2,5 week is niet zoveel voor die omgeving waar de bussen langzaam zijn en vaka kapot gaan, en waar het bergachtig is. Maar wel te doen.
Met dit schema leg je enorm veel kilometers af, ook dubbel. In verhouding zitten er vrij weinig mooie plekken in, in relatie tot het aantal kilometers.
Voor zover ik me herinner is Phonsavan 10 uren met de bus, en ook 10 uren weer terug. Direct van Phonsavan naar Paksan was in 2009 niet mogelijk (of alleen met bussen over helse wegen die véél langer duurden dan terug via dezelfde weg), dus zoek even uit of dat nu nog steeds zo is.
Zelf vroeg ik me af of ik wel echt genoeg onder de indruk zou zijn van het ‘live’ zien van die kruiken, of dat ik misschien zou denken: hm, ja daar heb ik al foto’s van gezien. Dus daarom heb ik besloten het over te slaan.
Zelf ben ik ook via Vientiane Laos in gereisd, waardoor je het stuk naar Luang Prabang dubbel reist, heen en terug. Dat zou ik anderen niet aanraden. Het is een pittig, zwaar stuk door bergen, van in totaal 11 uren. Er gaan wel nachtbussen maar echt lekker uitgerust ben je natuurlijk niet na zo’n rit.
Luang Prabang is erg mooi en in de omgeving is ook veel te zien.
4000 islands is wel aardig, maar ik zou je eerder aanraden om af te sluiten met relaxen op een Thais eiland (waar je goedkoop heen kunt vliegen), in plaats van helemaal uren-urenlang (meer dan 20 uren vanuit Vientiane) met bussen naar zuidelijk Laos reizen alleen maar voor die 4000 islands waar in principe niks te doen is behalve relaxen.
Dat zou ik alleen de moeite waard vinden als je ook in midden-Laos iets gaat zien (bv. Konglor Cave) of in zuidelijk Laos (Champasak of Bolaven Plateau ofzo).
Ik zou jullie aanraden om via het noorden (Chiang Mai / Chiang Rai) Laos in te reizen naar Luang Nam Tha, of vanaf Huay Xai de slowboat naar Luang Prabang, dan bus naar Vang Vieng (of Phonsavan), dan Vientiane, Bangkok, dan een Thais eiland.
Of maak een rondje in het noorden, langs Nong Khiaw. HIER lees je veel tips over dat gedeelte (maar let op: ik had wel 4 weken).
In mijn blog kun je wellicht ook nog inspiratie opdoen en zien hoe het was. (Ook veel foto’s en een paar filmpjes.) Ik heb daar ook wat handige websites gezet voor info over treinen, guesthouses, beleefdheidsvormen in Laos, etc.
Veel plezier en succes met de keuzes.