Okt./nov. 2013 hebben we Zuid Afrika bezocht. We wisten gelijk dat we nog eens terug wilden, het liefst in een reis gecombineerd met Namibië en/of Botswana. Nu heeft dit vanwege verhuizing, studie en nieuwe jobs niet eerder gekund. Om deze reden (mijn nieuwe baan) weten we nu pas sinds kort dat onze vakantie dit jaar de laatste weken van augustus zal zijn. Het reisvirus kriebelt en we willen héél graag die mooie reis maken. Maar we twijfelen zeer of het nog haalbaar is om zo last minute iets te regelen.
We kunnen vertrekken op 12 augustus en moeten terug op 31 augustus (i.v.m. een bruiloft, anders hadden we het tot het weekend doorgetrokken) dus hebben ruim 2,5 week. We hebben voor die data betaalbare tickets gezien op Jo’burg, eventueel met terugvlucht vanaf Windhoek als we een “one way” willen rijden. Mijn grootste dilemma is dat het allemaal behoorlijk wat geld kost en daarvoor willen we zo min mogelijk compromissen sluiten. Huren van een 4x4 met daktent wordt al lastig (heb al verhuurmaatschappijen benaderd) en NPs in Botswana zijn vrijwel niet meer te boeken. Dat land valt dus (helaas) af. In Namibië willen we in elk geval naar de Sossuvlei, omdat dit ons een vrij unieke plek lijkt. Als Namibië ook niet haalbaar lijkt (dat denk ik eerlijk gezegd al) dan willen we dus een tof rondje Z.A.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen, moeten we überhaupt willen om nog dingen te plannen op deze korte termijn of beter ons reisvirus toch op een ander moment of op een ander continent voeden? Wat is te boeken op deze korte termijn en wat moeten we zeker zien/doen/bezoeken wat we vorige keer niet gedaan hebben? In een notendop: we zijn gek op wildlife (wie niet?) en gave landschappen en doen graag af en toe ook iets actiefs (fietsen, klimmen, wandelen, raften). Accomodaties hoeven niet luxe te zijn maar af en toe een nacht in een goed bed slapen en een fatsoenlijke douche kunnen nemen is wel prettig. We zijn liever een paar dagen ergens en dat we er echt van kunnen genieten dan dat we maar zoveel mogelijk verschillende plekken zien. Oja, en dit is de route die we vorige keer gedaan hebben (gereden met een gewone auto):
Is een mooie planning, alleen wordt het moeilijk om IN Kruger Park nog wat te boeken. Het is geen hoogseizoen in ZA , maar toch is het dit jaar eeg druk, heb ik gemerkt. Als je wil kan ik jullie helpen. Kijk voor info op mijn site…
en neem warme kleding mee.mzeker in de Drakensbergen is het koud, er ligt sneeuw namelijk.
Voor Namibia hoef je zeker geen 4x4 te hebben. Ja de meeste wegen zijn gravel, maar goed te bereiden. Neem wel een extra jerrycan mee met benzine, diesel. Niet elke 50km is een tankstation. Dus altijd tanken, als je die tegenkomt.
Bezoek zeker ook naar de Fish river canyon, deze cayon is nog ouder dan de Grand Cayon, maar zeker niet zo toeristisch. En Walvis bay, Swakomund, acht er is zoveel te zien.
Bedankt voor je reactie Annemieke. Dit is echter geen planning, dit is onze route van de vorige keer. We willen nu dus juist andere plekken bezoeken en daar inspiratie voor. Ik zal zeker je website nog wat beter bekijken. Groetjes!
Dankje. En je denkt dus dat het nog haalbaar is om dit te regelen? We dachten aan een 4x4 met daktent omdat we dan in elk geval altijd accommodatie hebben zegmaar. Welke plekken (op weg naar Namibië) in Z.A. zou jij zeker aanraden?
Is het de bedoeling om van Johannesburg naar Windhoek te rijden? Indien ja, wil je dan liefst via Botswana, of door Zuid Afrika naar Namibia toe om in Windhoek te eindigen?
Het is inderdaad handiger om een auto met daktent te huren, dan heb je veel meer kans op accommodatie. Het is wat duurder dan een auto, maar slapen in lodges is toch ook wat duurder dan slapen op een camping (vooral in Namibia). Dus dan spaar je ook al wat uit.
Maar als je de route aangeeft, kan ik je wel een hoop tips geven, ik heb al vrij vaak van Zuid Afrika naar Namibia gereden, en weer terug,…
Bedankt voor je reactie! Ons allereerste plan was inderdaad om van Johannesburg naar Windhoek te rijden. Met een 4x4 met daktent, via Botswana. Als ruim de tijd hadden gehad om dit te regelen waren we daar zeker voor gegaan. Maar omdat het redelijk last minute is (vanwege een nieuwe studie en baan en, jippie!, per 1 sept. contractverlenging) vinden we het lastig in te schatten wat te doen. We moeten de vliegtickets eigenlijk wel gaan boeken nu die nog voor een fatsoenlijke prijs beschikbaar zijn.
