Mijn vriendin en ik willen komende herfst, november waarschijnlijk, mogelijk op vakantie naar Marokko. Het lijkt ons een mooi en interessant land. Maar een aantal dingen vinden we een beetje lastig om in te schatten. Daarom zouden we graag wat tips willen.
Omdat we beiden geen rijbewijs hebben, en niet houden van georganiseerde reizen, willen we graag op eigen houtje met het openbaar vervoer reizen. We willen graag een aantal verschillende plekken bezoeken. Uit informatie op internet leid ik af dat het in elk geval niet moeilijk moet zijn om op die manier een aantal steden te bekijken. We kunnen dus zeker een aantal dagen in steden rondbrengen. Ook behoort een paar dagen aan het strand natuurlijk tot de mogelijkheden.
Maar eigenlijk is voor ons een vakantie niet compleet zonder natuur. Het lijkt ons heel mooi om wat te zien van de bergen en de woestijn. Maar dat is natuurlijk lastiger qua bereikbaarheid. M’n belangrijkste vraag is dus: in hoeverre is het mogelijk om zonder eigen vervoer ook de landelijke omgeving van Marokko te ervaren? Kun je makkelijk met de bus een eind de bergen in, en dan bijvoorbeeld in een hotel in een dorpje verblijven en van daaruit wandelingen maken? En zo ja, welk gebied is daarvoor een aanrader? En hoe zit het met de woestijn, moet je echt deelnemen aan zo’n toeristische excursie met kamelen om daar wat van te kunnen zien, of kan dat ook op een zelfstandiger manier? Zo ja, hoe/waar?
Een andere vraag is: in hoeverre is het handig om alles van tevoren te plannen? Is bijvoorbeeld overal gemakkelijk relatief goedkoop onderdak te vinden, of loont het om van tevoren uit te zoeken op waar je precies heen wil?
Dit zijn op dit moment wel onze belangrijkste vragen. Alle tips zijn wat mij betreft welkom, en we zijn ook heel benieuwd naar ervaringen van mensen die op een vergelijkbare manier door Marokko hebben gereisd.
Ik weet niet op alles een antwoord. maar ik probeer zo goed mogelijk te helpen. Het ov is idd goed, er rijden veel treinen en bussen naar veel gewenste plekken.
In de woestijn kun je voor zover ik weet niet zelfstandig iets bekijken. Je gaat 1 heuvel over en je bent je gevoel voor richting compleet kwijt. je zult dus met een groep mee moeten met een gids of zoals wij deden met een prive groepje gaan. Dat kost iets duurder, maar dan ben je maar met alleen de mensen die je wilt en dan nog 2 gidsen. Dit kan allemaal terplekke en hoef dus niet van te voren. Oja die kamelentocht is idd toeristisch, maar het zand is heel mul en loopt niet makkelijk. Wel fijn dus om op zo’n dromedaris te zitten en niet zelf te hoeven lopen.
Over wandelingen in de natuur heb ik neit zoveel ervaringen mee. Wel weet ik dat je bij dades gorge en todra gorge wandelingen kunt maken, maar ik denk dat dit ook met gids moet. Waarschijnlijk kun je dit terplekke regelen bij je accoodatie. persoonlijk alleen in Todra geweest, wat zeker mooi was.
over de natuurwandelingen kan ik eigenlijk niet meer vertellen helaas.
tips was ik zeker de moeite waard vond:
Fez, leuke binnenstad met aantal bezienswaardigheden. omdat er geen auto’s rijden is het fijn wandelen
Marakesh, de souk vond ik zeker een belevenis. Ook jardin de majorelle vond ik een bezoek waard.
-Essaouria is een leuk klein plaatsje aan het strand.
Merzouga, hoe toeristisch ook de woestijn heeft een grote indruk gemaakt op mij.
In het hart van de vallei van Ammelne, midden in de natuur, nabij Tafraoute in de Anti-Atlas run ik Auberge Kasbah Chez Amaliya. Tafraoute is gemakkelijk te bereiken met een bus vanuit Agadir.
Vanuit de auberge kunnen jullie vele wandelingen maken, de omgeving is prachtig!!! Ook zonder gids geen probleem. Zie voor verdere info: www.chezamaliya.com
Als jullie meer vragen hebben, kunnen jullie mij gerust mailen.
November is een vrij rustige maand qua toerisme, het is niet persé nodig van te voren te reserveren.
Groet, Nomada
Mijn eerste reis naar Marokko was ook met het openbaar vervoer. In de Dadésvallei zijn we met een gids op stap gegaan, ondertussen een goede vriend van mij.
Daar is het toch wel een aanrader om ook zaken met gids te doen. Je kunt ook op bezoek gaan bij nomaden en daar overnachten.
Ik heb zelf ondertussen een huis in de Dadésvallei, het is een mooie streek.
Als je meer info wilt, neem gerust contact op.
Groetjes,
Corine
Iedereen alvast bedankt voor de hartelijke en informatieve reacties . We zullen alles tzt. nog eens goed bekijken. Het plan is nu om in december deze reis te maken, dit komt ons het beste uit en het weer schijnt ook dan goed te doen te zijn.
Wij zijn ook aan het kijken om een reis te gaan maken door Marokko. Het plan is om in Spanje te starten en dan over te steken naar Marokko. Weet iemand wat de kosten zijn om met de boot de oversteek te maken naar Marokko?? alvast bedankt voor je reactie!
Als je niet van groepsreizen houd, kan ik een reis op maat voor je maken waarbij je bv zelf met het openbaar vervoer komt en de gids je begeleid door de woestijn en het Atlasgebergte.
Of je wordt vanaf Marrakech of bv vanuit Quarzazate opgehaald met een auto of jeep. Het hoeft geen hele reis te zijn. Het kunnen ook een paar dagen zijn dat je met onze organisatie door een mooi natuurgebied trekt. Voordeel is dat je kunt zien wat je wilt zien, je een gids bij je hebt en alles qua vervoer, eten en slapen voor je geregeld is. Vanaf Zagora of Quarzazate kun je daarna weer alle kanten op naar de plek waar je dan naartoe wilt.
Als je interesse hebt, neem eens een kijkje op de website waar je ook mijn contactinformatie kunt vinden. www.sahrasoul.com
Hartelijke groet en iig heel veel (voorbereidings)plezier alvast!
Suzanne