Het wordt weer tijd om vakantie te boeken in de zomer, ik twijfel hierbij of we naar Indonesië of Z-Afrika gaan. Twijfel is ontstaan door het volgende:
Indonesie:
Voordeel:
Minder criminaliteit
Later donker, in donker egen issue om naar buiten te gaan.
Nadeel:
Vorig jaar al een maand naar Maleisië gegaan, volgens mij is dit gelijkaardig
Dieren gelijkaardig aan Maleisië?
**Z-Afrika: **
Voordeel:
Andere soort dieren en ervaring dan Indonesie/Maleisie
Nadelen:
Criminaliteit
Vroeg donker in de zomer, vroeg binnen want gevaarlijk.
Zou beter zijn in December maar dan krijgen we meestal maar 2 weken verlof…
Maakt de keus moeilijk, maar moet zeggen dat ik neig naar Z-A.
Prijs van vluchten is momenteel gelijkaardig. Prjizen daar maken me minder uit, denk dat indonesie goedkoper is.
Ik ben zowel in Maleisië (ok nog niet in Indonesië) geweest als nu 2x in Zuid Afrika. Maleisië was prachtig. Zuid Afrika was magisch.
Laat je niet gek maken door enge verhalen. Wij zijn net terug van een maand zelfstandig ( jong koppel) reizen door Zuid Afrika en hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Je moet niet in het donker auto rijden of niet in het donker door de stad ofzo lopen, verder niets aan de hand mits je je gezond verstand gebruikt en de mensen met respect behandelt
De natuur is overweldigend en de dieren ook. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam.
En vroeg donker, ach in Zuid Afrika sta je met zonsopkomst op om alles uit je dag te kunnen halen : heerlijk !!
Het is appels met peren vergelijken, ik hou ook echt van Azië en Indonesië staat ook op onze lijst maar Afrika is ‘something else’!!
Wij zijn nu twee keer in ZA geweest, nog geen “echte kenner” maar hebben ons (met vrouw en dochter) eigenlijk nog nooit echt heel erg onveilig gevoeld en we gaan met heel veel plezier en zin in Augustus weer die kant op !
Het is een PRACHTIG land en ik zou als ik jou was me niet tegen laten houden door verhalen van criminaliteit !
Natuurlijk is er de laatste tijd een en ander gebeurt en dat is te betreuren, je zal het maar meemaken !
Maar er zijn de laatste jaren ook een paar vliegtuigen neergestort/neergehaald, dus ga je ook niet meer vliegen ??
Elke dag komen er in NL mensen om in het verkeer door noodlottig ongevallen, laat je je auto of fiets daarom staan en ga je nergens meer heen ??
Gewoon goed opletten/nadenken/op je gevoel vertrouwen en ook lokaal (lodge) navragen waar je als tourist veilig kan eten/lopen/parkeren, sowieso is het niet aan te raden om in het donker te rijden ivm kuilen/slecht wegdek en mensen en dieren op de onverlichte wegen !
In veel lodges kun je ook avond-eten dus dan is er ook amper behoefte om 's-avonds in het donker nog op pad te gaan, zeker als je 's-ochtends weer vroeg op pad wil of in een park wil zijn ga je ook niet zo laat naar bed ?
Het word idd vrij vroeg donker (rond 18.00) en in de hoge gebieden kan het vooral 's-nachts ronduit koud zijn, laagjes kleding is handig !, gedurende de dag kan het zomaar weer richting 30 graden gaan…
Succes, het blijft uiteindelijk toch een persoonlijke keuze…:slywink:
Haha, zonnepit heeft ongeveer dezelfde ervaring als wij zie ik
Wij reizen idd ook alles zelfstandig met huurauto, eerste keer was mijn dochter (pas) 10 maar geen problemen ondervonden !
Ik zou Zuid Afrika zeker niet laten vallen omwille van de ‘criminaliteit’. Het is zeker niet gevaarlijker dan bijvoorbeeld een citytrip naar New York. Ik heb ook al in Indonesie gereisd en voelde me er op bepaalde plaatsen en momenten evenmin veilig, een gevoel dat ik in Zuid Afrika niet vaak heb.
Betreffende het vroeg donker zijn, in Zuid Afrika leeft men meer met de zon mee. Vroeg gaan slapen en vroeg opstaan. Trouwens, moest je in de zomer in Zuid Afrika zijn, dan nog gaat de zon onder om 7 uur in Joburg en rond kwart voor 8 in Kaapstad. Dus zoveel langer dan in de winter is het niet.