Voordat we de tickets boeken willen we wel een globale planning hebben voor wat te doen. Ik heb afgelopen week een paar 4x4 verhuurbedrijven benaderd maar ik kreeg óf de reactie dat er niks meer beschikbaar was, óf helemaal geen reactie. Zonder 4x4 met daktent is via Botswana rijden (voor zover ik me heb laten informeren) geen optie. We overwegen daarom een route via Zuid Afrika naar Namibië maar kwamen daarbij ook al tot de ontdekking dat er rondom de Sossusvlei alleen nog maar een campsite beschikbaar is, waar we dan een 4x4 met daktent nodig zouden hebben.
Dus onze conclusie was dat wij of niet goed kunnen zoeken (en daarom zoek ik hulp op t forum) of dat we ons erbij moeten neerleggen. En eigenlijk heb ik voor dat laatste dit forum ook nodig, want een bevestiging van anderen dat het niet haalbaar is kan de knop om zetten om iets anders te plannen (wat dan waarschijnlijk een rondreis door Z.Afrika wordt met Jo’burg als begin en eindpunt).
Gezien dat je een goede 2 weken de tijd hebt zou ik niet verder kijken dan 1 land, anders wordt het te kort. Zoals Thatch al aangaf: Voor Namibie heb je geen 4x4 nodig. Alle campings zijn bereikbaar met een gewone auto en vanaf de camping kan je dan met een toertje meegaan. Minder avontuurlijk dan zelf het laatste stukje rijden, maar gezien wat je schrijft lijkt het me dat dit je enige optie is om naar Namibie te gaan.
Ik snap niet zo goed waarom je perse een daktent nodig hebt. Je kan zelf een tent meenemen, of als je dat teveel sjouwen vind op het vliegveld, dan kan je bij bijvoorbeeld Game prima spullen kopen. Moet wel zeggen dat de prijzen van kampeerspullen daar wel een stuk hoger liggen dan in NL.
Bedankt voor je reactie Witbol! Inderdaad is een 4x4 met daktent niet perse nodig maar dat leek ons wel een gaaf onderdeel van de totale ervaring. We hebben gisteren e.e.a. uitgezocht voor Namibie en kwamen tot de conclusie dat we naar onze zin te duur zou doen voor een reis waarbij we teveel “consessies” moesten doen met betrekking tot ons eerste idee. Prima, so be it, dan bewaren we deze reis voor een volgende keer als we meer tijd hebben om het voor te bereiden. Ook daar kijk ik nu al naar uit!
Voor deze reis; We hebben tickets gekocht op Jo’burg, eerste week in Kruger al vastgelegd (Lonely Bull backpacking trail, stond ook hoog op ons lijstje) en gaan de 20e naar de rugby wedstrijd ZA-Argentinie (nog een wens afgevinkt :-D) in Nelspruit. Vanaf Nelspruit hebben we dus nog 10 dagen in te vullen. Mijn eerste ingeving is via Swaziland richting St. Lucia maar ik moet me er nog even in verdiepen of dat haalbaar is als we de 31e weer vliegen vanaf Jo’burg. Er waren in 2013 genoeg dingen die we toen niet konden doen waarvan we zeiden “we komen nog wel eens terug” dus het gaat sowieso een toffe vakantie worden.
Ben blij dat we knopen doorgehakt hebben en nu met het echte plannen kunnen beginnen!
St. Lucia is heel leuk, en boek daar nu wel een accomodatie, want het is kort dag en bijna alles zot echt vol, maar Swazieland is ook erg mooi om er een paasdagen te blokven, mood wildparken en je kan daar prachtig wandelen ook. Om langer daar te blijven kan je ook vanuit Durban naar Joburg vliegen.
veel plezier
Ik denk buiten de NPs om je weinig problemen zult vinden
met accommodatie, probeer gewoon B&B of guesthouses
als je geen plaats kunt vinden om te camperen!
Dit is buiten de schoolvakanties daar dus er zal wellicht voldoende plaats zijn!
In heel veel plaatsen zijn info centra waar je ook altijd kunt
vragen of eventueel bellen en boeken ze voor je!
En zoals enkele hier al aangaven, als je ook nog hier en daar
een paar dagen wilt blijven is 2,5 week heel erg kort!
Vergis je ook niet in den 4x4 auto, al gauw 3-4 maal zo duur als
een normale auto als je er al een nodig hebt, en eigenlijk is enige
ervaring met het rijden ermee gewenst!
Helaas Peter, is het nu en in augustus juist erg druk, met Europeanen, die naar en Zuid Afrika reizen. De Rand is erg gevallen, dus een stuk goedkoper dan ook…