Rondreis Zuid Afrika november 2017

Vroeg vertrekken, zodat je van hert daglicht gebruikt maakt, daarbij gaan de ochtendkilometers altijd makkelijker over het algemeen.

Bedankt voor de snelle reactie! We hadden inderdaad hetzelfde idee : 1 dagje ff knallen of ‘afzien’ en elders rustiger aan kunnen doen. Maar de route valt wat tegen qua uitzichten begrijp ik?

Google Maps geeft bovenlangs Lesotho 2 mogelijke routes met maar een half uur verschil; namelijk de route via Bethlehem -de iets snellere- of die via Golden Gate National Park (die lijkt me mooier ? Wilde dat sowieso graag zien en dan rijden we er in elk geval doorheen ?) Ervaringen of tips?

Groetjes Zonnepit :sunny::sunny::sunny:

Google reistijden zijn echt niet juist, tel daarbij minimaal 45 minuten erbij op. Dus voor een lange rit neem de kortste, want rijden in ZA, koste meer tijd dan je denk. OP de kleine 2 baans wegen, kan je snel pech hebben achter een vrachtwagen of zo. En pas op met je snelheid, In ZA hebben ze zeker ook snelheid controles mer laser…ja ja. EN nooit betalen contant als de politie je aanhoud, maar niet wettelijk. Altijd om een bon vragen, Doen ze dat niet, blijven vasthouden om de bon te vragen!! Betaal ze nooit…het is voor hun een manier om “bij te verdienen”

Veel plezier.

Heb die route nooit gereden, Ik vlieg veel in ZA en dan huurauto…

Eerlijk gezegd zijn beide routes amper te doen in 1 dag. En als je het toch gaat doen, zou ik nergens stoppen. Je hebt er gewoon geen tijd voor. De route via Golden Gate is vrij traag. Het zijn gewone binnenwegen waar je echt niet snel kan rijden.

Wij zijn van de Gariep Dam naar Golden Gate gereden en hebben daar met de nodige stops een volledige dag over gedaan. Je moet ook denken dat de rit in Golden Gate een prachtige route is en het zou zo zonde zijn om erdoor te rijden zonder ook maar ergens even te stoppen.
Ik zou een stop inlassen in Clarens of aan de Gariep dam. Zo kan je in 2 dagen van de mooie rit genieten. Je zei dat je sowieso een dag extra hebt, niet?

Wij zitten nu in zuid afrika. Rijd zeker niet meer dan 400 km per dag want daar doe je maar zo 6 uur over.

De voorkeur is om het op 1 dag te rijden aangezien we de dag erop maar 1 dag bij Camdeboo / valley of desolation hebben, zonde om daar tijd op in te moeten leveren. Het plan is om bij zonsopgang al te vertrekken… echt niet haalbaar dan?

1000 km rijden op de binnenwegen enerzijds of de befaamde Zuid Afrikaanse snelwegen? Neen, ik persoonlijk zou het niet doen. Maar het is jullie vakantie natuurlijk :slight_smile:

Ik heb deze wegen al vaak gereden, en ze zijn traag. Zoals Tatch22 ook al zei, je weet nooit als je kan doorrijden of als je achter een trage vrachtwagen terecht komt of hoe druk het op bepaalde stukken gaat zijn. En daarnaast zijn de Drakensbergen en de Golden Gate prachtige gebieden, met fantastische zichten. Zonde om er zo door te rijden.

Alleszins kan je 1000 km in Zuid Afrika niet vergelijken met 1000 km in Europa.

Gelukkig is de zon al vroeg op in November en heb je langere dagen. Maar echt, onderschat de afstand niet. Het is te doen in 1 dag, maar het kan zijn dat je niet voor zonsondergang op je bestemming toekomt (afhankelijk van de drukte op bepaalde stukken).

Bedankt voor de toelichting ! We houden de overnachting dus toch maar open en zoeken vooraf al wat opties voor mochten we onderweg toch moeten overnachten. We gaan in elk geval zo vroeg mogelijk rijden en dan zien we vanzelf hoe ver we geraken op de dag zelf !

Groetjes Zonnepit :sunny::sunny::sunny:

Zou zeker een keer extra overnachten…

Hoi allemaal,

Ook wij zijn weer terug van Zuid Afrika, helaas weer in de kou… Brr dat is even omschakelen zeg! Het is een fantastische reis geweest en we hebben zoveel gezien, en nog steeds te weinig haha. De rit van Giant’s castle Drakensbergen naar Graaff-Reinet is trouwens gelukt in 1 dag, was een lange rit van 11 uur maar gevoelsmatig vloog ie voorbij want het was een prachtige route via Golden Gate National Park etc!!

