Rondreis

Hallo allemaal,

Dit jaar willen wij met een groep van 3 personen naar Namibie op vakantie. Hiervoor hebben wij een mooi aanbod gekregen van Maui/Britz. Het gaat om een 14 daagse begeleide rondreis, zie hieronder:

14 day Safari. – HIGHLIGHTS: Windhoek, Etosha, Damaraland, Kaokoland, Epupa Falls, Himba culture, Van Zyl’s Pass, Marien Fluss, Desert Elephants, Swakopmund.

day 1 & 2 – Etosha (7th July 2012)
Your 4x4 off-road adventure starts with a departure from our depot in Windhoek at 08:00. We travel north on the B1 highway via Otjiwarongo and Outjo to the Etosha National Park. Our camp for the night is at the Okaukuejo-rest camp. We have time for a game-drive in the area of Okaukuejo. Later in the evening we go to the flood-lit waterhole which borders the camp, where you can sit back and relax while the animals come to drink until deep into the night. (+ 450km)

day 3 – Otjitotongwe Kamanjab (9th July 2012)
This is home to the “Save the Cheetah” project. Today is probably a once in a lifetime experience to interact with a cheetah cat @ 16h00. Get up close and personal with the tame cheetah and feed the wild cheetahs. A cool swimming pool is at your disposal. There are optional bush walk excursions available. No electricity available use gas / fire to cook.

day 4 – Opuwa (10th July 2012)
Today we refuel and stock up our supplies for the next few days This area is home to the Himba people. We camp at the local lodge.

day 5 & 6 – Epupa Falls (11th July 2012)
We leave early in the morning and travel north moving on to Epupa Falls. (± 240km).We set up camp for the next 2 nights on the palm tree lined banks of the Kunene River. On day 6 our program includes a visit to the falls and the surrounding area, as well as the highlight of a visit to a traditional Himba village.

Off-road driver training is carried out today on one of the steep rocky tracks in the area of the campsite. This will prepare us for the off-road driving that lies ahead during the next couple of days.

Kaokoveld
Located in the far north-west, Kaokoland is one of the particularly untouched regions in Namibia. Thebarely accessible area south of the Kunene River is the home of the Himba ethnic group, who has kept their ethnic individuality and culture in the seclusion of Kaokoland. Travelling through this region is only possible under expedition-like conditions in off-road vehicles and, furthermore, should only be done under the leadership of an experienced guide. Tracks are hardly signposted, corrugated and extremely stoney or sandy.

day 7 – Van Zyl’s Pass (13th July 2012)
We backtrack to Okangwati and head for Otjitanda. The total distance is only 140 km. But we will probably take most of the day to get there, depending on the road conditions. We overnight in the wild, close to the top of the Van Zyl’s Pass.(± 140 km)

day 8– Purros
Today we travel down the steep Van Zyl’s Pass with its panoramic views of the plains and the Marienfluss. We turn south to Purros on the Hoarusib River, where we overnight at the campsite next to the Riverbed. In the late afternoon we search for the desert elephants. The “Fairy Circles” are found on-route this morning. (± 230km)

day 9– Sesfontein (15th July 2012)
After a leisurely drive we arrive at Sesfontein. We camp at the local Fig-Tree community campsite. The Sesfontein Lodge is well worth a visit albeit for dinner or an afternoon sun downer. The establishment dates from the Second World War and served as a German military fort.

day 10 – Palmwag
Another day traveling through this wild and remote area in search for real wild game. Our route takes us south into Damaraland where we camp at the Palmwag campsite in the heart of Damaraland. Time permitting we will stop at a natural desert oasis. Palmwag also offers lodge accommodation, swimming pools, restaurant, bar, etc. (± 120 km)

day 11 – Khorixas (17th July 2012)
We have ample time to explore the area; we visit the Burnt Mountain, the Rock Engravings and the Organ Pipes before continuing to our overnight venue where we set up camp.

day 12 – Brandberg
Today we travel further south to the largest island mountain in Namibia. On-route we pass a lunar surface and marvel at the majestic scenery of this desert land. Where we set up camp at White Lady campsite. (± 220 km)

day 13 – Swakopmund (19th July 2012)
Today we travel westwards to the Atlantic Ocean and then head south to Swakopmund. We spend our last evening in this quaint German style town. In the afternoon there are numerous “sand dune” activies available. Dinner at the famous Tug Restaurant is a must (for own account).

day 14 – Windhoek (20th July 2012)
We drive back to Windhoek via Okahandja. Lunch will be taken en-route. (± 389 km).After the vehicle is returned, you will be transferred to your Hotel or other venue in Windhoek. End of services.

We reizen dan in een groep van 5 auto’s en een gids. Het gaat om een 4x4 met daktent. De reis is inclusief alle campings, excursies en een cursus 4x4 rijden. Na deze 14 daagse reis willen wij zelf de auto huren om nog een paar dagen rond te trekken.

