Voorwoord:
Ik ben op zoek naar mensen die net als ik op zoek zijn naar dat beetje extra. De bossen in met zo weinig mogelijk. Elkaar helpen en het pure overleven. Een rugzak bepakt met goede kleding voor elk weertype is voor mij een uitdaging. In het hoofd houden dat je niet te veel gewicht mee moet nemen. Het op kaart en kompas lopen, eigen vuur maken, onwetend waar je slaapt, welke afstand je aflegt en de onbekende mensen die meegaan maken deze tocht wel erg tot een uitdaging. De kosten die laag zijn komen door het niet winst willen maken. Het gaat mij erom dat we er samen komen, waar dat ook moge zijn. De route heen en terug zal toch echt door allen gemaakt moeten worden. Is overleven echt iets voor jou laat dan een bericht met email achter.
Nodig voor de reis:
Rugzak,- Het hebben van een goede rugzak is van groot belang. Zelf heb ik een lowe alpine cerro torre 65 + 20. Dit is een complete tas met alles wat je nodig hebt voor een reis. Groot genoeg met een inhoud van dus 65 + het boven gedeelte van 20 liter. Licht gewicht en op vrijwel alle manieren te verstellen. Lowe alpine is wel het merk wat ik aanraad als je nog geen keuze heb gemaakt een rugzak te kopen. Te dure tassen zijn niet altijd beter. Maar geef niet te weinig uit i.v.m. de kwaliteit. Neem een tas van een bekent merk en met een minimum van 60 liter die je echt nodig hebt. Deze tas heb ik gekocht bij bever sport. Mede doordat deze winkel me 10 jaar garantie heeft gegeven op deze type tas. Verder is het wel een outdoor winkel dus je kan er van op aan dat je iets goeds krijgt. Neem daarbij geen standaard beversport tas van 100 euro die gewoon bij kwaliteit te kort komt. Kies dus iets wat bij jou van toepassing is en wat jezelf nodig denk te hebben.
Schoenen,- Schoenen van goede kwaliteit zijn zeer belangrijk. Lopen is iets wat we het meest doen naast de lol die we hebben natuurlijk. Dus goed schoenzool is van belang wil je mee kunnen doen aan deze trip(s). Doe hier niet moeilijk om 10 euro extra bij het kopen van een goed paar. Hoge of juist lage schoenen is waar jezelf de voorkeur aan geeft. Er word wel gezegd dat de hoge schoenen beter beschermt tegen ‘’het door de enkels gaan’’ echter gaat mijn voorkeur uit naar lage omdat ik dat gewoonweg lekkerder vind lopen. Koop de schoenen ruime tijd van te voren om deze goed in te kunnen lopen.
Eten,- Zelf eten meenemen zal ik geheel snappen. Iets meer betalen resulteert wel dat er eten voor je is gekocht en gekookt word. Dit is alleen voor het avond eten. Qua gewicht en benodigdheden is dit misschien handig. Ik laat de keus altijd aan ieder voor zichzelf. Mocht je dit wensen laat me dat tijdig weten i.v.m. de inkoop.
Tent,- Zelf een tent hebben is natuurlijk het beste. Lekker een eigen plekje. En verder geen gezeur of extra kosten. Is zelf een tent kopen te duur? Dan is het geen probleem alsnog mee te kunnen. Een tent tegen betaling lenen is altijd mogelijk. In feite huur je hem dan. Dit alles zonder borg. Er word natuurlijk wel verwacht dat als er iets kapot is dit ook vergoed word. De extra kosten zijn 75 euro. Hierbij krijg je een eenpersoons tent die zelf gedragen moet worden.
Kleding,- Het hebben van goede kleding is niet altijd makkelijk zoeken. Over het algemeen wil men er ook goed uitzien. Om dit te combineren zijn er wel degelijk mogelijkheden. Kwaliteit is weer een factor die meespeelt. Daar betaal je dus weer voor. Rekening houdend met de duur van de reis is het handig een standaard uitrusting te hebben. Het volgende wat ik daarin heb zitten qua kleding is voor goed en extreem slecht weer. Aangezien we nooit weten in welk weer we terecht komen is het wel belangrijk beide weersomstandigheden aan te kunnen. Hierbij denkend aan een water en winddichte broek. Die over een normale broek gedragen zal kunnen worden. Ikzelf neem voor 2 weken 3 trainingsbroeken mee met een ‘rab active broek’’ die ik er dus over zal dragen. Voordeel is dat het een lichtgewicht is en weinig plaats in beslag neemt mocht je hem niet de gehele dag dragen. En dat je droog blijft. Last van koude benen met een trainingsbroek eronder is dan bijna niet mogelijk. Met de wat koudere dagen heb ik als extra een ‘’top craft broek’’ Dit zal bij velen wel bekent zijn. Als het ware is het een warm houdend 2de huid die als kleding onder het normale gedragen word. Ook neem ik er 1 mee voor het boven lichaam. Koud hebben tijdens het slapen heb je met een top craft niet. Dus als je het overdag nodig denkt te hebben neem er dan 1 aan 2 extra mee. Zelf ben ik geen fan van jassen. Een regen en winddichte jas met vest daaronder een top craft shirt zal voor mij genoeg zijn. Ten alle tijden heb ik wel een winterjas bij me voor het onverwachte.
Water,- Niet wetend over wanneer we dus daadwerkelijk weer water tegen zullen komen is het belangrijk genoeg zelf mee te nemen. Ik ben echt niet van plan om zelf dorst te hebben terwijl jullie mijn water op drinken. Een goede voorraad is dan een vereiste. Ik heb een waterzuiver die gebruikt kan worden als we een meer tegen komen. Ook heb ik een water tas gekocht. Deze is 2 liter die ik in mijn tas kan plaatsen. Het is een ‘’camelbak’’ Deze is handig omdat er een drinkslang aan bevestigd zit. Dus de camelbak kun je in je tas doen terwijl je de slang door een ingang van je tas kan laten gaan. De lowe alpine cerro torre heeft hier al een speciale ingang voor ontworpen. Verder neem ik 3 veldflessen mee van ieders 0.7 liter. Water is je eigen verantwoordelijkheid. Hoe snel je drink ligt niet aan mij. Neem dus wel genoeg mee.