Trip door Zuiderlijk Afrika haalbaar?

Hallo allemaal,

Momenteel loop ik stage in Kaapstad. Nog 6 weken te gaan en dan wil ik graag een mooie reis gaan maken door Zuiderlijk Afrika.

Nu zat ik te denken om dit per bus te gaan doen, aangezien ik zag dat dit veel goedkoper is. Is dit aan te raden en is het veilig? Weet iemand ook eventuele goede busmaatschappijen die dit doen? Ik heb gekeken op de site van Intercape (http://www.intercape.co.za/) en dat ziet er goed uit.

Het idee is om in ieder geval naar Namibië te gaan (Sossusvlei en Windhoek) en naar Victoria Falls.

Wat lijkt jullie de beste manier om dit te doen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Rob

kijk eens op nomadtours.co.za hier worden leuke reizen aangeboden, voor relatief goedkope prijzen.

De trip van Nomad tours is inderdaad erg goed. Relatief goedkoop en de mogelijkheid om in korte tijd erg veel te zien!! Hun trip van cape to vic falls gaat ook via Namibie en botswana naar de victoria falls.

ik ga ook met nomadtours :slight_smile:

hoi,

ik heb dit ook met intercape geprobeerd, maar in windhoek liepen we vast. Minibusjes waren de enige optie om noordelijker te komen. Ons dus in windhoek bij een passerende groepsreis (africa overlandtours) aangesloten die ons via alle wildparken in namibië en Botswana bij de Vic Falls bracht.
Vanaf Vic Falls wel belangrijk dat je dollars hebt om verder te komen. Wij wilden naar Pretoria. Per bus door Zimbabwe was voor ons de enige mogelijkheid en een heftig avontuur!

Succes

met de bus naar windhoek is vrij easy… vanaf daar kan je met minibusjes of liften - ligt eraan hoeveel tijd je hebt. ben je in een dag of 2 bij livingstone/vic.falls… als je aan de zimbabwe kant zit heb je wel wat US dollars nodig… aangezien de zimbabwaanse weinig waard zijn. Een aanrader voor de terugweg als je bijv. vanaf Jo’burg vliegt: vanaf Vic. Falls is er een trein die overnacht naar Bulawayo gaat, voor 10US dollar de hele nacht zoet en prachtig uitzicht, boek wel gelijk bij aankomst een kaartje en schrik niet van een uurtje (of wat) vertraging… vanaf Bulawayo kan je vrij gemakkelijk met bus of minibus door naar Z-A

Ben benieuwd hoe de situ nu is in Zimbabwe/ Vic Falls, maar trein reed niet toen ik er was (vw crisis land). Grote bussen reden ook niet naar Bullawayo. Wel naar Harare.
Dit was 2007.

Vliegticket terplekke in Zimbabwe kopen is lastig/duur.

Bedankt voor alle reacties allemaal.

Op de site van Intercape staat dat de bus ook vanaf Windhoek naar Vic Falls gaat. Dit is dus niet altijd mogelijk begrijp ik? Er is geen andere manier om van Windhoek in Vic Falls te komen?

Ik heb ook naar Nomad Tours gekeken, maar 700-800 euro voor zo’n trip kan ik als student zijnde niet opbrengen. Met Intercape is het heen en terug ongeveer 2000 rand, veel goedkoper dus. Als Vic Falls echt niet mogelijk is, denk ik dat we het maar op Windhoek houden.

We zijn nog aan het overwegen wat we gaan doen. Misschien is Vic Falls wel te ver, en daarnaast misschien te moeilijk te bereiken in korte tijd (op een vlucht na).

We denken er daarom aan om een tour door Namibie te doen. Met de bus naar Windhoek en vanuit daar wat ondernemen. Sossusvlei schijnt erg mooi te zijn. Weet iemand verder nog echte hoogtepunten van Namibie?

De andere optie is om misschien een trip naar Lesotho te maken. Met de trein naar Durban en vanuit daar naar ‘the kingdom in the sky’. Ik vraag me wel af of daar genoeg te doen/zien is voor 10 dagen.

Heeft iemand anders misschien nog een suggestie voor een andere mooie reis door Zuidelijk Afrika (op Garden Route en Kruger Park na)?

Alvast bedankt!

