Rootsreis Vungtau en HoChiMin en verder

hallo ik ben een moeder van 2 geadopteerde kinderen uit Vietnam. in de zomer van 2012 wil ik met mijn 2 kids een zn rootsreis maken. om te beginnen wil ik naar VungTau en Ho Chi Min. daar ontmoeten wij dan de biologische ouders van de kinderen. vervolgens wil ik veel van vietnam zien en aan het eind weer een bezoek aan de biologische ouders in Vungtau en Ho Chi Min.
totale reisduur is 3 weken.

ik zie dat rondreizen wel betaalbaar zijn, maar dan zit ik aan een vast schema . ik zag de bouwstenen , maar is dat niet enorm duur?
is het niet beter ter plekke te boeken en heb je dan wel een beetje leuke hotels die ook voor mijn kids van dan 13 en 11 leuk zijn?

Hoi Tran,

Wat een bijzondere reis gaat dit worden, lijkt mij! Ter plekke boeken is geen probleem, al moet je soms wel een paar dagen van tevoren bij een tourbureautje boeken, omdat de Vietnamezen zelf ook op vakantie gaan in de zomer (volgens mij met name naar Cat Ba: dat is in ider geval mijn ervaring).

Wat betreft hotels die ook leuk zijn voor kinderen, hoop ik dat medereizigers die hier wat meer ervaring mee hebben je kunnen helpen :wink:

Groetjes, Anne

Hallo Tran,

Sluit me bij Anne-Jitska aan dat het heel bijzonder gaat worden.

Ik weet dat sommige mensen ook via de bouwstenen van bijv “Vietnam online” Viet Nam hebben verkent.
Persoonlijk vind ik deze ook aan de prijs.

Gezien de tijd die je hebt; slechts 3 weken waarvan ook iets van 1 week afgaat voor de kennismaking?

Dit wordt dan een strak schema waar je echt moet gaan strepen en moet vliegen om zowel noord als zuid enigzins te bekijken.

Misschien wil je je kinderen ook iets van de geschiedenis van Viet Nam meegeven, dan zijn de bouwstenen niet helemaal de goede manier. Ze slaan de echte musea en plaatsen over waar je hoofdzakelijk Vietnamezen ziet.

Wanneer ik even uitga van 14 dagen en rekening houdt met interesses van kinderen.

Saigon -Mekong Delta- Saigon 2 overnachtingen
Saigon - Qui Nonh 1 a 2 overnachting(en)
Qui Nonh - Hoi An 2 overnachtingen
Hoi An - Danang - Hue 2 overnachtingen
Hue - Hanoi 2 overnachtingen
Hanoi - Halong Bay- Ninh Binh 1 overnachting
Ninh Binh - Cuc Phuong Park 2 overnachtingen

Dit zijn 12 a 13 overnachtingen.

Ik denk dat veel van het land laat zien en de geschiedenis en ook voor kinderen leuk blijft.
Misschien zitten er plaatsen tussen waar je niet aan gedacht hebt, maar deze zijn voor veel Vietnamezen wel heel interessant.

Mekong Delta spreekt voor zich

Qui Nonh: net buiten deze stad ligt het museum van 1 van de grootste helden ( nr. 2 na HCM ), Trung. Vele straatnamen en beelden zie je in geheel Viet Nam.
Deze afstand ( Saigon naar Qui Nonh moet je vliegen )

Van Qui Nonh naar Hoi An met de auto, omdat je onderweg natuurlijk een bezoek moet brengen aan My Lai.

Hoi An even strand en stadje voor cultuur.

Van Hoi An naar Danang voor het Cham Museum ( wanneer hier je, of jullie interesses naar uitgaan ) en via de pas naar Hue ( spreekt voor zich )

Vliegen naar Hanoi en de stad bekijken. Mausoleum en de verblijven van HCM, eerste universiteit ed.

Halong Bay heb ik erbij gezet omdat dit 1 van de natuurwonderen is; maar de rit is lang.

Zou het zo doen
Hanoi naar Halong Bay ( 1 dag ) en in de middag verder naar Ninh Binh en daar overnachten.
In de ochtend naar Tam Coc en in de middag naar het Park Cuc Phuong en daar overnachten.
Gehele dag Cuc Phuong en weer een overnachting en de dag erop naar Hanoi en door naar Saigon.

Waarom Cuc Phuong Park boven bijv. Sapa.
Ik vind het persoonlijk voor kinderen ( en eigenlijk ook voor volwassenen ) dat er veel meer te zien is en te doen.

Je hebt er dieren, mooi bergen, je kan er varen, fietsen wandelen, trektochten houden, watervallen, minderheden enz enz.
Ook heb je zo geen slaaptrein nodig, wat misschien voor de kinderen niet hun nachtrust ten goede komt?

Zie de site van het park

Gezien je strakke schema is het misschien niet echt onverstandig om een gedeelte ( vliegtickts en misschien overnachtingen ( Anne-Jitske heeft wel een punt dat Viet Nam ook vakantie viert ).

Daarom ook zou ik zeker de boottocht naar Vung Tau en een overnachting ( wanneer noodzakelijk ) al boeken. Dit is de vakantieplek voor mensen in Saigon.

Nu heb ik ook wat vrienden in Saigon en deze zijn allemaal weg van Dalat en verklaren me helemaal voor gek dat ik Dalat een jaartje oversla. Misschien goed om dat ergens in je achterhoofd mee te nemen, wanneer je de natuurlijke ouders in Saigon ontmoet.

Voor wat betreft de hotels
Ik kan je wel wat hotels aan bevelen; maar weet niet in welke prijsklasse je zoekt.

Ik denk dat het misschien makkelijker is wanneer je je lokaties weet en het vervoer, en daarna het budget kan doorgeven.
Ik denk dat je vele aanbevelingen krijgt wat in je budget ligt.

Ik hoop dat ik wat raak geschoten heb met wat je bedoelde, zo niet, laat maar weten.
Ik , en alle andere mensen, zijn graag bereid je te helpen om je vakantie tot een geweldige ervaring te laten verlopen.

gr.
Ton.

Ton,

Wij hebben ook via vietnam online geboekt.
Ik kan je nog niet vertellen hoe dat geweest is want wij vertrekken pas 8 okt. en komen 5 nov. pas weer terug. Na die tijd zal ik vertellen wat ik er van vond.

Grtjs thedra

hallo Thedra,

Beschouw mijn eventuele overgekomen kritiek op de bouwstenen vakantie niet als kritiek.
Je hebt waarschijnlijk een weloverwogen keuze gemaakt en alles tegen elkaar afgewogen.
Wie ben ik die daar dan iets kan tegenwerpen.

In dit specifieke geval van Tran vind ik het ( bouwstenen ) geen goede keuze omdat de routes vast staan en ervan afwijken echt veel duurder gaat worden.
Ook de route ( bouwstenen) kost haar teveel tijd gezien haar schema en ze kan goedkoper ( of gelijk ) haar route zelf kiezen met hetzelfde comfort en is flexibeler wat betreft route, lokatieduur en keuze van lokatie.

Ik denk wel dat jij met de bouwstenen een geweldige vakantie tegemoet gaat, en zou graag je ervaringen op deze site willen lezen.

gr
Ton.

Ik ook! :wink:

Ik kan me voorstellen dat je met een ‘rootsreis’ vanuit een wat ander perspectief een land bezoekt dan als je een doorreis maakt. Maar beide reizen lijken me helemaal geweldig! Hebben jullie nog vragen, dan horen we het wel en alvast veel voorpret gewenst!

Groetjes, Anne