Trip door Zuiderlijk Afrika haalbaar?

Hai, met veel verwondering heb ik jullie reisverhaal gelezen. Dat je zovéél kunt reizen in zo’n korte tijd. Ik ga begin oktober naar Zuid Afrika en eind van het jaar vlieg ik van Johannesburg naar Windhoek. Een vraag aan jullie is of je weet met welke bus ik vanaf daar een mooie reis kan maken, die me uiteindelijk weer terug naar Zuid Afrika brengt. En hebben jullie tips voor een route. Ik ben erg benieuwd!! Alvast hartelijk dank en een zonnige groet, Marged

Hai Judith, ik reis graag alleen en liefst met de bus. De baz bus rijdt enkel en alleen in Zuid Afrika volgens mij. Bedankt voor je reactie. Zal Drifters opzoeken, wie weet wordt ik toch nog enthousiast! Marged

Heb zojuist de bevestiging gekregen: mijn vlucht vanaf Jo’burg naar Windhoek is geboekt!
Ga uitzoeken of Greyhound of Translux (!) ook over de grenzen van Zuid Afrika reizen.
Kun je me nog iets aanraden van Windhoek terug naar Zuid Afrika? Marged

je hebt ook nog intercape en nog wat andere bussen… er gaat vanuit kaapstad een bus naar windhoek iig

Hey Marged, ik heb begin van het jaar 5 maanden in Afrika doorgebracht, waarvan ongeveer 4 in Zambia (ivm een project). De laatste weken was ik vrij om te gaan waar ik wilde en het was heerlijk. Ik kwam erachter dat Zuidelijk Afrika erg geschikt voor een backpack-trip; zeker ook alleen en met de bus, wat ik gedaan heb. De manier waarop je reist, of je veel van tevoren al wil plannen en hoe, is natuurlijk afhankelijk van hoe je bent als persoon. Backpacken is ook niet voor iedereen hetzelfde. Voor mij is alleen een stevige rugzak op niet voldoende om mezelf een avontuurlijke reis te bezorgen. Als je je per dag goed voorbereid (zowel fisiek als mentaal); belangrijke spullen in de gaten houden, de juiste gadgets bij je hebben, de cultuur begrijpen en accepteren, dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Daar zal het niet aan liggen! Het belangrijkste is dat je steeds geld bij je hebt in de juiste valuta en voldoende dollars in geval van nood. Daarnaast is een kaart wel handig en je moet zekerweten dat de route die je wil afleggen een begaanbare weg is (Afrikanen maakt het namelijk niets uit. Ik heb eens in een minibusje gezeten in Noord-Mozambique door berggebied met overal ‘potholes’. We waren zo afgeladen dat ik overal kramp had van de verdukking en het busje 40 km/h max. reed. We hebben 7 uur gedaan over 250 kilometer). Als je vervolgens, waar je ook bent, het busstation opzoekt door rond te vragen en een beetje onderhandelt over de prijs, dan kom je er wel. Ik had niets gereserveerd, geen reisgids bij me en ben overal gekomen waar ik heen wilde. In backpackershotelletjes ontmoet je altijd mensen die je veel kunnen vertellen over de omgeving en kun je bij lokale bevolking informeren (al moet je niet altijd klakkeloos aannemen wat ze zeggen!).

Ik weet dat het geen concrete informatie is wat betreft namibië, maar wellicht geeft het je een inkijk op hoe het eruit kan zien. Nogmaals, het moet bij je passen, maar met een beetje durf, vertrouwen en creativiteit kom je niet gauw laveloos vast te zitten! Succes en veel plezier

Erwin

Ook ik ben in 1 dag van Swakupmond naar Maun gegaan, heel vroeg weggegaan met minibus uit Swakupmond, Daar een minubusje naar de grens… Daar geluk gehad, met een grote vrachtwagen mee kunnen rijden tot aan de T splitsing ongeveer 100km over de grens. Het meerendeel van het verkeer gaat daar richting Zuid-Afrika… Vanaf daar een lift in 1x naar Maun.

het is doenbaar in 1 dag, maar wel erg lang en veel geluk hebben.

Zelf ben ik helemaal met OV van Kaapstad via Namibie, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi, Tanzania, Burundi, Rwanda, Oeganda naar Nairobi (Kenia) gegaan. Ik vond op het gehele traject OV goed te doen… Het is er altijd wel, gewoon rondvragen, mensen willen je altijd helpen. Ook liften is heel goed te doen. Reizen in Afrika, zowel zuidelijk als oostelijk/middan afrika is goed te doen. Zeker zuidelijk afrika is niet heel erg ingewikkeld… Het is wel even wennen, maar je komt er altijd. Ik heb me ook nooit onveilig gevoeld, afgezien van in heel Burundi, en in Lusaka, ik vond dat een verschrikkelijk stad.

Het enige land waar ik OV moeilijk vond was Burundi, maar dat is sowieso al een erg moeilijk en extreem arm land.