Route 2,5 week Laos

Hoi!

Eind november reis ik samen met mijn vriend naar Bangkok om vanuit daar door te reizen naar Laos.
We hebben de volgende route als optie. Graag ontvangen wij tips over de haalbaarheid van dit schema en aanraders en afraders.

Dag 1 Bangkok - Vientiane per nachttrein
Dag 2 Vientiane gelijk doorreizen per vliegtuig - Luang Prabang
Dag 3 Luang Prabang
Dag 4 Luang Prabang
Dag 5 Luang Prabang - Phonsavan per bus
Dag 6 Phonsavan
Dag 7 Phonsavan - Paksan per bus
Dag 8 Paksan
Dag 9 Paksan - Pakse per bus
Dag 10 Pakse
Dag 11 Pakse
Dag 12 Pakse
Dag 13 Pakse - Si Phan Don per bus
Dag 14 Si Phan Don
Dag 15 Si Phan Don
Dag 16 Si Phan Don
Dag 17 Si Phan Don - Pakse per bus, naar de grens en dan per trein naar Bangkok
Dag 18 Bankok
Dag 19 Bangkok - Düsseldorf

Bedankt voor de tips alvast!
Groetjes

2,5 week is niet zoveel voor die omgeving waar de bussen langzaam zijn en vaka kapot gaan, en waar het bergachtig is. Maar wel te doen.

Met dit schema leg je enorm veel kilometers af, ook dubbel. In verhouding zitten er vrij weinig mooie plekken in, in relatie tot het aantal kilometers.

Voor zover ik me herinner is Phonsavan 10 uren met de bus, en ook 10 uren weer terug. Direct van Phonsavan naar Paksan was in 2009 niet mogelijk (of alleen met bussen over helse wegen die véél langer duurden dan terug via dezelfde weg), dus zoek even uit of dat nu nog steeds zo is.
Zelf vroeg ik me af of ik wel echt genoeg onder de indruk zou zijn van het ‘live’ zien van die kruiken, of dat ik misschien zou denken: hm, ja daar heb ik al foto’s van gezien. Dus daarom heb ik besloten het over te slaan.

Zelf ben ik ook via Vientiane Laos in gereisd, waardoor je het stuk naar Luang Prabang dubbel reist, heen en terug. Dat zou ik anderen niet aanraden. Het is een pittig, zwaar stuk door bergen, van in totaal 11 uren. Er gaan wel nachtbussen maar echt lekker uitgerust ben je natuurlijk niet na zo’n rit.

Luang Prabang is erg mooi en in de omgeving is ook veel te zien.

4000 islands is wel aardig, maar ik zou je eerder aanraden om af te sluiten met relaxen op een Thais eiland (waar je goedkoop heen kunt vliegen), in plaats van helemaal uren-urenlang (meer dan 20 uren vanuit Vientiane) met bussen naar zuidelijk Laos reizen alleen maar voor die 4000 islands waar in principe niks te doen is behalve relaxen.
Dat zou ik alleen de moeite waard vinden als je ook in midden-Laos iets gaat zien (bv. Konglor Cave) of in zuidelijk Laos (Champasak of Bolaven Plateau ofzo).

Ik zou jullie aanraden om via het noorden (Chiang Mai / Chiang Rai) Laos in te reizen naar Luang Nam Tha, of vanaf Huay Xai de slowboat naar Luang Prabang, dan bus naar Vang Vieng (of Phonsavan), dan Vientiane, Bangkok, dan een Thais eiland.
Of maak een rondje in het noorden, langs Nong Khiaw. HIER lees je veel tips over dat gedeelte (maar let op: ik had wel 4 weken).

In mijn blog kun je wellicht ook nog inspiratie opdoen en zien hoe het was. (Ook veel foto’s en een paar filmpjes.) Ik heb daar ook wat handige websites gezet voor info over treinen, guesthouses, beleefdheidsvormen in Laos, etc.

Veel plezier en succes met de keuzes.

P.S. Het helpt ook als jullie doorgeven wat je interesses zijn.

Hoi Cecilia,

Bedankt voor je reactie!

Het geen dat wij zoeken in een vakantie is lastig te omschrijven, maar wij vinden een combinatie van relaxen aan bijvoorbeeld een strand en avontuur altijd erg leuk. De gebaande paden af en niet toeristische plekken zoeken.
Omdat er zoveel info te lezen is over Laos vinden we het dan ook lastig om een route uit te stippelen. Wat ik lees over de noordelijke route Laos binnen gaan is dat mensen voor deze route kiezen vanwege de jungle tours. Nu zijn we vorige jaar in Thailand geweest en hebben we zo’n route al gedaan in ChiangMai. Een geweldige ervaring, maar omdat we dit al gedaan hebben hoeven we dit niet nogmaals te doen. We zijn verder vorig jaar op Koh Chang, Koh Mak en Koh kut geweest. Vanuit daar zijn we naar Siem Reap geweest. We zouden nu graag de combinatie met bijvoorbeeld Phnom Pehn maken omdat we daar niet geweest zijn vorig jaar. Of dit haalbaar is, is natuurlijk een tweede…

Al met al vinden we het maar lastig om een avontuurlijke route, van de gebaande paden, te combineren met een paar dagen relaxen. 2,5 week is dan gewoon erg kort. Het reizen in Laos maakt het ook niet veel gemakkelijker.

