juli 2013: 4,5 week naar Zuid Afrika (en eventueel Namibië / Botswana?), graag tips!

Hallo allemaal,

Vorige week hebben wij een vliegticket naar Zuid-Afrika geboekt. We komen 24 juli aan in Kaapstad, waar we t/m 28 juli een hotel hebben geboekt. In deze 4 dagen willen we o.a. de Tafelberg, Townships van Kaapstad en Robbeneiland bezoeken.
Voor het vervolg van onze reis zitten we nog te twijfelen tussen de gardenroute of een route via Namibië, Botswana (waar we o.a. de victoria falls willen bezichtigen) naar Johannesburg. We vliegen op 25 augustus weer terug vanuit Johannesburg. Beide routes zijn dus goed mogelijk. Graag zouden we ervaringen/tips van mensen horen over beide routes, zodat wij onze keuze mede hierop kunnen baseren. Ook horen we graag welke route jullie aanbeveling verdient.
Ook twijfelen we nog tussen het huren van een 4x4 auto met tent en overnachten op campings of een ‘gewone’ auto huren en dan overnachten in hotels/lodges o.i.d. Ook hierover horen we graag ervaringen/tips van anderen. We zijn vooral geïnteresseerd in; de kosten (en voornamelijk dan het verschil in kosten) en of het veilig is om zelfstandig met een 4x4 auto door Namibië / Botswana te rijden en te overnachten op een camping. Als jullie tips hebben qua overnachting of het huren van een auto horen we dat ook graag.
Aan de hand van de tips zal ik de komende week proberen een route op te zetten!

Alvast bedankt!

Ik denk dat je al veel informatie op de verschillende forums kan vinden over de evt landen dei jou interesseren.
Voor Botswana is 4x4 een must als je de bush in wilt.
Ik ben een paar mnd geleden een reis zelf gedaan: J’burg -> Botswana -> Zimbabwe. Je leest mijn opmerkingen op de Botswana forum.

Ik wil je wel de tip geven niet teveel te willen doen in te weing tijd. Het zijn grote afstanden en er is heel veel moois te zien overal. Neem daar de tijd voor en plan evt volgende jaar een 2e reis naar Afrika.

Hoi, als je de route via de gardenroute etc naar Johannesburg maakt kan je prima met een gewone auto rijden, dat scheelt in huur en brandstofkosten. Er zijn op aantal wegen wel gaten in de weg, maar je hebt daarvoor geen 4x4 nodig :). In de Oostkaap zijn de wegen gemiddeld slechter, maar lukt ook wel met een kleine auto. Je kan eventueel overwegen om na de gardenroute om Lesotho en langs/door de Drakensbergen te rijden naar Durban, ipv door de Oostkaap, dan heb je betere wegen. In plaats van hotels/lodges kunnen backpackershostels ook een goed alternatief zijn. Je hebt daar ook gewoon 2p kamers met eigen/gedeelde badkamer, ontbijt (niet altijd) en soms ook een zwembad. Veel plezier en succes met keuzes maken en voorbereiden van je reis!

Het is inderdaad waarschijnlijk makkelijker en vooral ook goedkoper om een reis door Zuid Afrika te maken. De infrastructuur is goed waardoor het goed te bereizen is met een normale auto. Bovendien is de kwaliteit van de accommodaties in Zuid Afrika uitstekend te noemen.

Niet twijfelen, doen! Die tent staat binnen no-time en is een hele leuke ervaring.

Belangrijkste nu is om echt zo snel mogelijk een 4x4 te proberen te huren! Dat zal al lastig worden voor juli / augustus 2013. Die periode is voor Botswana echt hoogseizoen.

Groetjes,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com