Rondtrekken in Kroatië

Hey!

Samen met kameraden gaan wij rondtrekken in Kroatië van 10/09 tot 20/09. We zijn studenten en willen het dus low budget houden. We doen alles te voet, bus en boot.

De planning ziet er als volgt uit:

10/09: 12u00 landen in Zadar
Zadar bezichtigen
11/09: NP Plitvice
12/09: Zadar -> Split: bus
Split -> Hvar: boot
Hvar (avondje uitgaan)
13/09: Hvar -> Vela Luka: boot
Vela Luka -> Korcula: bus
14/09: Korcula: klein bootje huren en zelf varen in de buurt van Korcula
15/09: Korcula -> Dubrovnik
Dubrovnik bezichtigen
16/09: Dubrovnik -> Zadar
17/09: NP Packlenica
18/09: NP Kornati: boot excursie
19/09: NP Krka
20/09: 10u00 terug naar Charleroi

(Opmerking: We doen Packlenica, Kornati en Krka pas op het einde aangezien 's ochtends 17/09 al een deel terug naar thuis vertrekt omdat hun school eerder begint als de rest. Voor hun waren de NP ook geen prioriteit)

Ik heb alle boten en bussen gecontroleerd zover dat gaat en normaal gezien klopt alles wel qua tijden (ik heb ze er wel niet bijgezet voor de duidelijkheid).

Ik heb ook al hostels gekozen:

• Zadar: Hostel Home Zadar
  • Hvar: Youth Hostel Villa Marija
  • Korcula: Dragan’s Den Hostel
  • Dubrovnik: Guest House Anka

Ik heb onlangs een account aangemaakt bij CouchSurfing, maar weet niet goed wat ik daarvan moet denken. Is dit “betrouwbaar”? Ik denk wel dat dit het wat goedkoper kan maken dan hostels; sommige geven gratis overnachting en sommige vragen iets van een 8 euro per avond.

Wat vinden jullie ervan? Opmerkingen, dingen die beter kunnen? Ik heb ook nog enkele vraagjes:

• Misschien tips rond dat bootje huren in Korcula? Iemand die jullie aanraden?
  • Hoe kan je het beste Plitvice bezoeken vanuit Zadar. Ik geraak er niet echt aan uit om dat zelf met openbaar vervoer te doen.
  • Enkele tips voor het nachtleven in Hvar?
  • Tips rond bezienswaardigheden in Zadar? (Heb al enkele dingen op mijn lijstje staan)
  • Kan je gemakkelijk vanuit Zadar naar NP Krka geraken?

Heel erg bedankt!
Groetjes

Trouwens qua prijzen:

Accommodatie: €105 (met de gekozen hostels)
Vliegtuig: €260 (RyanAir, reeds besteld)
Vervoer: €120
Activiteiten: €110
Eten & Drinken & Varia: 10 x €20

Totaal: €795

Is dit een realistische prijs?

groetjes,
Martijn

ik heb geen antwoord op je vraag maar wil jou wel wat vragen…

hoe is het weer in kroatie in september? verschilt het in het noorden erg met het zuiden…?

ervaring mee?

Geen idee, buiten wat op het internet valt te vinden.

Eerste keer Kroatië :slight_smile:

Martijn

Niemand commentaar/bedenkingen/tips? : )

groetjes,
Martijn

Hey,

Ik zoek nog iets voor een namiddag op te vullen in Hvar. Heeft iemand enige tips rond wandelingen of bezienswaardigheden rond Hvar town?

In Zadar dacht ik te bezoeken: Forum Romanum, stadsmuren/poorten, zeeorgel en de kathedraal. Nog goede tips?

groetjes,
Martijn

Eventjes melden dat we de laatste dag (20/09) pas om 22u00 naar de luchthaven moeten ipv 10u00.

@ SXsuperfly

Het weer is maar beperkt te voorspellen, wel kunnen we met zekerheid opzoeken wat voor weer het in het verleden was :slight_smile:
http://www.climatedata.eu/climate.php?loc=hrxx0005&lang=en

@martijnbousse

Met zo een beperkt budget zou ik zelf Dubrovnik overslaan, het is een behoorlijk dure stad.

Plitvička Jezera, is wonderschoon maar het kan er heel druk zijn, als je een beetje de ruimte wil ga je het beste heel vroeg.

Hallo,

We blijven maar een dagje in Dubrovnik en wouden enkel de muren bewandelen (+ eventueel iets wat we dan zien en afhankelijk van het budget). Het hostel valt ook heel goed mee in prijs. Had ik beter ook vermeld, maar toch bedankt voor de waarschuwing.

groetjes,
Martijn

Hey,

Ik heb nog wat opgezocht, maar geraak er niet aan uit voor plitvice en krka. Kunnen we daar zo vroeg mogelijk en liefst rechtstreeks met de bus geraken? Ik wordt niets wijzer van de bus sites. Iemand ervaring?