Ok de laatste stageweek is begonnen en gezien de tijd en ons budget hebben we gekozen voor een roadtrip naar Namibie. De bedoeling is om te gaan voor ongeveer 10 tot 12 dagen.

We hebben een aantal bestemmingen al uitgekozen:

  • Sossusvlei
  • Swakopmund voor een paar dagen

Heeft iemand nog suggesties wat we ook echt niet mogen missen? We denken er ook aan om een paar dagen naar Etosha NP te gaan, heeft iemand hier ervaringen mee?

Bvd

Rob

Kijk maar op onze (niet comm) site www.bjusterbaarlik.nl Hier staan 2 van onze reizen door Namibie in de vorm van 2 route-/reisbeschrijvingen, veel foto’s en een grote lijst met tips op alf. volgorde.

Tips en ervaringen zijn meestal persoonlijk. De ene houdt van water, de ander alleen van cultuur. Of men gaat voor vogels, weer een ander gaat alleen voor de natuurparken en weer een ander wil ook veel zelf actief zijn en van een duin afrijden, parachute springen, ballon varen, met een boot de zee op. … mensen zoals wij willen van alles wat. Op zich is Namibie wel een land waar gewoon heel veel mogelijk is. Te veel om in 2 weken te zien. Pffffff dan zul je hele moeilijke keuzes moeten maken.

Hou in ieder geval goed in je achterhoofd dat Namibie 22 groter is dan Nederland. Het is dus onmogelijk alles te zien in 1 keer. Zo ontzettend veel mensen hebben zich al verkeken op deze af te leggen afstanden. Koop als eerste goede wegenkaarten, waarop de km’s goed staan aangegeven. Ga dan een globale route maken en dan zit er niets anders op dan km’s gaan tellen. Het aantal km’s dat je per dag kunt afleggen hangt van veel dingen af. Rij je over asfalt, dan kun je 120 km/pu. Ga je over een gravelweg, dan mag je 80, maar adviessnelheid is 60, want het komt vaak voor dat er kuilen in de weg zitten en je dus niet tijdig kunt remmen met alle gevolgen van dien. Je auto is heilig en heb je altijd nodig, dus zorg goed voor hem. Bovendien zie je onderweg zo ontzettend veel…, dus stop je vaak om foto’s te maken, of gewoon om stil te zijn en te luisteren naar de stilte, dierengeluiden, kijken naar de verbazingwekkende landschappen, gewone sanitaire stop, koffie/thee pauze, etenspauze… Ga er dus maar vanuit dat je gemiddelde aantal km’s per uur daardoor lager wordt. Verder moet je ook reservedagen in je route opnemen. Gaat bijv. je ruit stuk, dan staat de ANWB of Carglass niet langs de weg te wachten met een nieuwe ruit. Dit gaat je minimaal een hele dag kosten. Je moet naar de verhuurder van de auto bellen. Hij moet iemand in het land waar je bent iemand zien te vinden die een passende ruit bij jou in de auto komt zetten. Idem dito met lekke banden. Het is ongelooflijk, maar wij hebben dit jaar geen enkele lekke band gehad. Dit is echt een zeldzaamheid! Heb je een lekke band: direct laten maken. Er zijn ook genoeg mensen die 2 x per dag een lekke band hebben gehad. Wij hadden 2 reservebanden. Maar sommige auto’s hebben er slechts 1!

Etosha is een must. Hou er wel rekening mee dat je hier (net als Sossosvlei) het grootste deel van het jaar van tevoren moet reserveren.

Je kunt ook nog kijken op het prikbord van Namibie: http://namibie.startpagina.nl/prikbord/list.php?2728

Je zou hier ook nog eens kunnen kijken:
http://www.explore-namibia.com/portal/content/view/19/38/

Hier staan een aantal voorbeeldroutes vanaf 9 dagen.

Ben verschillende keren in ZA geweest en wat ik helemaal geweldig vind is de oostkust en Kwazulu-Natal. Wat ik daar vind is een prachtige natuur, wildlife, cultuur, bijvoorbeeld het Lake St. Lucia natuurgebied.

Groet

Inmiddels zit de trip erop, het was echt fantastisch! Iedereen bedankt voor de nuttige info en tips. Ontzettend veel gezien en gedaan, maar ook veel gereden. We hebben de trip overigens op eigen houtje gedaan.

