Rondreis Vietnam in Juli

Hallo allemaal,

Ik ga in Juli samen met mijn vriendin naar Singapore en Vietnam. We zullen daarvan 2 weken (5 tm 19 Juli) in Vietnam verblijven. Ik heb nog een aantal vragen over deze reis, hopelijk dat jullie mij daar bij kunnen helpen.

• Allereerst zou ik willen weten hoe jullie altijd een visum aanvragen. Ik denk dat een visum on arrival het makkelijkste is?

• We zijn van plan om naar de volgende plaatsen te gaan: Ho Chi Minh, Mui Né, Nha Trang en Phu Quoc. De volgorde moeten we nog even bekijken. Is dit een mooie route of zijn er mooiere plaatsen in de buurt?

• We willen met een binnenlandse vlucht naar Phu Quoc. Waar kunnen we die het beste boeken? En moet dat lang van tevoren geboekt worden?

• Kun je in Juli (regenseizoen) wel vaak naar het strand? Of zal het waarschijnlijk heel veel regenen? Ben wel eens naar Thailand geweest in het regenseizoen en heb nog genoeg op het trand kunnen liggen. Weet niet of het in Vietnam vergelijkbaar is?

• Hebben jullie nog tips kwa hotels/excursies/bezienswaardigheden in/vlakbij de plaatsen waar wij naartoe willen gaan?

• Zijn de wegen een beetje vergelijkbaar met Thailand/Indonesië? Had gelezen dat je ongeveer 8 uur onderweg bent vanuit Ho Chi Minh naar Nha Trang, klopt dat (met taxi denk ik)?

Alvast dank voor de reacties!

Gr. Joey

Hallo Joey,

Natuurlijk gaan we proberen je te helpen.

Begin even met Visa.
Ja, VOA is het goedkoopste en is makkelijk, dus dat zeker doen.

Route
Zo te zien wil je in het zuiden blijven en heb je alleen badplaatsen.
Ik zou zeker de Mekong Delta erbij nemen, daar ben je toch in de buurt.

Regen
Je begrijpt dat ik hier geen voorspelling over kan doen.
Phu Quoc kan je wel vergelijken met Thailand ( ben daar ook geweest ) maar wat het doet in 2014???

Wanneer je een ticket koopt voor PQ, ben je wel ineens gebonden, dus ook wanneer de voorspellingen niet echt gunstig zijn.
Ik zou gewoon even op de sites kijken van de maatschappijen die hierop vliegen en dan kijken naar de goedkoopste tickets.
Kan je die boeken, dan loopt het nog niet storm en kan je wachten, maar die keuze is aan jullie.

Met veel regen is Nha Trang een betere keuze dan Mui Nee, je kan dan meer doen, dus dat ter plekke even bekijken.

Wegen.
Klopt, van Nha Trang naar Saigon moet je dit wel rekenen , is ook gelijk aan de bus; met wat minder verkeer op de weg wat korter natuurlijk.

Tips
Die kan ik je tientallen geven, maar denk even na over de Mekong.
Want dan hoef ik je per plek niet zoveel te geven omdat je ze toch niet alle kan gaan bekijken.
Handig kan ook even zijn om jullie interesses te vermelden, is dan meteen wat makkelijker.

Wat denk je ervan, zijn je vragen wat beantwoord?

gr.
Ton.

1 like

Ton,

Allereerst hartstikke bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! :smiley:

We willen inderdaad in het Zuiden blijven, omdat het weer daar waarschijnlijk beter zal zijn dan in het noorden van Vietnam. Is het verstandig om hotels en vluchten nu al te gaan boeken? Dit omdat we in het hoogseizoen gaan en veel vluchten en hotels rond die tijd misschien al volgeboekt zijn? We zitten er namelijk aan te denken om toch al alles hier te gaan boeken ivm de zekerheid dat we dan hebben. We gaan namelijk ook gewoon met de koffer en niet met de backpack. Daarbij vraag ik me nog af via welke sites ik het beste zou kunnen boeken. Voor hotels kom je toch al gauw op sites uit als trivago en booking.com

De Mekong had ik inderdaad ook al in gedachte. Vanuit Ho Chi Minh zouden we denk ik wel een (of meerdere) dagtrip(s) kunnen doen? Als we de 4 plaatsen aanhouden waar we naartoe willen gaan, dan hebben we zo’n 4 dagen per plaats. Moeten nog even bekijken wat we in en om welke plaats willen gaan doen, wellicht dat we dan wat kunnen schuiven. Bijvoorbeeld 3 dagen Ho Chi Minh, waarvan 1 dag een trip naar de Mekong.

Onze interesses: Zon, zee en strand :wink: , eten, duiken/snorkelen, andere actieve activiteiten, bezienswaardigheden zoals bijvoorbeeld de floating market en Cu Chi tunnels. Eigenlijk vanalles wel wat het land te bieden heeft. Maar bijvoorbeeld in Thailand had ik een tempel wel na 1 keer gezien.

Had al wel ergens gelezen dat je bij Nha Trang mooi kunt duiken?

Misschien dat jullie zeggen dat er mooiere plaatsen zijn in het Zuiden. Mocht dat zo zijn, dan hoor ik dat graag :slight_smile: Wil eerst dus ook even uitpluizen welke activiteiten we willen gaan doen in/om welke plaats en hoelang we dan in elke plaats willen verblijven. Vraag me ook af of 2 weken genoeg is voor de genoemde plaatsen…

Iemand trouwens ervaring met deze site voor de aanvraag van een visum on arrival?: visum e-visum Vietnam kosten en aanvragen

Hallo Joey,

Graag gedaan,

Hotels boeken.

Naast, de door jouw genoemde sites, kan natuurlijk ook gewoon rechtstreeks bij een hotel boeken of via een Vietnamees bureau.
Misschien kan je ook alleen het eerste hotel in Saigon, wanneer dit je eerste plaatst wordt natuurlijk, en transfer er naar toe boeken en per plaatst het volgende hotel in je volgende bestemming boeken.
Dan blijf je flexibel en niet afhankelijk van het weer.

Route

Het is geen probleem om , de door genoemde steden / bestemmingen, in 14 dagen te doen.
Persoonlijk zou ik, na aankomst in Saigon, meteen doorvliegen naar Nha Trang.
Dit scheelt je tijd, geen transfers van en naar hotel en vliegveld.

Van daar afzakken via Mui Nee naar saigon.
Dan via de Mekong Delta naar Can Tho en dan vliegen op PQ en weer vliegend terug naar Saigon en daar 1 dag voor vertrek nog overnachten.

Plaatsten
Wanneer je wensen zo lees , denk dat Nha Trang wel iets voor jullie is.
Ja, je kan er mooi duiken, voor Vietnamese begrippen.
Je kan het niet vergelijken met de echte duiklanden want dat heb je niet in Viet Nam; is er wel enigszins , maar dat past niet in jullie schema.

Mui Nee
Zou hier toch naar toe gaan, na Nha Trang.
Dit omdat je schrijft over andere aktiviteiten, dan denk ik dat je hier wilt (kite) surfen en je dan niet te lang hoeft te reizen.

Saigon
Denk dat voor zichzelf spreekt; wereldstad en van alles te doen en te zien.
Prima uitvalbasis voor Cu Chi , wel opletten dat je niet per ongeluk een trip incl. Cao Dai boekt, want dat lijkt met niets voor jouw.

Can Tho / PQ
Kan je met een stop in Cai Be en daar wat varen en bekijken en dan verder naar Can Tho of in Cai Be overnachten.
In Can Tho de drijvende markt van Cai Rang en vervolgens vliegen naar PQ.
Daar kan je ook weer duiken en hopelijk genieten van zon en strand en natuur.

Zo zou ik het doen.

Visa
Prijs van visum vietnam is niet verkeerd, maar is in Euro; prijs via een Vietnamees bureau is bij sommige wat lager of gelijk, maar dan is USD.
Misschien kan je de LOA gratis krijgen bij de boeking van je eerste hotel; altijd proberen.

juli is overigens geen hoogseizoen in Viet Nam, dit is zo’n beetje van eind november t/m april, maar laagseizoen.

Ik hoop dat dit je wat dichter bij een schema/route heeft kunnen helpen?

gr.
Ton.

1 like

Ton,

We zijn inderdaad aan het overwegen om direct door te vliegen naar Nha Trang. Heb je toevallig ervaring met Jetstar? Daar willen we de vlucht gaan boeken van Singapore naar Nha Trang. Een rechtstreekse vlucht van Singapore naar Nha Trang is volgensmij ook niet mogelijk zover ik kan vinden op het internet?

Hallo Joey,

Nee, je kan niet rechtstreeks vliegen op Nha Trang met een internationa vlucht.
Je zal dus over Saigon moeten helaas.

Heb natuurlijk wel eens gevlogen met Jetstar, maar dan kon ik geen vlucht krijgen met VA.
Met deze maatschappij is niets mis en gewoon een goede maatschappij.

Addertje onder het gras met de prijzen zijn de kosten van de bagage, deze zijn niet inclusief de vermelde prijzen op de site.
Dus dat even bekijken en je bagage betalen samen met je ticket en niet achteraf op het vliegveld, is duurder.

gr.
Ton.

Oké, ik ga nog wel even vergelijken. Ander vraagje:

Ik wil hier een visum on arrival bestellen: visum e-visum Vietnam kosten en aanvragen

Nu lees ik: “• Heeft U een overstap in Vietnam dan haalt U uw visum op tijdens de overstap. Uw overstaptijd dient tenminste 2 uur te bedragen. Het ophalen van uw visum kan 10 tot 40 minuten duren”.

Wij willen gaan vliegen van Singapore -> HCMC -> Nha Trang. Moeten we dan het visum ophalen in HCMC of wat wordt er nou precies mee bedoeld?

Heb het al, gewoon het visum ophalen in HCMC :slight_smile:

Nu nog maar even kijken wat er allemaal te doen is in elke plaats en dan de reis uitstippelen. Zal als ik meer weet het hier posten :slight_smile: Denk dat we het 1e hotel alleen gaan boeken en de rest daar bekijken ivm het weer etc. Bij slecht weer kunnen we dan bijvoorbeeld Phu Quoc niet meenemen…

Hallo allemaal,

Heb nog een vraagje: Ik zag dat op de malariakaart (gevonden via Google), dat je geen malariatabletten hoeft te slikken voor het zuiden. In iederig geval niet waar wij naartoe willen: Nha Trang, Mui Ne, HCMC. Of slikken jullie wel gewoon malariatabletten voor deze plaatsen/gebieden? Voor DaLat moet je misschien wel weer malariatabletten slikken denk ik?

Hallo Joey,

Je hebt helemaal gelijk voor alle steden langs de kust die noemde.
Dalat is een beetje een grensgeval, maar zelf slik ik daar geen pillen voor, wanneer ik daar, Dalat, naar toe gaat.

ik kan je daarover niet adviseren, helaas, en laat het verder aan jouw over.

Wil je niet slikken, zoals ik, dan wel wat langere mouwen, lange broek, en smeren met Deet.

gr.
Ton.