Ik zou Zuid Afrika ook eerder in Juni / Juli bezoeken dan in December. Reden is dat je dan in het droge (wel koude) seizoen zit en meer kans hebt om wildlife te zien. In December is het eveneens vakantieseizoen voor de Zuid Afrikanen en die reizen dan ook in het land, waardoor alles vaak vol zit en veel duurder.
Het zijn beide prachtige landen en je kan ze absoluut niet vergelijken. Moeilijke keuze. Doe wat je gevoel zegt
Moest je al wat impressies willen opdoen. Ik heb heel veel fotos staan op mijn website en info over Zuid Afrika. Dat kan je misschien wel overtuigen
Wij hebben en Maleisa en Indonesia beide een paar keer door gereisd en een ding…Beide landen zijn zeker niet te vergelijken met Zuid Afrika.
In Malesia en Indonesia heb ik een paar keer zeer onveilig gevoeld en zeker reizende met bussen, nee dat was zeker niet altijd veilig. In zuid Afrika heb ik dat nog nooit gehad vanaf 2007 tot heden. en wat die niet deden, deed Zuid Afrika wel, het land pakte me…zeker de dieren in de parken, de lieve mensen.
En vroeg donker is relatief, het is lekker vroeg licht hoor en dan al lekker weer ook, dus voeg er uit en genieten van de dag. 's avonds opgesloten zitten omdat het donker is, nee zeker niet hoor… ligt eraan waar je verblijft, je kan vaak in de dorpjes lekker uit eten gaan en verblijf je in een lodge, heerlijk buiten zijn rond een kampvuur en genieten van alles geluiden en de heldere lucht met de melkweg. Schitterend gewoon zo mooi. En omdat je vroeg opstaat ga je ook best vroeg naar bed. Wij hebben did ook gedaan. Gingen wij in NL rond middernacht naar bed, hier in ZA “al” om 21.30/22.00 uur. en weer vroeg er uit. In de ZA winter is het om 7.00 uur weer licht en in de zomer al rond 4.oo uur Kaapstad ligt 1 uur later (de tijd is toch hetzelfde)
Het is een geweldig land en er is zo veel, bergen, zee, strand, dieren, en kan op sneeuw in de winter, echt waar. Maar dat hoeft niet altijd te zijn.
En over de veiligheid…laat je niet gek maken hoor, sinds 2007 hebben wij echt nooit wat meegemaakt.
Dank voor jullie reacties. Jullie hebben me overtuigd, we gaan Naar zuid Afrika.
Nu wil ik de vluchten boeken maat twijfel echt naar welke steden we zouden gaan. Boeken via Johannesburg en terug Kaapstad of heen en terug Johannes?
Heb me.hiet en daar ingelezen en denk dat, Als ik rekening houd met het weer, dat enkel het noorden doen beter zou zijn. Aan de andere kant ga ik 4weken naar ZA,ga ik dan wel genoeg te doen hebben?
Als ik kijk naar Kruger is het beter om eerst van onder te beginnen, meeste is al volgeboekt tem 14 juli
Je kan zeker van de Kaap naar het Noorden gaan. Maar er zijn zoveel leuke accomodaties waar terecht kan. En ja Kruger park zal wel vol zitten, maar er zijn zoveel leuke andere plekken. Ik kan je helpen, kijk op mijn site.
ik zou van de Kaap naar boven gaan. Maar in de Kaap is het regenachtig ( hopen we zeker, vanwege de erge droogte, dat het deze winter lekker gaat regen)
Wij gaan komende zomer ook 4 weken rondreizen vanaf Johannesburg. We hebben het idee dat we die tijd wel vol krijgen. Onze route vind je hier: https://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=208644 We zijn nog niet geweest dus uit ervaring kan ik nog niet spreken.
Ik zou ook in de Kaap beginnen. In Juni kan het dan nog mooi weer zijn. Vorig jaar hadden we in juni nog volop zon, in juli heb je veel meer kans op lage bewolking en inderdaad hopelijk voor de Kaap veel regen.
Ga via de Kaap / Wijnlanden via de Tuinroute richting Kruger en Johannesburg. Daar heb je met 4 weken ruim de tijd voor. Trouwens, laat je niet afschrikken door het weer, die is toch onvoorspelbaar. Je kan het erg koud hebben, of veel regen, maar ook veel zon en droog weer. Geniet gewoon van het hele land. Deze is prachtig
Kijk eens even op mijn website in mijn handtekening onder de post, vele fotos en tips over Zuid Afrika
O ja Elly, en achteraf heb je nog maar “weinig” gezien en het weer in het noorden os heerlijk, zon de hele dag, met stalende blauwe luchten, heerlijk, als de zon weg gaat wordt het koud, dus echt lange broek en fleece aan.
