Op 14 april 2013 is het zover. Vier jaar na mijn laatste reis door Zuid-Afrika vertrek ik weer naar dit prachtige land.
Grotendeels hebben we onze route al uitgezocht echter heb ik nog een aantal probleem punten.
Even kort onze route
dag 1 : Amsterdam -> Frankfurt -> johannesburg
dag 2 : Aankomst Johannesburg -> bergville
dag 3 : Bergville
dag 4 : Bergville -> Mpila camp hluhluwe national park
dag 5 : Mpila camp -> St. lucia
dag 6 : St. Lucia
dag 7 : st lucia -> Hlane national park
dag 8 : Hlane national park -> Skukuza restcamp
dag 9 : Skukuza restcamp
dag 10 : Skukuza restcamp -> Lower sabie restcamp
dag 11 : Lower sabie restcamp
dag 12 : Lower sabie restcamp -> Letaba restcamp
dag 13 : Letaba restcamp
dag 14 : Letaba restcamp -> ?
dag 15 : ?
dag 16 : ?
dag 17 : Johannesburg -> Amsterdam (vlucht vertrekt om 18.00)
dag 18 : Aankomst Amsterdam
Zoals jullie zien hebben we dus nog 3 dagen waar we over twijfelen.
We willen graag de panorama route bekijken, hoedspruit endangered species center en een boottoch bij de blijriverdam maken.
Verder willen we het liefst of op dag 17 vroeg in Johannesburg aankomen zodat we nog iets kunnen bekijken of bijvoorbeeld op dag 16 eind van de middag in de buurd van johannesburg aankomen.
Iemand goede ideeën voor accomodaties / routes?
Alle andere nachten hebben we inmiddels al geboekt.
Guido, ben je van plan een reisverslag bij te houden? Wij vertrekken zo’n kleine 2 weken na jullie en wanneer jullie een verslag bij houden willen wij dat graag op de voet volgen
Bedankt voor je reactie Tatch. Ja ik zou graag nog eens naar een goed museum gaan of naar bijvoorbeeld de belangrijk dingen in Pretoria.
Is dat jullie eigen guesthouse? Ziet er goed uit hoor! Hoever is het rijden vanaf de guesthouse naar het vliegveld?
Mar mar, waarschijnlijk ga ik wel een weblog bijhouden maar we verblijven veel in wildparken zelf dus de vraag is of we internet hebben onderweg.
Je kunt ook kijken op www.guidosuzanne.tk deze zal ik na de reis weer helemaal up to date maken. Hier zal ik ook de link van een nieuw live reis verslag plaatsen.
Nu Guido, het is dichtbij naar het vliegveld, maar ligt eraan welke tijd, normaal 30 minuten, maar doe maar 45 min. voor de zekerheid. Ja we hebben 1 apartement die we verhuren.
En Pretoria is maar 30 min van ons vandaag, Voortrekkers museum is zeer de moeite waard en het ook het daarbij gelegen fort Schanskop.
Ik hoor het Wel Guidi.
Guido, ik heb 4 jaar terug met veel plezier je reisverslag gelezen, zeker omdat we in 2010 zelf gingen. Voor de dingen die je na je verblijf in Letaba wil doen zou ik ergens rond Hoedspruit gaan zitten. Je zou bijvoorbeeld aan Amukela Game Lodge kunnen denken, http://www.amukela.com/welkom.htm Wij zijn hier in 2010 zelf 3 nachten geweest en dit is ons zeer goed bevallen. Vriendelijke Nederlandse eigenaren, in verbinding met Kruger dus ook kans op wild, betaalbaar en dichtbij de dingen die je wilt bezoeken.
Wij hebben van daaruit ook een aantal dingen gedaan die jij ook van plan bent, wij hebben destijds alleen voor Moholoholo gekozen in plaats van het hoedspruit endangered species center. Moholoholo was zeer de moeite waard! Over het HESC kan ik je dus helaas niets vertellen…
Leuk dat je me nog steeds herkent Michel! Zelf nog geen plannen voor een terugkeer naar zuid-afrika?
Ik heb eens even gekeken bij moholoholo en dat ziet er inderdaad ook erg goed uit.
Ik zit zelf te denken om het zo te doen :
dag 14 : Letaba restcamp -> Hoedspruit (weet nog geen accomodatie)
dag 15 : Hoedspruit -> Graskop / Sabie (weet nog geen accomodatie)
dag 16 : Graskop / Sabie -> Johannesburg / Pretoria (weet nog geen accomodatie)
dag 17 : Johannesburg / Pretoria -> Amsterdam (vlucht vertrekt om 18.00)
Dus als jullie tips of betere ideeën hebben hoor ik het graag!
Panoramaroute is echt wel aan te raden. Samen met de watervallenroute! Wij hebben deze ook gedaan, alleen niet alle watervallen kunnen zien, we hebben er enkele uitgekozen om te bezichtigen.
Kijk even op onze website voor reisverslagen en foto’s http://www.wena-fotografie.be/reizen/
Als accommodatie bij Krugerpark kan ik http://www.porcupinelodge.co.za/ sterk aanbevelen
Dichtbij de luchthaven hebben wij nog “Rietvlei” bezocht en toch nog dieren gespot!
Veel reisplezier
Astrid
Inmiddels ben ik weer wat verder gekomen in het plannen van onze reis. Tot nu toe ziet het er zo uit.
dag 1 : Amsterdam -> Frankfurt -> johannesburg
dag 2 : Aankomst Johannesburg -> bergville
dag 3 : Bergville
dag 4 : Bergville -> Mpila camp hluhluwe national park
dag 5 : Mpila camp -> St. lucia
dag 6 : St. Lucia
dag 7 : st lucia -> Hlane national park
dag 8 : Hlane national park -> Skukuza restcamp
dag 9 : Skukuza restcamp
dag 10 : Skukuza restcamp -> Lower sabie restcamp
dag 11 : Lower sabie restcamp
dag 12 : Lower sabie restcamp -> Letaba restcamp
dag 13 : Letaba restcamp
dag 14 : Letaba restcamp -> hoedspruit
dag 15 : Hoedspruit -> Graskop
dag 16 : Graskop -> Johannesburg
dag 17 : Johannesburg -> Amsterdam (vlucht vertrekt om 18.00)
Ik ben alleen nog aan het zoeken naar een accomodatie in johannesburg. Het liefst iets wat dichtbij het vliegveld ligt.
Weet iemand overigens ook nog goede organisaties die een ochtend tour door johannesburg organiseert? We moeten rond 14.00 - 15.00 op het vliegveld zijn dus tot die tijd kunnen nog wat gaan bezoeken in johannesburg.
Wij zitten nu midden in onze rondreis maar ik kan alvast zeggen dat de eerste 3 accomodaties echt top waren.
Hlalanathi resort vlakbij royal natal n.p. kost ongeveer 25 p.p.p.n. en heeft een onverbeterbaar uitzicht op het amfitheater. Restaurant erg goed en niet duur. En binnen 10 minuten sta je in royal natal voor een hike. Personeel verder uitstekend!
Mpila restcamp in umfolozi is een must do… wel back to basic je moet zelf koken maar de locatie is prachtig. Wilde dieren lopen langs je verranda. Savonds veel hyenas rond het huisje. En de prijs is niet duur in elk geval. Dacht ongeveer 30,- p.p.p.n.
Nu zitten we in st lucia die doen we de volgende keer.