Wie heeft er ervaring met backpacken door Zuid-Amerika en wie weet er misschien een leuke route voor ongeveer 2 a 3 maanden door dit werelddeel…Alle tips ideen en andere bruikbare ervaringen zijn welkom…
Groeten, Maurice ![]()
Wie heeft er ervaring met backpacken door Zuid-Amerika en wie weet er misschien een leuke route voor ongeveer 2 a 3 maanden door dit werelddeel…Alle tips ideen en andere bruikbare ervaringen zijn welkom…
Groeten, Maurice ![]()
Ik heb 5 maanden in Paraguay gewoond. Dit is echter niet echt een land om rond te reizen. Het kan wel maar er is gewoon niet zo veel. Wel een hele goede aanrader is Bolivia!
Ik ben in twee weken van Santa Cruz naar Cochabamba naar Sucre, Potosi, Uyuni, Oruro, Cochabamba weer naar Santa Cruz. Ik heb daarbij van Uyuni een tour gedaan over de zoutvlakten van 4 dagen. Dt is helemaal een echte aanrader. Het is daar zo ontzettend mooi! Twee weken was echter wel heel kort voor dit rondje. Ik ben overal maar kort geweest en alles moest vrij snel. Ik had echter maar twee weken de tijd. Van Oruro kun je ook heel makkelijk naar La Paz en daar dan naar het titicacameer en van daar uit dan naar Peru.
Wij hebben deze route van te voren niet uitgestippeld. We zijn met de bus van Asuncion (Paraguay) naar Santa Cruz gegaan. Daar kwamen we ergens heel toevallig een bordje over Youth Hosteling international tegen. Die boden een supergoedkope tour van Santa Cruz naar Uyuni inclusief de zoutvlakten. Dat was echt supergoed. Heel goedkoop en heel veel werd voor je geregeld. Was vooral fijn omdat we zo weinig tijd hadden. Je bustickets lagen klaar, de hotels waren geboekt en ook een aantal trips en tours waren voor je klaar. Het leuke was echter wel dat niets verplicht was, je niet in een groep reisde en je het allemaal flexibel in kon delen. Maar deze route is erg mooi. 's nachts hebben we steeds met de bus gereisd en dan hadden we precies twee dagen in een stadje en één hotelovernachting. Ik zou zeggen neem een lonely planet mee en kijk ook ter plaatse wat er mogelijk is. Met de bus kan er ontzettend veel en je hebt behoorlijk luxe bussen voor een klein prijsje. Gewoon van stad naar stad hoppen. Aan de lonely planet heb je ontzettend veel. Kaartjes van de steden, goede en goedkope hotels en op een rijtje de mogelijkheden om er te komen en waar je van daaruit makkelijk naar toe kan.
Overigens nog één ding waar je echt goed op moet letten, als je met de bus de grens over gaat word er nog al eens drugs gesmokkeld. Probeer je tas een beetje in de gaten te houden, sluit vriendschap met de chaufeur (als je blond bent en een meisje is dat vooral erg makkelijk) en neem geen pakketjes voor anderen mee. In de bus van Santa Cruz naar Paraguay had een meisje een kilo cocaine in haar koffer. Dat leverde vertragingen van 15 uur op. Uiteindelijk bleken er ook nog twee bolletjesslikkers in de bus te zitten. Dat leverde een vertraging van 5 uur op. Wees flexibel, vriendelijk en kijk nergens van op. Zorg dat je eventueel extra eten en water bij je hebt als je de grens over gaat met de bus. Het gebeurt lang niet altijd dat het ontdekt word (die bolletjesslikkers vinden ze normaliter niet) en dat je zulke vertragingen hebt maar de kans is aanwezig en niets is vervelender dan zonder eten en drinken te zitten terwijl je niet bij de bus weg mag omdat iedereen verdacht is. Ik weet overigens niet hoe groot het risico op andere plekken is als je de grens over steekt, maar ik denk dat je het risico altijd wel hebt.
Veel plezier in Zuid Amerika, je hoeft niet bang te zijn dat je te veel tijd hebt, eerder te weinig. Het is geweldig en er is altijd meer te zien dan je denkt.
Groeten,
Wendel