Ik zou gaan voor het noord-oosten. Wij zijn 3 weken geweest en we hadden er wel 10 kunnen vullen.
Het land is GROOT. Minder is meer, dan heb je her er der eens een rustpunt. Dat is belangrijk om al die indrukken.
Ik zou dan denk ik ook het noorden van Kruger meepakken, schijnt heel anders (en minder toeristen) te zijn dan het midden en zuiden.
Ook wij zijn in een maand van Johannesburg via Limpopo / Kruger / Ithala / Isimangolisa/ Durban / Drakensbergen/ Graaff Reinet via Tsitsikamma naar Kaapstad gegaan. Maar als we het over zouden doen zouden wij het zuiden overslaan. Tot aan Graaff Reinet vonden we het fantastisch en daarna steeds minder al is dat natuurlijk erg persoonlijk. Qua Kruger is het noordelijke deel écht aan te bevelen. Qua vogels qua biodiversiteit qua RUST. Wij zijn helemaal van het noorden naar het zuidelijke Kruger gegaan en vanaf Skukuza kwamen de bussen om je oren gevlogen. Terwijl in het noorden kwamen we soms in 5 uur niemand tegen : heerlijk !!
Dank voor jullie reacties. Ik heb ervoor gekozen het zuiden over te slaan mijn route ligt bijna vast, hier en daar nog flaws en hiet en daar nkg dingen proberen in te steken:
25-06 Amsterdam - Johannesburg
26-06 Aankomst Johannesburg in de ochtend
27/06 Johannesburg> Soweto > Johannesburg
28/06 Johannesburg > apartheidsmuseum > Golden gate NP
29/06 Golden gate NP
30/06 Golden gate NP > Lesotho
1/07 Lesotho > Drakensbergen
2/07 Drakensbergen: paar dagen voor Ampitheater/Royal Natal National Park, Giant’s Caslte)
3/07 Drakensbergen
4/07 Drakensbergen > st lucia
5/07 St lucia (iSimangaliso Wetland Park/ Cape Vidal Wetland game drive optie/Zulu dorp)
6/07 St lucia
7/07 St lucia
9/07 St lucia> Imfolozi/ Hluhluwe (Hluluwe Wildlife park)
9/07 Hluhluwe
10/07 Hluluwe> Swaziland (overnachten in Mliwane Wildlife Sanctuary > beehives/ Hlanr en Mkhaya NP)
11/07 Swaziland
12/07 Swaziland
13/07 Kruger > Orphen gate > Lower Sabie
14/07 Kruger Lower sabie
15/07 Kruger Satara
16/07 Kruger Olifants
17/07 Kruger Letaba of Mopani
18/07 Kruger Shingwendzi
19/07 Hoedspruit (Kurkula Lodge Privé game reserves )
20/07 Hoedspruit
21/07 Graskop> Panoramaroute
22/07 Sabie/Hazieview > Panoramaroute
23/07
24/07
25/07
26/07 Johannesburg-Amsterdam
27/07 Amsterdam
Iemand met tips?
Ergens teveel of te weinig dagen?
-Tips voor de laatste dagen?
-Ik denk dat ik lower sabie pas kan boeken vanaf 14/07, Misschien iets dat ik daarvoor kan doen en dan Kruger naar beneden kan verschuiven. Leek me handig om via Swaziland als eerste kamp lower sabie Te hanteren. Skukuza wil ik niet, niets voor mij te druk. Wij gaan meestal ook naar de niet toeristische plekken in een land.
Het is winter in Lesotho em drankensbergen, maar las veel goede ervaringen dus wil drze het liefste niet overslaan… Even wel kijken hoe en wat gezien we een normale auto gaan huren.
tips Ivm auto? We zijn met twee personen en dus 2x bagage.
heb ik ergens de verkeerde volgorde gehanteerd?
Lesotho dag extra?
Kruger niet teveel nachten geboekt…? Zeker gezien dat het niet goedkoop is te overnachten.
Twijfel verder nog over pilanesberg en of we in Swaziland hlane of mkhaya gaan doen of allebei…
Mooie en heel rustige route. Jullie hebben echt wel genoeg dagen om de hele omgeving te zien.
