi,

Ik zou zelf geen stop maken in Port Elizabeth. Eerder overnachten in Port Alfred of Jeffreys bay…of in het binnenland Hogsback of Addo.

Sent from my G620S-L01 using Wereldwijzer mobile app