Ik heb even jullie hulp nodig. Mijn vriend en ik gaan komend jaar februari 4 weken door Nieuw Zeeland reizen. Een van de dingen die we graag willen doen is een Maori avond in Rotorua.
Ik heb heel wat research gedaan op internet en in eerste instantie kwam ik uit bij de Tamaki Maori Experience. De dingen die ik op hun website lees spreken me aan en het lijkt me een leuke excursie.
Echter, onlangs kwam ik de Mitai Experience tegen. Qua programma verschillen ze naar mijn mening niet zo heel veel, maar omdat ik het nog nooit heb gedaan wil ik jullie hulp inschakelen.
Weet iemand het verschil tussen de twee? Wie van jullie heeft de Tamaki of de Mitai al eens gedaan? En wat zijn jullie ervaringen? Hoe vonden jullie de experience?
Ik woon zelf in Nieuw Zeeland en heb begin van dit jaar de Tamaki gedaan ook omdat die een leuke deal met korting hadden als je online boekte. Ik vond het geweldig je avontuur begon al bij de bus met een geweldig leuke chauffeur. Ik denk dat het verschil maar heel klein is.
Het programma is bijna hetzelfde.
In Rotorua zitten inderdaad twee grotere Maori families die Maori-avonden organiseren. Zoals mij toen door de eigenaren van het hostel is uitgelegd, is er tussen de beide families een vrij sterke concurrentie, vandaar dat waarschijnlijk hun avonden zo op elkaar lijken.
Ik heb tijdens mijn eerste reis een Maori-avond in Queenstown gedaan: toen ik 3 jaar later een gelijk avond in Rotorua (volgens mij die van Mitai) bijwoonde, vond ik deze maar groots en commercieel. In Rotorua werden we met 150 bezoekers in 2 groepen van elk 75 man ingedeeld. Bij die in Queenstown waren denk ik 40 bezoekers, zelfs de kleinste kinderen uit de familie dansten mee en ook wij als publiek moesten de dansen leren en meedoen.
Ik heb gehoord dat Stray een weekreis aanbiedt, waarbij je (in een groepje van een man of 15) een avond beleeft en zelfs een nacht in het Maori-dorp slaapt.
Wat ik wil zeggen: de Maori-cultuur vind je overal in Nieuw-Zeeland en de grootste (en dus degene met een internet-website) zijn niet altijd de mooiste.