Als je nog tips heb omtrent een routevoorstel horen we het heel graag! Door alle info is het lastig om er dingen uit te pikken die ons ook aanspreekt…

Groetjes Loeske

Hmm ik wilde min of meer hetzelfde voorstellen als Cecilia, maar ze was me weer maar 'ns voor…

Ik zou die optie slow-boat naar Luang Prabang zeker overwegen, ideaal om op adem te komen.

Hoi,

Je hoeft niet persé een jungle tour te doen in het noorden. Wel gaan mensen daar bij Luang Nam Tha inderdaad vaak wandelen van dorp naar dorp met een gids.
Maar je zou ook een ander rondje in het noorden kunnen maken, zie de Lonely Planet thread waar ik heen verwees. Misschien past Phonsavan daar wel in als onderdeel van een rondje, in plaats van heen en zelfde weg terug.

En in de Lonely Planet gids staan ook vaak routesuggesties.

4000 islands is juist behoorlijk toeristisch. Midden-Laos is nog niet zoveel bezocht.
Maar al met al is Laos niet zo heeeel erg druk bezocht als bijvoorbeeld Thailand (behalve dan Vang Vieng).

Phnom Penh er nog bij lijkt me wel erg veel gedoe in zo’n korte tijd.

Succes,
Cécile

Zou een goede optie dan kunnen zijn:
Bangkok - Chiang Rai
Chiang Rai - Huay Xai
Luang Nam Tha
Luang Prabang
Vang Vieng
Vientiane
Vliegen naar Pakse
Pakse - Bangkok??

We lezen inderdaad ook overal dat Vang Vieng heel toeristisch is, maar dat het buiten het tuben om ook heel mooi is.
Phnom Pehn en strand schrappen we dan in deze mogelijke route om het behapbaar te houden.

Wat mijn vriend graag wil doen is iets van een wandel of fietstocht, dus geen jungle tocht. Dit zou dus ook goed kunnen in Luang Nam Tha?

Pff het blijft lastig allemaal haha!

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Of…,

Bangkok
Chiang Rai per trein
Chiang Khong
Slowboat naar Luang Prabang
Vang Vieng
Vientiane
Pakse per vliegtuig
Bangkok per trein of bus

Is dit een betere/mooiere route?

Als je toch per trein wil reizen moet je je op voorhand goed informeren, vorig jaar heeft de route naar het noorden er een tijdje tussenuit gelegen door overstromingen, kan dit jaar ook zo zijn, hou daar rekening mee.
Persoonlijk neem ik liever het vliegtuig, goed, het kost wat meer, maar je wint een dag.

Wat wil je in Pakse doen?

Om er ook nog maar een vraag in te gooien…Wat is snelste weg/manier om van Bangkok naar Huay Xai te reizen? Ik las ergens iets over een nachtbus naar Chiang Kong? Ik ga in november naar Laos en heb ook maar 3 weken de tijd. Dus alle reistijdbesparing scheelt. :slight_smile:

@ Maaike,
binnenlandse vlucht Bangkok - Chiang Mai of Chiang Rai, daarna minibusje (eventueel 's nachts) naar Chiang Kong.

Dank je Fisherking!! Gaan er ´s avonds/´s nachts eigenlijk wel bussen naar Chiang Kong dan vanaf Chiang Mai/Rai? Kom je daar dan niet midden in de nacht aan? Is er toevallig ook een site waar ik eventuele vertrektijden kan vinden?

@ Maaike, als je bij een reisburootje een ticketje boekt van Chiang Mai of Chiang Rai naar Luang Prabang, dan krijg je een meestal een “packetje” aangeboden. Je vertrekt 's avonds in CM / CR reist tot in of vlakbij Chiang Khong, daar kom je dan soms een stuk in de nacht aan, dan krijg je voor de rest van de nacht nog een hotelkamertje voor enkele uren, geen suite, maar wat verwacht je? 's Ochtends vroeg word je dan naar de grenspost/oversteek gebracht, je krijgt er nog een simpel ontbijt en wat vluchtige uitleg over de oversteek. Net over de grens kom je enkele winkels en cafeetjes tegen waar je wat proviand en drank kan kopen voor tijdens de boottocht. Koop ook een kussentje, 2 dagen op een houten bankje zitten wordt op den duur vervelend…

betreffende die vertrektijden, die zijn er genoeg, alles komt toch op dezelfde boten terecht. Spring even bij een reisburootje binnen…

Er zijn waarschijnlijk andere formules, ik heb mijn trip geboekt zo’n 5 uur voor vertrek, dus er zijn genoeg mogelijkheden.