Eerste reis Zuid Afrika - tips gevraagd

Ik en mijn vriendin zouden graag voor de eerste keer Zuid Afrika ontdekken. Initieel wouden we 24d gaan, omwille van verlofdagen hebben we dat moeten beperken tot 17d. We hebben overwogen om nu het noordelijke deel te doen en later het zuidelijke. Maar we willen toch graag een eerste indruk van het hele land. We kunnen dus helaas niet alles doen.

Hieronder ons reisoverzicht.

Dag 1: Amsterdam – Johannesburg
Aankomst vlucht
Dag 2: Johannesburg – Hazyview
Huurauto en route naar Hazyview (400km – 4u15)
16u Elephant Whispers
Dag 3: Hazyview – Hoedspruit
Beknopte hoogtepunten panoramaroute naar Casart Game Lodge (225km – 3u25)
Berlin Falls
Gods Window
Three rondavels
Blyde River Canyon
Bourke’s Luck Potholes
15u30: Safari privé reservaat
Dag 4: Hoedspruit – Kruger NP
6u: Safari privé reservaat
Namiddag: Safari Kruger NP naar Olifants Restcamp (120km – 2u30)
**Dag 5: Kruger NP **
Safari Kruger NP naar Lower Sabie
Dag 6: Kruger NP – Komatiepoort
Safari Kruger NP naar Komatiepoort
Dag 7: Komatiepoort – Hlane
Route door Swaziland
Safari Hlane NP (120km – 1u45)
Dag 8: Hlane – Sodwana Bay
Route naar Sodwana Bay (250km – 4u20)
Strand Sodwana Bay Lodge
Dag 9: Sodwana Bay – St Lucia
Whale Shark snorkeling
Route naar St Lucia (175km – 2u30)
Dag 10: St Lucia
Safari Hluhluwe-Imfolozi NP
Dag 11: St Lucia – Port Elizabeth
Route richting Durban (265km – 3u)
Vlucht Durban – Port Elizabeth (1u30)
Dag 12: Port Elizabeth – Stormsrivier
Route naar Stormsrivier (170km – 1u45)
Tsitsikamma NP
Canopy tour
Segway tour
Dag 13: Tsitiskamma
Tsitsikamma NP
Suspension bridge trail
Otter trail Day adventure (hike, lilo, snorkel)
Dag 14: Stormsrivier – Kleinbaai
Bloukransbridge (bungee jump)
Tuinroute (510km – 5u40)
Dag 15: Kleinbaai – Stellenbosch
White shark cage diving
Route naar wijnstreek (145km – 2u)
Dag 16: Stellenbosch
Fietsexcursie + bezoek wijngaarden
Dag 17: Stellenbosch – Kaapstad
Bloubergstrand (Big Bay Beach)
Simons Town (Foxy beach + boulders beach)
Kaap de goede hoop (Cape point)
Chapman’s Peak drive (Josie lookout + Chapman’s Point)
Dag 18: Kaapstad
Tafelberg via Platteklip Gorge + kabelbaan
Paragliding (Lions head)
Camps Bay
Dag 19: Kaapstad – Amsterdam
Ontspannen op strand
Vertrek vlucht

Ik verneem wederom graag jullie feedback.

We zouden graag in de periode midden september gaan. We beseffen dat we regelmatig zeer vroeg gaan opstaan, om zo alles uit onze dag te halen. Ik verneem jullie commentaren graag :slight_smile:

1 like

Hallo bartd,

Ten eerste hoop ik dat jullie niet midden september 2013 willen vertrekken !!?? Want da’s wel heeeel nabij.
Ten tweede moeten jullie de Nationale Parken (Kruger, Hluhluwe-iMfolozi, Tsitsikamma) zo snel mogelijk boeken.
Ten derde: als jullie in Kaapstad aankomen: zo gauw als de weersomstandigheden het toelaten (geen wind of mist): eerste prioriteit is de Tafelberg - de rest kunnen jullie aanpassen.
Ten vierde: over jullie “sportieve” uitstappen (snorkelen, bungee jumping, cage diving, paragliding) kan ik jammer genoeg geen adviezen geven, maar het zullen vast en zeker fijne momenten worden.

Groetjes. Toetske.

Ik bedoel inderdaad september 2014 :slight_smile: Dus hebben nog goed wat tijd!

goed plan van Tafelberg, moeten we op letten.

Is rit van Olifants rest camp in Kruger naar komatiepoort goed te doen? Vind ik moeilijk in te schatten omwille van wild life en route om daar uiteindelijk te eindigen.

altijd ruim de tijd nemen, zeker in Kruger.

En voor 17 dagen is jullie planning wel heeel veeel rijden en vol hoor…En op die manier zie je te weinig Ik zou toch echt eerst het Noorden gaan doen, lekker weer dan.