We willen vliegen vanuit Frankfurt, dit is het goedkoopst en vanaf hier kunnen wij een rechtstreekse vlucht naar Windhoek boeken.

Heeft er nog iemand tips om rekening mee te houden? En zijn er dingen die wij zeker niet mogen missen in de 6 dagen die wij zelf rond gaan trekken?

Groeten Gert

Nog even een toevoeging, het lijkt mij erg mooi om naar de Okavango delta te gaan. Is dit haalbaar in 6 dagen als we vanuit Windhoek vertrekken en in die 6 dagen ook weer terug naar Windhoek moeten? Kom je makkelijk de grens over, of duurt dit erg lang?

Het lijk mij erg mooi om een tocht door de delta te maken, vooral per Mokaro. Maar ik vraag me af of dit haalbaar is. Ik heb ergens gelezen dat de kosten om de grens over te gaan tussen de 10 en 20 euro pp liggen. En ik weet dat je dit ook moet regelen bij de verhuurder.

Is dit een goed idee? of kunnen we beter in Namibie blijven?

Mag ik je sterkte wensen met dit avontuur de van Zyl’s Pass is zowat de aller slechtse weg in Afrika je moet op 10km een hoogte verschil van dik 500mtr overwinnen. Ik weet niet hoe ervaren terreinwagenbestuurder U bent. De enormen rotsblokken,kuilen al dan niet met water gevuld zijn vaak alleen stapvoets te passeren. Je kruipt tegen de hellingen de alpen zijn er niets tegen. Lekke banden ken je verwachten wij hadden er 5 met twee reserven wielen op de wagen. Repareren kost al gauw een klein uur. Langs afgronden rijden, door een geflankeerde kloof heen rijden. Probeer met een groep over de Pass rijden zo kan je elkaar helpen.
Ik wens je een mooie reis trek hier twee dagen voor uit en je zal beloond worden met een betovernd, prachtig, grandioos oerlandschap
Geniet die reis Jan

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie.

Wij hebben er geen ervaring mee. Maar we krijgen een cursus op dag 6 bij de Epupa Falls. Verder reizen we in een groep van 5 auto’s + een gids met een auto. Dit lijkt mij wel het hoogtepunt van de reis, vooral ook omdat we boven op de pass gaan overnachten.

Groeten,

Gert.

Dat overnachten mag ook wel want met 5 auto’s zal je wel de hele dag nodig hebben. Heb zelf de van Zyl’s pas gedaan 2 jaar terug en vond het erg meevallen. Paar uurtjes was ik beneden maar hoor ook verhalen van mensen die er de hele dag over doen. In de volksmond zou de van Zyl’s zwaarden zijn dan de Sani pas in Zuid Afrika maar vond zelf de Sani zwaarder!

Let idd wel op de banden want je rijdt ze daar door de scherpe randen wel helemaal aan flarden. Mijn verhuurbedrijf ging er wel goed mee om maar kan me voorstellen dat een ander een aantal banden in rekening brengt!

Het is in ieder geval een prachtig stuk Namibie en wens je veel succes! :slight_smile:

Je gaat in juli en slaapt in een daktent. Het is daar dan winter, een kruik is geen overbodige luxe, en verder een slaapmuts. Echt. Wij moesten s morgens het ijs van de auto krabben (mei-juni 2011). Zodra de zon onder gaat, daalt de temperatuur met rasse schreden. Ondanks dat hebben we een prachtige reis gemaakt, wens jullie t zelfde!

Die kou lijkt mij ook wel een nadeel. Maar goed, 1 van onze groep is nog aan de studie dus wij zitten vast aan deze periode, anders waren we wel in april ofzo gegaan. Verder vind ik het jammer dat de dagen wat korter zijn, maar dit is niet anders. Als we zoiets nog een keer gaan doen dan kan het nog wel in een andere periode.

We zitten daar dan in de droge periode, wat ik me nog af vraag is of alles daar dan vrij dor en uitgedroogd is en of je dan ook wild kunt spotten in Kaokaland en Damaraland? En hoe warm is het daar overdag, kunnen we wanneer we tijd hebben een duik nemen in een zwembad als hier de gelegenheid voor is of is het hier te koud voor? We trekken richting het noorden, volgens mij is dat wel gunstig.

Wij reisden vanaf Windhoek eerst naar het zuiden, vervolgens via Sossusvlei, Swakupmund en Etotha richting Rundi en verder. Daar konden we voor het eerst `s avonds buiten zitten, bij een kampvuur weliswaar. Overdag was het rond 20 graden, heerlijk reisweer, maar door de koude nachten is het zwembadwater echt niet op temperatuur, veel te koud. Dagen zijn niet kort als je opstaat als de zon opkomt. Aan de avonden heb je niets in deze tijd van het jaar, dus vroeg naar bed :slight_smile:
In Kaokaland zijn we niet geweest, in Damaraland hebben we weinig wild gezien, behalve dan veel soorten bokjes. In Etosha (uiteraard) veel wild gezien, vooral bij de waterholes.