We hebben ons geen seconde onveilig gevoeld. Zulke lieve mensen ontmoet, ons wel gestoord soms aan de houding vd witte Zuid Afrikaan richting de zwarte Zuid Afrikaan, een paar keer werd er in bijv restaurant zo kleinerend met hen omgegaan of over ze gepraat (moest me inhouden niet in te grijpen). Racisme is er nog steeds een enorm probleem.

Verder heeft de route prima uitgepakt en met name het noorden vonden we magisch. De Tuinroute en Kaapstad waren eigenlijk het enige wat ons tegenviel, te toeristisch te westers etc. En in ons verblijf bij HluHluwe zaten we midden tussen hordes Nederlanders, dat vonden we wat minder :wink:

We hebben ontzettend genoten en mijn vriend is ook helemaal om. Er komt zeker een volgende keer. Mogelijk in combinatie met Namibië/ Botswana en het noorden van Zuid Afrika. Kruger vonden we het allermooist qua parken en ook daar het meest noordelijke deel… Ook Ithala was schitterend! Nu volop met de foto’s bezig, zijn er paar duizend haha maar het is flink na genieten.

Dank voor alle tips !!

Zonnige groet,

:sunny::sunny::sunny:Zonnepit​:sunny::sunny::sunny:

Leuk om te horen, dat jullie het zo goed naar je zin hebben gehad. Ja klopt die Afrikaners bestaan nog steeds, maar zijn wel de minderheid hoor. Rasime of te wel tribel issues, is ook tussen de zwarte bevolking, helaas al zo veel meegemaakt en dat is ook zo pijnlijk en triest.dat is zeker erg groot, maar omdat je hen niet verstaat zal je dat dan ook noet merken.

maar zo te horen komen jullie weer eens terug…

Top hoor. Wat fijn dat jullie zo’n leuke vakantie hebben gehad. Wij staan - na 12 jaar wonen in ZA - ook nog wel eens met het schaamrood op de kaken. Maar je kunt andere mensen niet makkelijk corrigeren op hun gedrag tegenover andere mensen. Alleen zorgen dat je zelf eerlijk en oprecht anderen benadert.
Wij zijn ook helemaal fan van het noorden van Zuid-Afrika én trouwens ook Botswana. Daar komen wij heel veel met onze rondreizen en ik vind het er altijd weer even mooi en fijn.

Veel napret met de foto’s.

Met warme groet,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Dat kan ik me voorstellen… Het noorden is zóó mooi!! En ik ben zelf in het dagelijks leven anti racisme/ discriminatie trainer vandaar dat ik er nogal voelsprieten voor heb :wink::mask: en me er echt over kan opwinden. Maar goed ik heb vooral genoten van de schoonheid van het land en van de dieren én mensen. Volgende keer willen we sowieso het noorden weer aan doen evt dus met Botswana en Namibië dus tegen die tijd meld ik mij sowieso weer voor tips !! Veel aan dit forum gehad en blijf hier ook graag actief om ook mijn ervaringen te delen met anderen…

Wat prachtig om te lezen dat jullie het mooi hebben gehad.
Dus ik begrijp dat de route vanuit Royal Nat. park naar Graaf Reinet wel in 1 dag te doen is ?
Zijn dit verder wel goede en veilige wegen ?
Hoe zij de temperaturen in november in deze regio van de Drakensbergen ? Is de Tugela waterval nog wel mooi om te zien of is hij minder indrukwekend ?

Sterker nog: we reden vanaf Giant’s castle Drakensbergen… 11 uur over gedaan, waarvan wel een aantal uur over onverharde wegen… pittig maar prachtig mooi. Op wat pothole stukken verder veilig. Het kost je een dag maar het is een prachtige rit. Toen wij er half november waren was de ene dag tegen het vriespunt en de andere dag 10+ met volop zon. Kon overdag met shirtje hiken en dat op bijna 2300 meter.

Ok, dank je wel.
We twijfelen of we een binnenlandse vlucht nemen of toch de hele reis via land doen. Beide opties hebben voor en nadelen…lastig :frowning:

Ik ben blij dat we gereden hebben. Het is een mooie route… Geen gedoe met auto opruimen schoonmaken inleveren. Uren vliegveld en dan weer auto ophalen etc… het is even een zit maar wel relaxter. Maar goed wij vinden een lange rit ook niet erg! Muziekje aan… raampjes open… genieten van de omgeving !