Ik zou ook nog 1 of 2 dagen Durban erbij nemen, jullie hebben er de tijd voor. Durban is echt wel de moeite om eens te stoppen. Heel veel cultuur, leuke stranden en heel aangenaam weer die periode. Je komt er echt een heel andere cultuur tegen dan de rest van Zuid Afrika, namelijk de Indische cultuur die er volledig geintegreerd is, heel interessant om te zien en te ervaren. En helemaal niet gevaarlijk zoals zo vaak wordt voorgesteld.
Wat je ook zou kunnen doen is het zuiden van Kruger. Bij Orpen eruit en vandaar de Panorama route doen. En dan terug Kruger doen en helemaal tot Punda Maria gaan. Ikzelf vind het uiterste noorden qua natuur het mooiste. Dan kan je er via Punda Maria uit, en via Tshipise (hot springs) terug richting Johannesburg, met een zijsprong naar Pilanesberg of de buurt van Piet Retief. Het is zeker ook een prachtige route en helemaal niet toeristisch en een stuk warmer.
Lesotho en Drakensbergen kan heel koud zijn die periode, zelfs sneeuw. Dus even mee opletten en genoeg warme kledij meebrengen.
Dank voor je reactie, lijkt me een goed plan proberen idd een rustige reis uitte plannen, geen zin in teveel drukte en vooral geen zin in veel rijden, moet ook nog een vakantie zijn met genoeg tussenpauzes…
Het is in het hele land Winter dan hoor. KOud en veel refen (hopelijk) in de Kaap en kust. Maar het Noorden heerlijk zonnig…
sunny cars heeft goede huurauto,kan je via mijn site boeken… Toyota Avanza is goed, automatic,misschien wel handig, als je links rijden niet gewend bent.
Thatch22, ik bedoelde inderdaad eerder dat het daar kouder is/sneeuw ligt. Uiteraard is het overal winter daar Bedankt voor de tip met betrekking tot sunnycars.
Route op aanraden van Moonrise dit geworden en nachten in Kruger eveneens geboekt:
25-06 Amsterdam - Johannesburg
26-06 Aankomst Johannesburg in de ochtend
27/06 Johannesburg> Soweto > Johannesburg
28/06 Johannesburg > apartheidsmuseum > Golden gate NP
29/06 Golden gate NP
30/06 Golden gate NP > Lesotho
1/07 Lesotho > Drakensbergen
2/07 Drakensbergen: paar dagen voor Ampitheater/Royal Natal National Park, Giant’s Caslte)
3/07 Drakensbergen
4/07 Drakensbergen > Durban
5/07 Durban
6/07 Durban >st Lucia
7/07 St lucia (iSimangaliso Wetland Park/ Cape Vidal Wetland game drive optie/Zulu dorp)
8/07 St Lucia
9/07 St Lucia
10/07 St lucia> Imfolozi/ Hluhluwe (Hluluwe Wildlife park)
11/07 Hluhluwe
12/07 Hluluwe> Swaziland (overnachten in Mliwane Wildlife Sanctuary > beehives/ Hlanr en Mkhaya NP)
13/07 Swaziland
14/07 Swaziland
15/07 Kruger > Malelane > Lower Sabie
16/07 Kruger Lower sabie
17/07 Kruger lower sabie > Kruger Satara
18/07 Kruger Satara > Orphen Gate > Hoedspruit (Kurkula Lodge Privé game reserves )
19/07 Hoedspruit (Kurkula Prive game reserve)
20/07 Graskop> Panoramaroute
21/07 Sabie/Hazieview > Panoramaroute
22/07 Panoramaroute > Orphen Gate/Phalaporwa Gate > Kruger Olifants
23/07 Kruger Letaba of Mopani of Shingwendzi
24/07 Kruger > Punda Maria gate > Tshipise (hot springs) > Pilanesberg
25/07 Pilanesberg/Piet relief > Johannesburg
26/07 Johannesburg-Amsterdam
27/07 Amsterdam
Ik hoor het graag als er iets beter kan, ergens dagen minder of ergens dagen meer
Op 25/7. Pilanus nat.park via Piet retief naar Johannesburg??? zou ik niet bedoeldoen is wel erg om hoor, kijk maar na op de landkaart.
Pilanus na Joburg is ongeveer 3 uur rijden en Piet retief ligt niet in de buurt
24/7. Bedenk dat de reistijd op die dag te lang is en het is al om 17.00 uur echt donker.
18/8 Kurkula??? Schrijf foutje, bedoel je de lodge van Kim en Sander Kurhula lodge??