Ik heb ook gelezen dat Carpe Diem in Hvar helemaal niet zo speciaal zou zijn, nogal slechte reviews hier en daar. Hebben jullie misschien een aanrader voor een leuke avond in Hvar town?

groetjes,
Martijn

Hoihoi,

Ik ben in 2011 naar het Krka nationaal park geweest per openbaar vervoer. Ik ben toen vanaf Sibenik gegaan, met de bus naar Skradin (volgens mij) en toen moesten we een uurtje lopen, het is ongeveer 5km vanaf de bushalte. Als je de bus uitstapt heb je een groot glazen gebouw en daar moet je de tickets halen. Je ziet het al liggen als je met de bus vanaf Sibenik komt, want je rijdt over een brug over de rivier en dan links zie je het al liggen. Ik was toen in februari, en het was toen alleen mogelijk om te lopen of met de auto, bij het begin van het park te komen. In de zomer kun je er niet met de auto komen, maar er gaat wel een busje en je kunt met de boot. De entree was volgens mij 30 kn dat is iets van 4 euro. Als je vanaf Zadar gaat dan weet ik niet hoe je er komt, maar het handigste zou dan zijn naar Skradin, want dat is het centrale punt.
De plitvice meren weet ik eigenlijk zo niet, ik ben toen met de auto geweest, dus hoe je daar komt met het ov dat weet ik niet zo. Het is wel erg toeristisch, dus er zullen vast bussen heen gaan, anders kun je altijd nog een taxi nemen, die zijn niet zo duur in Kroatie. De entree was volgens mij 110 kn dat is 15 euro ongeveer. Bij de ingang kun je kiezen uit een aantal routes. De langste duurt ongeveer 6 a 8 uur. Ik heb toen voor de route van 2 a 3 uur gekozen. Maar het lopen ging erg snel dus met 1,5 uur was ik al weer aan het begin. Er rijden ook soort van bussen, die je weer naar een bepaald punt kunnen brengen. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb! Kroatie is echt een heel mooi en leuk land om rond te reizen! Veel plezier alvast!

Groetjes Sandra

Vergeet ook niet de Zrmanja rivier in de buurt van Zadar, adembenemend mooi! En het weer kan nog prima zijn. Ik was er als reisleidster vorig jaar aan het werk, een bedrijf wat hun personeelstripje had, laatste weekend oktober, Zuid-Dalmatië met nog 22 graden. de 3e dag nam ik ze meer voor een boottocht naar eiland Hvar, zon, buiten lunchen en op de terugreis werden we vergezeld door dolfijnen.

1 like

Ja heb ook een kantocht over de Zrmanja gemaakt, was helemaal top!!! Ook Krka geweldig, vooral het zwemmen bij de waterval, iets wat niet mag in Plitvice

Hey

Dankjewel voor jullie reacties! Er blijft nog steeds een mysterie over. Hoe vanuit Zadar naar Plitvice en Krka. Kunnen we daar zo vroeg mogelijk en liefst rechtstreeks met de bus geraken? Ik wordt niets wijzer van de bus sites. Iemand ervaring?

mvg
Martijn

vrijwel onmogelijk mijn lijndienst, alleen kun je er per bus komen als je bij een lokaal toeristenbureau een all-in-one excursie boekt naar of Krka of Plitvice. Suc-6

Hey Martijn,

Als het goed is inmiddels weer terug, hoe was het?? Hoop dat jullie genoten hebben.

Lijep Pozdrav
Hrvatska Dusa

Hey!

Alles is inderdaad zeer goed verlopen! Het was een goed idee om rond te trekken. Ik heb een aantal keer gehoord dat je Kroatië best met de auto kunt verkennen, maar persoonlijk vind ik dat een beetje onzin. Het bus/boot netwerk is zo goed uitgewerkt, dat we overal snel en gemakkelijk kunnen geraken. De busrit van Dubrovnik naar Zadar langsheen de kust/bergen vond ik prachtig; zo snel zo veel zien vind ik best wel ok.

We hebben wel enkele kleine wijzigingen moeten aanbrengen. We hebben geen bootje gehuurd in Korcula omwille van het slechte weer. Dat hebben we dan opgelost door met de mensen in het hostel te kaarten en te drinken ^^. Ook hebben we een rechtstreekse boot genomen vanuit Hvar naar Korcula.

De laatste dagen hebben niet meer die nationale parken bezocht. We zijn één dag naar Preko (tegenover Zadar) met de boot gegaan en hebben daar het St Michaelsfort bezocht (wat echt wel een serieuze beklimming was). Dan zijn we ook naar Nin gegaan om een dagje aan het strand te liggen. De twee laatste dagen hebben we dan nog wat in Zadar rondgewandeld, goed gegeten en goed gedronken. Ik heb enkel een beetje spijt dat ik niet naar Packlenica ben geweest.

Het hostel in Hvar is een echte aanrader. We hebben er een gratis BBQ gekregen en gratis shotjes in een bar in het centrum. Echt geweldige mensen leren kennen die avond. (de avond erna was er unlimited wine evening) Het hostel in Zadar was ook leuk, maar wel telkens 5 verdiepingen omhoog (geen lift). In dubrovnik waren de eigenaars extreem vriendelijk en behulpzaam (iets wat ik in heel Kroatië heb gemerkt, ik ben dan ook Spanje/Tenerife/Ibiza gewoon). Dragan’s Den Hostel was niet echt zo leuk, vooral de eigenaar is niet zo’n grote “party-maker” als hem zelf zegt.

Het budget was ook heel goed geschat; we hadden zelfs wat geld over met dat we die nationaal parken niet meer hebben gedaan.

Ik denk dat deze planning wel goed in mekaar zit, buiten dat je beter vanuit Dubrovnik eerst nog kan stoppen in Sibenik. Hopelijk hebben jullie er iets aan. Je mag me altijd contacteren voor vragen.

Groetjes,
Martijn