Een samenvatting:

  • 11 dagen gereisd, begonnen in Kaapstad.
  • 7000 km gereden :slight_smile:
  • dag 1: vertrek in Kaapstad richting Namibië
  • dag 2: de hele nacht doorgereden en rond 13.00 uur kwamen we aan in Sesriem.
  • dag 3: 'S morgens naar Sossusvlei geweest en vervolgens vertrokken naar Swakopmund.
  • dag 4: een desert tour gemaakt door de Namib Desert
  • dag 5: van Swakopmund de hele dag gereden naar Maun, Botswana
  • dag 6: De hele dag in de Okavango Delta geweest, o.a. een mokoro tocht door de delta
  • dag 7: van Maun gereden naar Victoria Falls, Zimbabwe (de weg tussen Nata en Kasane is echt geweldig trouwens… nog nooit zo’n slechte weg gezien, potholes overal, we hebben 4 uur over 150 km gedaan)
  • dag 8: de Vic Falls aan Zambiaanse kant bekeken, hike + Livingstone
  • dag 9: de Vic Falls aan Zimbabwaanse kant bekeken. We konden nergens in pinnen in Zim en Zambia (in Zambia accepteerden ze onze passen niet), dus we hebben nog net de entree voor de parken kunnen betalen. We hebben helaas niet kunnen raften.
  • dag 10: Gereden van Vic Falls naar Otjiwarongo via de Caprivi Strip
  • dag 11: Gereden van Otjiwarongo naar Kaapstad
  • kosten: het totaal komt ongeveer uit tussen de 700 en 800 euro

Al met al, deze trip was het absolute hoogtepunt van mijn 5 maanden in Zuid-Afrika!

Dat is mooi dat je het zo geweldig vond.
Ik moet er zelf niet aan denken om in 11 dagen als een Japanner die 7000 km af te leggen. Maar smaken verschillen.

Dit is dus de gruwel voor de echte liefhebbers!??!! 7000 km in 11 dagen!! Je lijkt wel gek! Ga gewoon een keer terug.

Gr. Hans
www.come-along.nl

Met verbazing jullie reisplan en afstanden gelezen en ben even op onderzoek gegaan. Jullie dagafstanden zijn enorm geweest…

b.v. van Swakopmund in één keer naar Maun?!? Dat is bijna 1200 km. Met een grenspassage ben je daar netto minimaal 14 uur voor kwijt!?! Dus wanneer je vroeg (6.00) vertrekt ben zo rond 21.00 's avonds in Maun gearriveerd?

Ik geloof er niets van…

Gr. Hans

En Otjiwarongo in één dag naar Kaapstad? Dat is meer dan 1700 km…
Is dit een (nachtmerrie) fabeltje?

Gr. Hans

Schoelink, ieder zijn ding he, niet alles moet zoals jij zegt dat het moet. We hebben het zo gedaan zoals het daar staat. Of je me gelooft of niet, daar kan ik echt niet mee zitten. In onze laatste weken in Afrika, wilden we gewoon een aantal van dé highlights van Zuidelijk Afrika meepakken. We hebben idd enorme afstanden gereden: van Kaapstad naar Sesriem (17-18 uur), van Swakopmund naar Maun (gok zo’n 13 uur), Maun-Vic Falls (10 uur) en van Otjiwarongo idd in 1 keer naar huis (zo’n 19 uur, flink doorgeknald). We hebben telkens gewisseld van chauffeur om de 2-3 uur. De tijden die ik noem zijn trouwens inclusief stops. Eerst wilden we 10 dagen alleen naar Namibie gaan, maar we vonden het aanbod van dat land niet zo spectaculair, we hoeven niet alleen maar zand en wat bergen te zien. Etosha hadden we wel willen doen overigens, maar ja je moet keuzes maken. Jij vind het zo niks, dat kan, maar zoals ik al eerder zei, achteraf vonden we het wél waard en daar gaat het om.

Groeten,

Rob

Helemaal correct Rob jij bent helemaal vrij om te reizen zoals jezelf verkiest.

Ik reageer alleen op deze wijze omdat ik het echt ongelooflijk vind hoe jullie die dagen hebben gevuld met hoofdzakelijk rijden in een auto. Ik hoop alleen toekomstige reizigers er van te weerhouden om te denken dat het gangbaar is om ‘op jullie wijze’ dit soort landen te bezoeken…

Met vriendelijke groet, Hans
www.come-along.nl