3 weken, eerste planning!

Hoi,
Wij gaan in maart voor 3 weken naar Zuid-Afrika, onze 2de keer!
Vorig jaar hebben we vooral Kaapstad en garden route gedaan. In Kaapstad heb ik ook deelgenomen aan de fenomenale Cape Town Cycle Tour! Jammer genoeg werd die dat jaar ingekort tot 47km ipv 109 door bosbranden. Daarom wou ik graag terug naar Kaapstad om de CTCT eens echt te kunnen rijden. Maar daarna willen we de andere kant van het land zien.
Dit is mijn eerste planning:

1. Aankomst op woensdagnacht in CPT - fietstocht is op zondag - de dagen ervoor wat chillen en acclimatiseren.
    Maandag: vliegen naar JNB - daar blijven of al doorrijden?
    Dinsdag: graskop of Hazyview, moet ik nog uitzoeken
    Woensdag: panoramaroute
    Donderdag en vrijdag: KNP! Verjaardag van manlief, lower sabie al geboekt!
    Zaterdag: richting St Lucia, tussenstop in…?
    Zondag, maandag, dinsdag: St - Lucia en omgeving
    Woensdag Durban
    Donderdag vrijdag Underberg, daguitstap naar Sanipass
    Zaterdag Golden Gate nature reserve
    Zondag ???
    Maandag ???
    Dinsdag JNB: soweto en apartheidmuseum
    Woe JNB en s avonds terug naar huis.

Ideeën of suggesties? Er kan nog veel geschoven worden…

Hallo

Niks mis mee zo op het eerste gezicht,
Houdt wel vanaf de landing in Joburg 4-5 uur
aan voor afhaal bagage, auto ophalen en het rijden
naar Graskop of Hazyview!
Tussenstop richting st Lucia niet noodzakelijk, maar
het is voor onze begrippen een beste trip!

Veel planplezier

de vlucht van CPT naar JNB moet ik nog boeken, het zal een beetje afhangen van die uren. Hoeft niet helemaal al in Hazyview/Graskop te zijn, tussenin kan ook.

We reizen ook liever wat relaxed dan teveel te moeten haasten. Ik heb er al helemaal zin in :slight_smile:

Er zijn zoveel vluchten per dag, ongunstige tijden zijn vaak het goedkoopste. Mango airlines, Kulula airline ( je kan ook op Lanseria vliegen )

Waarom vlieg je vanuit CPT niet naar één van de luchthavens bij Kruger? Spaart heel wat tijd èn het drukke verkeer van Jo’burg naar Panoramaroute.

Groetjes,
Toetske

je moet altijd dan via Johannesburg vliegen. en die vluchten verder zijn relatief duur. en ach het verkeer valt mee rond joburg. als je buiten de spits rijd. is vanaf 9.00 tot 15.30 uur.

interessante optie.
In JNB pikken we een huurauto op die we ook terug in JNB afleveren. Als we direct naar Kruger vliegen hebben we duurdere vliegtickets + drop-off kosten voor de auto. Bovendien houden we wel van het roadtrip-gevoel :slight_smile:

1 like

en mooi om zelf daarheen te rijden.
veel plezier

Annemieke

Ik heb de voorbije dagen foto’s gezien van Royal Natal NP, WOW wat een prachtig park, dat moet er ook tussen!

Ik heb trouwens de indruk dat de ZAR gedaald is tov 2 jaar geleden, dat maakt het nog interessanter voor ons

Ja klopt, de ZAR is erg gedaald. Gunstig voor jullie, maar voor ons als we naar de EU gaan, helemaal niet helaas. Alles is dan super duur voor ons…jammer

Royal Natal NP is waanzinnig mooi, je kunt er dan ook geweldige wandelingen maken en vanuit je huisje genieten van het uitzicht op het Amfitheatre. Zou echter niet Golden Gate en Royal Natal doen maar een keuze maken, anders blijf je rijden en in-/uitpakken… 3 Nachtjes Royal Natal is ons vorig jaar uitstekend bevallen. Succes verder!!

