Rondreis Yucatan 12 dagen - wat vinden jullie van deze route?

Hi allemaal,

In november 2016 willen wij met 2 personen een rondreis door Yucatan maken (met huurauto). Hiervoor hebben we maximaal 12 dagen.
Onze interesses zijn: actief zijn, natuur, dieren. Ook zouden we graag een afwisselende mix van Maya ruines zien.
We hebben minder interesse in: (grote) steden, hele dagen strand.

**Wat vinden jullie van onderstaande route? **
Ben benieuwd naar jullie mening. Is er iets wat jullie anders zouden doen? Nog tips, aanvullingen? Alvast bedankt!

**Dag 1: **

• Vlucht Amsterdam-Cancun 08:00-15:00u (TUI, 1 tussenlanding)
  • Transfer naar Playa del Carmen (1u)
  • Overnachting Playa del Carmen
    **Dag 2: **
  • Vrije dag in Playa del Carmen (acclimatiseren)
  • Overnachting in Playa del Carmen
    **Dag 3: **
  • Ophalen huurauto
  • Rit Playa del Carmen - Chichen Itza (2u)
  • Bezoek Chichen Itza (min. 3u)
  • Optioneel: bezoek Cenote Ik Kil
  • Overnachting Chichen Itza
    **Dag 4: **
  • Rit Chichen Itza - Uxmal (2,5u)
  • Optioneel: korte stop in Merida centrum
  • Bezoek Uxmal
  • Overnachting Uxmal
    **DAG 5: **
  • Rit Uxmal - Chicanna (4,5u)
  • Overnachting Chicanna (Chicanna ecovillage resort)
    **Dag 6: **
  • Dagtrip Calakmul (inc. 4u rijden)
  • Overnachting Chicanna (Chicanna ecovillage resort)
    **Dag 7: **
  • Rit Chicanna - Bacalar (2u)
  • Optioneel: onderweg bezoek aan ruines
  • Optioneel: in de middag junglewalk (2u) met gids van resort
  • Overnachting in Bacalar (Villas Ecotucan)
    **Dag 8: **
  • Bij zonsopgang kajak tour (3u) met gids op lagune Bacalar
  • Na ontbijt rit Bacalar - Tulum (2,5u)
  • Overnachting in Tulum
    **Dag 9, 10 & 11: **
  • Vrije dagen in Tulum
  • Bezoek ruines Tulum
  • Bezoek Coba
  • Bezoek Akumal (snorkelen met schildpadden)
  • Bezoek cenote (Dos ojos en/of Gran Cenote)
    Dag 12:
  • Rit Tulum - Cancun airport (2u)
  • Huurauto inleveren
  • Terugvlucht Cancun-Amsterdam (16:45-08:50(+1) (TUI, directe vlucht)

Tulum lijkt mij een relaxte afsluiter van de reis omdat je van daaruit ook nog veel uitstapjes kan maken. Wellicht heb ik echter nét 1 dag teveel in Tulum ingepland en kan ik die beter ergens anders inzetten?

Groetjes Sascha

Hoi Wereldbol.

Hoe heb je uiteindelijk je route gedaan? Ik heb namelijk ook 12 dagen en ik ben op zoek naar een leuke route die we met de auto kunnen afleggen.
:smiley:

Hoi ontheroad123!

De route zoals hierboven omschreven is precies de route zoals ik die uiteindelijk heb afgelegd. Was een goede combinatie van toeristisch/minder toeristisch en van Mayaruines met zon/zee/strand. De ruines van Calakmul waren echt fantastisch, mede doordat er slechts een handjevol toeristen waren (voor de dagtocht naar Calakmul sliepen wij in Rio Bec Dreams, wat van Canadees/Engelse eigenaren is, een aanrader!). Ik moet er wel bij zeggen dat de volledige dag in de auto tussen Uxmal en Chicanna/Xpujil een hele saaie route is en ook erg afgelegen (mocht je dit willen doen, rijdt dan vanaf Merida met een volle tank weg, want daarna kom je heeeel lang geen tankstations meer tegen). Het is waarschijnlijk leuker om de route via de kust af te leggen (richting Campeche) maar daar hadden wij helaas niet voldoende dagen voor. Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel :wink:

Dank je! Klinkt als een leuke route! Waarschijnlijk ga ik het rondje in tegengestelde richting doen. Was 1 nacht bacalar voldoende?
Calacmul sla ik dan over, dat vind ik te ver van de route.

Waar hebben jullie een auto gehuurd? Was dat allemaal goed gegaan?

Waar verbleven jullie in Tulum?

Even een update;

Uiteindelijk is dit de route geworden:

1. Ophalen van huurauto bij aankomst, meteen door naar Valladolid. Aankomst in Valladolid rond 15.30 uur
  2. Valladolid met bezoek aan Dzinup cenote
  3. Rio Lagartos met een boottocht naar Las Coloradas. Op de terugweg bezochten we Ek Balam. We reden door naar Piste waar we 1 nacht verbleven.
  4. Chitzen Itza en Ik kill cenote. We reden door naar Merida. De stad bezochten we in de namiddag en avond.
  5. Museum bezoek in Merida waarna we Kabah en het chocolade museum in uxmal bezochten. We verbleven in Uxmal resort. We hebben de lichtshow van Uxmal bezocht.
  6. Reisdag. We reden naar Coba ruïnes. We verbleven in Akumal.
  7. Akumal
  8. Akumal
  9. Na 2 dagen regen en somber weer hadden we een ochtend met zonneschijn. We snorkelden met schildpadden vanaf het strand van Akumal. We reden naar Playa del carmen.
  10. Playa del Carmen
  11. Playa del carmen mijn man vertrok naar huis. Ik zette mijn reis voort naar Belize.

Uiteindelijk hebben we een auto gehuurd bij Cancuncarrental, welke is gelinkt met America car rental. De prijs was goed en we kregen een vrij nieuwe auto mee. We hebben geen enkele problemen gehad. Ophalen en afleveren was snel.

Voor alle verhalen kunnen jullie terecht op mijn website: