Hallo Annelies,
Niet echt goed nieuws dat de zus van je vriend is overleden, gecondoleerd.
Maar ik hoop dat je met de planning misschien wat afleiding hebt en zo je verdriet wat kan verdringen.
Normaal zou ik zeggen pak een lekkere borrel voor het slapen gaan, maar weet niet of thee ook helpt?
Normaal drink ik ook geen koffie bij het ontbijt, maar thee ( maar dan gewoon uit een zakje).
Wel drink ik per dag 1 kannetje the met verse ginger thee; ze hebben me ooit wijs gemaakt dat dit heel goed is en je dan geen last krijgt van darmziektes.
Of het daar aan ligt, weet ik niet maar ben nog nooit ziek geweest.
De vrouw zweert bij bij 2 glazen cola per dag, maar pakt ook de thee en is ook nog nooit ziek geweest.
Ik drink ook wel cola, maar alleen bij mijn bacardi cola.
Wat we wel heel lekker vinden is ice coffee met melk, zou je kunnen proberen.
Maar de aanleiding voor mijn reaktie is eigenlijk de Mekong Delta.
Dit is mijn favoriete gebied in Viet Nam, hoewel het wel snel aan het veranderen is.
De drijvende marketen worden elk jaar kleiner, in Cai Be is er bijna niet meer van over.
De markt in Cai Rang is nog wel 1 van de grootste maar is meer dan gehalveerd in vergelijking met 10 jaar geleden.
Ook van de mooiste markt in Phong Dien wordt kleiner, maar wanneer je daar vroeg bent en houd van fotografie absoluut een must.
In tegenstelling van Cai Rang zijn er in Phong Dien veel meer roeiboten met kopers.
De markt is niet echt heel groot ( eerder klein ), maar je krijgt wel een betere indruk hoe het ooit was.
Ook heb je zo een langere boottocht. Zorg wel dat je eerst naar Phong Dien gaat en op de terug weg de markt in Cai Rang bezoekt.
Wanneer je zou besluiten om naar Can Tho te gaan, en ik geloof dat je gaat backpacken?, boek dan deze trip bij het kantoor tussen het Ho Chi Minh beeld en het winkelcentrum. Klinkt nu wat ingewikkeld, maar wanneer je in Can Tho bent zie je dit gebouwtje wel staan ( is helemaal 4 kant onder een afdak ).
Wanneer je daar dan toch bent, bij het beeld van HCM, draai dan je rug even naar de rivier en dan zie je op de hoek een balkonnetje van een restaurant ( weet de naam jammer genoeg niet, maar kan niet missen ). Dat is mijn favoriete restaurant in Can Tho.
Is er plek op het balkon dan daar gaan zitten, heb je wat te kijken tijdens het wachten op eten en tijdens.
De menukaart is uitgebreid en er staan ook vlessoorten op die je niet kan bedenken; schrijf ik niet maar laat het aan je fantasie over.
Maar afgelopen januari hebben we daar gegeten;2 tomatensoep+ 1 bord frites + 1 x gegrillde garnalen in kloflook + nasi met beef + 4 tiger , en dit koste VND 350000 totaal. Helemaal lekker en echt voor weinig.
Wanneer je naar Can Tho zou willen, moet wel gaan voor de markten, geef je daar niet om dan is Can Tho niet echt een stad om er naar toe te gaan.
Met een stop naar Rach Gia en dan naar Phu Quoc of trip door de Delta naar Chau Doc is het een aanrader.
Heb je geen behoefte aan de markten en wil je wat Mekong Delta ervaren vind ik toch dat Cai Be en omgeving beter.
Waarom zou je je afvragen.
Moet even weer beginnen over Can Tho.
Deze stad is zich aan het ontwikkelen en sinds de komst van de brug is het gebied, dat vroegere bezoekers nog wel weten, een paradijs met vele kanaaltjes. Deze zijn nu weg en volgebouwd en de kanalen met palmen aan de oever zijn er niet meer.
Oever staan vol met huizen.
Idem aan de andere kant, dit wordt nu in no time volgebouwd, en dus verdwijnt dit idee van mooie bottochtjes.
Daar staat tegenover dat dit Cai Be nog niet het geval is.
Hoewel dit gebied, met Ben Tre erbij, altijd het meest touristische deel was van de Mekong blijft het nog steeds meer authentiek.
Je hebt er nog steeds vele kanaaltjes om door te varen, mooie hotels en " homestays " aan de oevers.
Op de eilanden kan je lekker fietsen zonder touristen ( deze komen alleen voor een dagtrip en zijn na 14 uur allemaal weg ).
Dus lekker rustig.
Houd er wel rekening mee; geld voor geheel Viet Nam, dat je het woord "home stay "goed vertaald.
"Home stay "is niet meer dat je bij een familie verblijft dat zelf een hotelletje runt.
Zie het als een soort Break and breakfast in Engeland.
Wanneer je naar het politie bureau moet om toestemming te vragen , samen met de eigenaar van het huis, dan heb je een echte homestay. Overnachten bij vietnamezen thuis zonder toestemming is strafbaar en beide parijen betalen fikse boetes naar vietnameze begrippen.
Veelal betaal je voor een hotel minder dan voor een homestay. Betekend dan een mooiere kamer, mooie badkamer en meer faciliteiten.
Maar voor Cai Be ligt het net even anders, omdat je weinig hotels hebt en je dus op deze mini hotels ( homestays ) bent aangewezen.
Ik kan je hier wel mee helpen met adressen wanneer je dat wilt, prijs ligt ongeveer op 30usd per kamer met ontbijt en soms gratis fietsen.
Je kan natuurlijk ook voor wat minder, maar dan is natuurlijk het comfort en de hygiëne ook wat minder.
Wens je voor volgende week veel succes met de planning en ben benieuwd wat het geworden is.
gr.
Ton.
Verdien hier echt niets mee en heb geen belang.