Hallo Iedereen,

We zijn weer terug en het was geweldig! Wat een mooi en variërend land, het landschap werd nooit saai. Ook de manier van reizen beviel me erg goed, we zaten in een groep maar hadden toch veel vrijheid. Toch trokken we erg veel met elkaar op want we konden het erg goed met elkaar vinden :-p. Dit maakte het ook tot een groot succes. Zoals in Etosha, bij de Epupa Falls, Palmwag en swartkopmund konden we zelf de dag indelen. Normaal ben ik niet zo van de groepsreizen, maar op deze manier wel met een eigen auto. En op deze manier kom je wel op plekken waar je alleen niet komt. Teminste ik zou niet snel met 1 auto van Epupa naar Puros rijden over de pass van zyl. Mijn complimenten voor Britz, alles was keurig geregeld, het ophalen van het vliegveld, de auto, het Hotel, alles verliep zeer soepel. En we hadden een geweldige gids met zijn sterke verhalen bij heet kampvuur.

We hebben erg veel wild gezien, niet alleen in Etosha maar ook bij Puros en bij Palmwag(wat ik eigenlijk wel mooier vond dan Etosha). Olifanten, leeuwen, giraffen, zebra’s, neushoorns, Gemsbokken enz… alleen de luipaard hebben we gemist volgens mij maar die zie je niet zo snel. We zijn wel bij de tamme cheetah’s geweest bij de cheetah farm, dit was wel heel bijzonder. Bij Palmwag liepen de olifanten 30 meter van onze kampeerplek af en ook bij Puros hebben wij wilde olifanten gezien.

Het rijden daar is echt geweldig, de auto was een Toyota Hilux. Volgens mij is deze auto zo’n beetje onverwoestbaar. Vooral de pass van Zyl vond ik erg mooi, het teamgevoel was erg goed en we hebben alle 3 de auto’s veilig aan de andere kant gekregen. S’morgens voor 6en zijn we vertrokken en s’avonds om half 6 waren wij onder aan de pass waar we kampeerden. Ik houd wel van zulke uitdagingen, een steile weg naar beneden over een paar keien met een afgrond naast je. Het uitzicht was adembenemend bovenaan de pass. Het was een zware dag en we waren blij dat we er waren, natijd gezellig met iedereen een biertje gedronken, dat hadden we wel verdiend.

Verder was ik blij dat we er nog een week extra aan geplakt hadden, de sossusvlei en de fish river canyon had ik niet willen missen. Al viel het afscheid van de rest van de groep wel zwaar, het was wel erg gezellig. Hier hadden wel wel geluk mee, voor het zelfde geld reis je met mensen waar je het niet mee kunt vinden.

De eerste 2 nachten in Etosha was het erg koud. We konden aast niet slapen van de kou. Daarna hebben we het niet meer echt koud gehad s’nachts, alleen in Sesriem was het nog wat kouder. Bij de Epupa falls was het gewoon warm s’nachts. Qua temperatuur is het, denk ik, wel de beste periode om daar te zijn, we zijn op plekken geweest waar het nu al echt warm is, volgens mij smelt je daar in de zomer weg. Alleen jammer dat het s’avonds zo vroeg donker is. We hebben totaal 4 lekke banden gehad. 1 band is gerepareerd, op de andere 3 moest een nieuwe. We hadden geluk dat ze in swartkopmund in de aanbieding waren voor 100 euro per stuk. Hier hebben we er 2 gekocht, de andere 2 lekke banden kwamen later. Dit zat niet bij de verzekering in, maar Britz heeft wel een lekke band voor ons betaald, wat erg netjes van ze was.

Het was een geweldige ervaring, de mensen zijn daar zo aardig en flexibel. Ze staan een stuk positiever in het leven dan de mensen hier. Ik heb meer tijd nodig om me hier weer aan te passen dan in Namibie.

Gr Gert

Hallo Gert
Is het uit gekomen wat ik je voorspeld had op de Van Zyl’s pass?
Nu ik je reis verslag lees draaid in mijn gedachte de film af zo als ik het heb beleefd prachtige ver gezichten, kuilen, en een prachtich oerlandschap.
Het begint weer te kriebelen om weer te gaan.
Zo te lezen heb stof genoeg om over te praten geniet nog maar even na.
Geniet Jan

Hallo Jan,

De pass vond ik echt het hoogtepunt, die onmogelijke weg waar we overheen moesten met allemaal kuilen, rotsblokken en steile afdalingen. We werkten goed samen en het gaf ons een heel voldaan gevoel toen we aan de andere kant waren. Het kamperen daar in het wilt was ook iets speciaals. Het was echt een dag om nooit te vergeten.

Ik had het verhaal nog wel veel langer kunnen maken, maar dit vond ik al lang genoeg.

Namibie is wel een land om naar terug te gaan, maar ik heb altijd iets van een geslaagde reis moet je niet over doen. Dus ik weet niet of het wel verstandig is om nog een keer te gaan…

Gr Gert