En als je bij Casart Game lodge logeert, dan kan bij Palabowra gate in het kruger park, is van hun uit niet zo ver rijden.Dan nog ongeveer 1 uur rijden naar Olifants restcamp. a Van Olifants naar Komatiepoort is goed te doen, maar in zeker 2, 3 dagen. Je mag niet hard rijden in Kruger en als je veel wild ziet, duurt de reis ook langer natuurlijk.

Dag 6 is een hele dag rijden, dus erg vroeg weg gaan is het advies. Die dag kan je in Sodwana bay, niets meer doen, dus waarom niet gelijk naar St. Lucia en daar 2 dagen blijven.

Dag 9: St Lucia – Port Elizabeth
Iphiva Trail
Route richting Durban
Vlucht Durban – Port Elizabeth dit kost ook bijna een dag. Van St. naar Durban vliegveld is ongeveer 3 a 4 uur rijden.

Hoi Bartd,
Probeer nu al een tocht naar Robbeneiland te boeken mocht je daar alsnog heen willen. Vaak kun je niet meer boeken als je al in Kaapstad bent omdat alles vol zit. Daarnaast komt het schema erg overeen met de reis die ik in 2009 heb gemaakt. Nog een tip is om St. Lucia een tocht over het meer te maken, hier zie je veel krokodillen en nijlpaarden in het wild maar ook allerlei vogels. Mocht je nog tips nodig hebben hoor ik het graag.

Wederom bedankt voor de reacties, ik hou hier maximaam rekening mee!!

@DGiesen: heb je een blog bijgehouden? Dit zou ik uiteraard graag eens nalezen om wat tips uit te halen :slight_smile: Aangezien jij een ongeveer dezelfde reis hebt gemaakt. Vind jij dit haalbaar?

OK, Bart, tijd genoeg om tegen september 2014 alles voor te bereiden!

Volgens Google Maps is Hoedspruit naar Phalaborwa 1 uur rijden, van daar naar Olifants nog eens 3u20 (volgens Sanparks).

Van Crocodile Bridge naar Komatiepoort is zo’n 20 km. Van Olifants naar Crocodile Bridge 7u15’ (minimum volgens mij omdat je misschien meer gaat stoppen om foto’s te maken of een picnic te houden) Je vindt de geschatte afstanden en rijtijden binnen Krugerpark op de website van Sanparks: **http://www.sanparks.org/parks/kruger/get_there/KNP_distances_beween_camps.pdf** Hierop staan overigens alle belangrijkste “kampen” vermeld. Je hebt wellicht een goeie reden om bepaald Olifants te kiezen om te overnachten!?

Veel plezier met de verdere voorbereidingen van jullie reis, die toch wel redelijk “volgepropt” is voor 17 dagen!. Je zou eventueel bij Google Maps eens per dag kunnen uitrekenen hoeveel km / tijd jullie telkens in de auto zitten.

@DGiesen,
Heb in dit forum al laten blijken dat ik geen grote fan ben van Robbeneiland, maar onafhankelijk daarvan zou ik deze trip aan Bart niet aanraden, omdat zij maar drie dagen in Kaapstad zijn en de boottrip h/t al ongeveer een halve dag in beslag neemt.

Groetjes. Toetske

Hallo Bartd, het is haalbaar maar heel vermoeiend omdat je echt veel onderweg bent. Wij hebben deze reis met privé chauffeur gemaakt dus hebben zelf niet hoeven rijden. Dat scheelt wel een stuk qua vermoeidheid, je kunt in het busje gewoon slapen. Ik heb geen blog meer maar het reisverhaal heb ik nog als word bestand van mijn vader als je daar interesse in hebt.

Wj hebben ooit een gedeelte van deze route in 3 weken gedaan, ( toen we hier nog niet woonde) super relaxed is dit, jullie reis is echt te veel van het goede.

wij rijden nu af en toe richting Phalabowra, is van ons uit 6 uur rijden toch nog. En dan Kruger binnen.

Dgiesen: je mag me dit steeds per pm,doorsturen of mail eventueel. Ben wel benieuwd, je moet zelf weten of je dit wilt doen uiteraard

En inderdaad, robbeneiland verliezen we teveel tijd en zullen we dus niet doen.

Toetske: overnachting in olifants is niet bepaald een reden voor. Beter om ander camp? Aangezien volgende dag naar komatienpoort. Ander camp beter?

hoi Bart,
Wij zijn net terug van 3 weken Zuid Afrika. Met twee pubers reizend hebben we gekozen voor niet al te veel kilometers maken en niet al te lange reisdagen. Kwamen toch nog op 3000 km uit. Voor wat betreft Kaapstad. Jammer dat je Robbeneiland skipt. Wat is belangrijker: dat het teveel tijd kost om het te bezoeken of dat je een ervaring kunt opdoen. Het zijn keuzes.
Wij zijn rustig aan begonnen in Kaapstad, 4 overnachtingen en hebben bij de safaris 2 overnachtingen op één plek gehad. Dat zijn wel rustpunten. Ook het eind van de vakantie een aantal dagen op een plek overnacht. In ons geval Alberton JNB.
3 jaar terug hebben wij een weekje JNB/Kruger/Panorama gedaan. Vanaf die tijd wist ik dat ik terug wilde. Dat is nu dus gebeurd maar nog steeds niet de behoefte om alles in drie weken te proppen.

