Hej ik ben Lies, 18 jaar en ik zit nu in Colombia voor inmiddels bijna 3 maanden om vrijwilligerswerk te doen. In april zou ik normaal naar huis gaan, maar ik wil graag rondtrekken door Zuid-Amerika. Ik zou dit graag op mijn eentje doen en niet met grote groepen en ook op de goedkoopst mogelijke manier (bussen, goedkope jeugdherbergen,…)
Heeft iemand hier al ervaring mee en tips hoe ik het het beste kan plannen.
Want nu heb ik nog zo veel te regelen en ik weet niet waar ik moet beginnen.
Groetjes
Lies
Hoi Lies,
Zo, wat avontuurlijk, op jouw leeftijd al in Colombia.
Ik heb een keer 5 maanden door Chili, Bolivia en Peru gereisd (en gewerkt in Peru) samen met een vriendin. Ecuador lukte toen helaas niet door overstromingen en een weggeslagen weg (1998, El Niño). En ik heb een keer 9 weken door Brazilië en Peru gereisd in mijn eentje. En nog veel andere reizen in andere continenten.
Wat reizen betreft: het ligt er helemaal aan hoeveel geld en tijd je hebt, en waar je interesses liggen. Natuur, steden, ruïnes, dieren, tradities, musea, muziek, strand, bergwandelingen, extreme sporten?? Of van alles wat? Maar met name dat eerste: hoeveel geld heb je te besteden? Of wil je onderweg nog gaan werken, en denk je dat je kans maakt iets te vinden waar je geld mee kunt verdienen? (Misschien in een hostel werken ofzo… of Engelse les geven…)
Als je relatief goedkoop wilt kunnen reizen, liggen landen als Colombia zelf, Ecuador, Peru en Bolivia voor de hand. Chili, Argentinië en Brazilië zijn al een stuk duurder (van de andere landen weet ik het niet). Bijvoorbeeld in Brazilië ben je wel twee keer zoveel geld kwijt als in Bolivia, voor dezelfde dingen. Ook bussen zijn in Brazilië niet heel goedkoop.
Maar je moet ook goed kijken naar het klimaat. Ik veel landen in de Andes komt nu juist het regenseizoen eraan (januari tot maart ongeveer toch? en bijvoorbeeld in Peru is de Inca Trail in februari gesloten).
Misschien heeft Midden-Amerika in de aankomende maanden juist wel het gunstigste klimaat, dat weet ik niet uit mijn hoofd. Of wilde je juist pas vanaf april op reis gaan? In dat geval zou je prima de landen door kunnen reizen die ik noemde.
Eind maart begint trouwens Semana Santa, de heilige week (+/-9 dagen lang) voor Pasen, met veel processies op straat, rituelen, gezangen, speciale diensten. In al die katholieke landen zal dat wel gevierd worden. Mooi om te zien.
Bussen zijn inderdaad het goedkoopst (op liften na, maar dat is natuurlijk lastiger en onveiliger). Treinen zijn vaak iets duurder, meestal ook trager dan bussen, en gaan meestal ook minder vaak (bv. 3x per WEEK, terwijl op diezelfde route dan 6 bussen per DAG gaan). Maar treinen kunnen wel comfortabeler zijn (je kunt tenminste wat lopen, of op het dak zitten, bij een trein in Ecuador!), en voelen veiliger omdat bussen in de bergen zo langs diepe afgronden rijden.
En op populaire routes vind je genoeg goedkope hotelletjes, en ook wel hostels met gedeelde kamers. Je zou ook kunnen denken aan couchsurfing.org, gratis slapen bij mensen thuis. Ik weet niet hoeveel deelnemers er in Zuid-Amerika zijn. Pas wel goed op je veiligheid.
In verhouding het duurst zijn meestal de georganiseerde toertjes naar bezienswaardigheden. Ook uitgaan en alcohol is in verhouding duur.
In de regel geldt: hoe langzamer je reist, hoe goedkoper het is. Hoe meer busritten per week; hoe duurder het natuurlijk is… Dus als je gewoon wat langer op een plek blijft, bespaar je die kosten. En toeristische bezienswaardigheden kun je vaak ook makkelijk zelf met openbaar vervoer bereiken, maar dan duurt het wel meestal wat langer en is het wat meer uitzoekwerk en geregel dan wanneer je een kant-en-klare tour boekt met een gids erbij (alhoewel ik het meestal wel het geld waard vind voor wat je ervoor krijgt… vervoer, gids, eten, overnachting etc… vooral leuk als de gids er ook veel bij vertelt).
Qua eten kun je proberen ook veel zelf maaltijden te maken, bv. op de markt boodschappen doen voor salades met fruit en noten ofzo… of in een supermarkt yoghurt en muesli kopen als je ergens een paar dagen zit en er een koelkast is die je kunt gebruiken. Ook kun je vaak goedkoop op de markt eten bij kraampjes die daar eten bakken. Uiteraard wel opletten dat het goed gaar is en een beetje hygiënisch klaargemaakt wordt. Ook de simpele restaurantjes met lokaal eten zijn vaak veel goedkoper dan de speciale restaurants voor toeristen.
Qua slapen kun je kosten besparen door nachtbussen te nemen, dan spaar je een hotelnacht uit. Maar mis je wel het mooie uitzicht, en slaap je waarschijnlijk slecht en word je brak wakker.
In Zuid-Amerika reizen ontzettend veel mensen, ook jonge mensen zoals jij. Het is dus ook makkelijk om andere leuke mensen te ontmoeten, vooral als je in gedeelde kamers slaapt… maar ook wel in hotels waar gewoon een leuke ontbijtruimte / café bij zit, of een patio / dakterras ofzo… en ook met georganiseerde toertjes kom je meestal wel mensen tegen die je aardig vindt… om eventueel stukken samen op te trekken. Dan heb je de vrije keus in wie je wel of niet leuk vindt om mee te reizen en wanneer je weer je eigen weg gaat, in plaats van dat je ‘vast zit’ in een groepsreis.
Als je een reisgids kunt vinden waar je nu woont, bijvoorbeeld een Lonely Planet of een Rough Guide ofzo, koop die dan, daarin staan al heel veel antwoorden, routesuggesties, bezienswaardigheden, info over openbaar vervoer en hotels, etc. Misschien kan je wel een gids overnemen van andere reizigers die al bijna naar huis gaan.
Je kunt ook mijn gratis reistips lezen over hoe je een reis voorbereidt.
¡Suerte!
P.S. Je vraag valt denk ik niet zo op in dit forum “het laatste Zuid-Amerika nieuws”. Je kunt hem beter posten in het Zuid-Amerika forum (“Reiscafé” ofzo).
Dankje voor je uitgebreide reactie.
Ja, ik ben nieuw hier, ik moet nog uitzoeken hoe alles werkt.
Ik ga zeker je reistips lezen!
Lies
Topic verplaatst naar het reiscafé