Gr. Michel

ik heb net onze vlucht van CPT naar JNB geboekt. We vliegen met FlySAFair, 1299ZARpp. Ik vermoed dat het op andere momenten goedkoper kan, maar het is de dag na de Cape Town Cycle Tour (35000 deelnemers…) en ik denk dat er die dag heel wat mensen terug richting JNB vliegen. Er waren ook maar 2 seats beschikbaar meer. En we hebben gunstige vluchturen: vertrek om 11u en arriveren 13u15 in JNB (OTB).

Dan nu mijn echte vraag: ik zou graag die dag al doorrijden naar Crystal Springs mountain resort. Volgens google mapq, zo’n 3u30 rijden. Lijkt mij haalbaar toch? In de luchthaven moeten we onze bagage nog oppikken, huurauto oppikken, iets eten (kan onderweg ook),… Hopelijk kunnen we dan rond 14u vertrekken en zijn we rond 18u in Crystal springs. Daar blijven we dan 2 of 3 nachten voor we naar Kruger NP gaan.
Haalbaar?

Hallo

Jullie hebben dan wel de binnenlandse vlucht, dus het uitchecken ,
bagage en de huurauto ophalen zal wel wat sneller gaan dan met
een internationale vlucht, maar 45 minuten lijkt me toch wel
wat hoog gegrepen!

Ik zou toch eerder rekenen op 1,5 uur, en onze ervaring is dat
de tijden van google maps erg krap zijn weergeven, zeker als
je van de snelwegen afgaat en wellicht nog een hapje wilt eten
onderweg zoals je al aangeeft!

Maar misschien valt het allemaal wel mee!

Veel planplezier en fijne vakantie

Van KNP naar St.lucia is een erg lange trip! Zou aanraden van een tussenstop in te plannen.
Je zou de dag dat je uit KNP vertrekt al vroeg moeten vertrekken terwijl je er nog de hele dag mag rondrijden, zou zonde zijn.
Wij zijn 2 nachten in Hlane gebleven, Swaziland. Vind ik echt de moeite!
Denk er ook aan dat het rond 18 uur al donker zal zijn, of toch bijna.
Ik zou van JNB tot in Nelspruit rijden daar inkopen doen (en lekker eten) en de volgende dag verder panoramaroute rijden tot KNP.
Voor meer ideetjes bekijk onze reisverhalen
www.astrixx.be

nee afhandeling is langer zeker met je huurauto ophalen ben je al snel 45 min verder. wachten en papierwerk. en tel bij het rijden ook zeker 30 min erbij op. je kan altijd wat tegen komen op de weg, vrachtwagen, dieren. en tijd zeker niet in het donker. je ziet mens en dier nooit op tijd op de weg. altijd voor het donker op je bestemming zijn.

Nelspruit is idd een uur minder rijden vanaf OR Tambo, dan hoeven we ons minder op te jagen en kan ik gerust zijn dat we voor t donker aankomen.
KNP naar St Lucia moet ik nog eens meer in detail bekijken, dat gaan we waarschijnlijk ook in 2X doen. Astrix, ik lees binnenkort je reisverhalen door!

knp naar St lucia is inderdaad niet te doen in 1 keer. vorige week nog gedaan. en we hebben halverwege overnacht. De N2 is een nachtmerrie met al die trucks. rijd liever via Swaziland en overnacht daar veel leuker en rustiger rijden

Hallo

Wel even bij de verhuurder aangeven dat je door Swaziland
gaat rijden, om problemen te voorkomen!

Veel planplezier

Moet je extra betalen voor je huurauto als je door Swaziland rijdt?
en hoe zijn de wegen in Swaziland? Vergelijkbaar met ZA?

Hlane NP lijkt dan de ideale tussenstop… :slight_smile:

Nee je moet het alleen wel even aangeven aan de verhuurmaatschappij, dan krijg je een extra formulier mee. Over het algemeen zijn de wegen vrij goed en vergelijkbaar met Zuid-Afrika maar er zit een stuk bij dat wel heel erg slecht is vanwege de vele potholes. Goed opletten dus en je snelheid aanpassen.

Hlane is inderdaad ideaal en een leuk park om te stoppen voor een nachtje.

Gr. Michel