3 weken backpacken in Yucatan

Dit jaar zou ik graag naar Mexico gaan. Het plan is om na de zomervakantie te gaan ivm de prijs van de vliegtickets en de hitte.

Een paar vraagjes:

• hoe groot is het risico op tornado’s in sept/okt? Is dit een rede om later in het jaar te gaan?

• Heeft er iemand ervaring met backpacken in Yucatan (als meisje alleen)? Het is niet dat ik bang ben voor overvallen oid, want dat kan overal gebeuren, maar voor de gezelligheid zou ik liever met iemand samen reizen.

• is de onderstaande route te doen in 3 weken (aankomst en vertrek = Cancun) wat ontbreekt er kan ‘overgeslagen’ worden?

Route: (op basis van busvervoer)

**C****ancun **(aankomst Cancun airport)

Valladolid (Chichen Itza, Ek’ Balam)

Izamal

Merida (Uxmal, Ruta Puuc, Celestun)

Campeche

Sabancuy
Ciudad del Carmen

Villahermosa

San Cristobal de las Casas (Agua Azul)

Palenque
Zoh Laguna (Calakmul, Rio Bec)

Chetumal (Dzibanche, Kohunlich)

Tulum (Coba)
Playa del Carmen (Cozumel)

Puerto Morelos

Cancun (Isla Mujeres, Isla Holbox)

zo’n 14 stops in 3 weken betekent concreet 1-2 dagen per stop, inclusief reizen. Zelf vond ik het fijn om het iets rustiger aan te doen. In San Cristobal heb ik een dag door de stad zelf gelopen, dagtrip naar Lagos de Montebello gemaakt (is evt. ook daar vandaan naar Canon del Sumidero te doen), dagtrip met paarden gemaakt. Dat soort dingen passen dan dus niet in je schema. Is niet erg natuurlijk, ligt er aan wat je er wilt zien / doen. Agua Azul heb ik overigens vanaf Palenque gedaan.

Ik ben er ook alleen naar toe gegaan, bijna zes weken lang, zelden alleen gereisd. Het was wel in juli / augustus dat ik er was.

In Valladolid heb je ook interessante cenotes.