Ik zou zeker altijd min. Een exta 45 minuten bij je reistijd bij elke rit erbij optellen. Sprekende uit eraring. Ziet er goed uit verder.

Hallo Bart,

Met dit nieuwe overzicht krijg jij maar ook wij een beter inzicht. Voor Olifants (reistijd) verwijs ik nog eens naar mij eerdere posting (#7) De reistijden op Sanparks website zijn redelijk realistisch, maar een minimum voor iemand die graag stopt om te fotograferen of gewoon te genieten van wat men ziet.

Ik zie dat jullie nu ook in Lower Sabie gaan overnachten. Leuk! Waarom dan niet Komatiepoort schrappen, ten voordele van Crocodile Bridge in KNP? Je bent haast even snel in Hlane maar hebt 1 nacht langer het Kruger-gevoel. In Komatiepoort zou je wèl nog wat eet- en drankvoorraad kunnen kopen bij de lokale Spar, want op weg naar Hlane kom je geen supermarkt meer tegen (voor zover ik mij herinner).

Veel plezier met de verdere planning!
Toetske

@Thatch22: bedankt voor de info.
@Toetske: ik fotografeer heel graag dus we zullen zeer regelmatig stoppen tijdens safari :slight_smile: Daarom ook de keuze om daar een tweede dag in te plannen zodoende we rustig kunnen rondrijden. We kiezen voor komatiepoort net buiten Kruger omdat we anders inderdaad toch nog buiten het park moeten om voorraden te kopen en we dus daar toch reeds zijn. Is het ook niet zo dat we anders een extra dagfee moeten betalen in Kruger terwijl we de volgende dag toch meteen vertrekken?

Ik ben blij te horen dat jullie dit reeds een betere reisverloop vinden. Verdere commentaren en info ontvang ik nog steeds graag! :slight_smile:

Jullie zouden inderdaad nog 1x extra Consevation Fee moeten betalen. Tenslotte kunnen jullie nog verder in Kruger rondrijden tot de hekken bijna sluiten…
Wellicht vind je in Komatiepoort een goedkopere slaapplek (hebben jullie een budget vastgelegd per overnachting?)

Groetjes. Toetske

Ik ben uitgegaan van een gemiddelde van 1200 ZAR per nacht (prijs voor 2 personen). Overnachting in privé reservaat valt hier uiteraard niet onder :slight_smile:

Ik was van plan om laatste dag in Kruger zo lang mogelijk in het park te blijven tot de gates sluiten en dan overnachting in Komatiepoort. We beginnen die dag in Lower Sabie dus kunnen we normaal goed inplannen om tegen sluitingstijd buiten te rijden en zo maximale uit de dag te halen. Daardoor mijn voorkeur voor Komatiepoort (iemand tip voor overnachting?)

Ter info, voor overnachtingen in het algemeen zoeken we vooral lodges/camps met sfeer. Altijd leuk met een mooi uitzicht of wat rondlopende dieren ofzo :slight_smile: Overnachtingen voor Privé reservaat, Kruger, Hlane en Tsitsikamma heb ik reeds iets op het oog. Al de rest ligt nog open voor eventuele tips en voorstellen.

Beste Bart, Mooi schema maar wel druk hoor. En het is al vaker gezegd, maar hou er rekening mee dat je binnen het kruger Park slechts 20 km gemiddeld per uur rijdt door al het wild kijken, stil staan etc. En als je dan ook nog graag fotografeert, is dit zeker je gemiddelde. Dag 4 wordt hierdoor wel lang maar hopelijk kom je op tijd in Olifants camp. Verder zal het toch ook aankomen op keuzes maken. En proberen zoveel mogelijk te genieten. Alvast heel veel plezier met alle voorpret. Met zonnige groet vanuit de bush,Natascha SnelderZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

• Updated - - -

Beste Bart, Mooi schema maar wel druk hoor. En het is al vaker gezegd, maar hou er rekening mee dat je binnen het kruger Park slechts 20 km gemiddeld per uur rijdt door al het wild kijken, stil staan etc. En als je dan ook nog graag fotografeert, is dit zeker je gemiddelde. Dag 4 wordt hierdoor wel lang maar hopelijk kom je op tijd in Olifants camp. Verder zal het toch ook aankomen op keuzes maken. En proberen zoveel mogelijk te genieten. Alvast heel veel plezier met alle voorpret. Met zonnige groet vanuit de bush,Natascha SnelderZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com