in juli aanstaande vliegen wij richting Saigon om 19 dagen later via Hanoi terug te keren.
We hebben al heel wat boeken edm bekeken maar hebben toch een aantal ‘centrale’ vragen.
Graag jullie ervaren mening
hoe verplaatsen we ons best: (nacht)trein, expressbus, …
is het echt zo regenachtig dan en hoe bereiden we ons hier best op voor?
is het nodig op voorhand zaken te boeken (hotel, vervoer, uitstappen) en zoja, hoe lang? ter plaatse 3 dagen op voorhand of al vanuit thuisland?
specifieke tips over pittoreske regio’s, dorpjes, resto’s, koraalriffen, …
we willen graag een kookworkshop volgen ter plaatse, wat rondfietsen in Hanoi/Hue, natuurreservaten bezoeken, stammen lastig vallen in het Noorden, wat snorkelen … Tips?
fysieke ongemakken als muggenbeten, zonnebrand, diarree edm: reisapotheek meezeulen of met lokale producten te behandelen en zoja, welke? zijn er veel muggen anyway gezien de alom aanwezigheid van water?
wie is bekend met het homestay-concept? aanrader j/n?
is Con Dao te doen in deze periode? must see j/n?
budget gemiddeld per dag (hotel, eten, bezoek/souvenir/…)
Ik heb ook nog geen ervaring met Vietnam. Wil ook in juli gaan reizen.
@ Sofie: is er nog een speciale rede waarom je gekozen hebt om van het zuiden naar het noorden te trekken. Zit namelijk te twijfelen of ik van noord naar zuid of van zuid naar noord moet reizen…
Ik heb je vragen allemaal gelezen, maar moet nu echt naar een afspraak.
Maar beloof je dat ik morgen veel van je vragen kan beantwoorden, dus je vraag is echt niet vergeten.
hoe verplaatsen we ons best: (nacht)trein, expressbus, …
Is afhankelijk van budget, maar met de bus is het goedkoopst.
Reistijd bus en trein verschilt niets, soms is met de trein langer ivm de transfer naar het hotel of naar de stad.
ook is de trein duurder tov de bus.
Veel bussen is niet echt altijd comfortabel en dan is misschien de trein een afwisseling.
Kijk ook even of je een echt lang traject voor ogen hebt, want dan is vliegen een optie, is echt niet veel duurder dan de trein en je bent er in 1.5 uur , waar je anders 12 uur in de bus of trein zou moeten zitten voor wat ietje meer.
is het echt zo regenachtig dan en hoe bereiden we ons hier best op voor?
Ja en nee.
Het kan regen, maar normaal is dit een half uur tot een uur en dan is het weer voorbij ( uitzonderingen nagelaten, maar die kan ik je niet voorspellen natuurlijk).
Ga gewoon wanneer het droog is op pad en wanneer het begint te regenen gewoon schuilen en je ineens wel mensen te voor schijn komen die regenkleding verkopen ( 1 usd ) en paraplu’s ed. Onder ga het en drink wat en eet wat en na de bui weer verder.
is het nodig op voorhand zaken te boeken (hotel, vervoer, uitstappen) en zoja, hoe lang? ter plaatse 3 dagen op voorhand of al vanuit thuisland?
Ben je flexibel met accomodaties ( dus je wilt niet een bepaald hotel oid ) dan geen probleem.
Alles is daar te regelen, ook vervoer ( bus , trein, ( vluchten op een specifieke dag durf ik niet te zeggen, maar denk dat dit waarschijnlijk geen probleem hoeft op te leveren )
fysieke ongemakken als muggenbeten, zonnebrand, diarree edm: reisapotheek meezeulen of met lokale producten te behandelen en zoja, welke? zijn er veel muggen anyway gezien de alom aanwezigheid van water.
Ik koop niets vooraf, want daar is het vele male goedkoper; reken op 20% van de nederlandse prijzen
Bijv. Imodium kost daar voor 10 tabletten 1 usd bij een echte apotheker.
wie is bekend met het homestay-concept? aanrader j/n?
Deze vraag zou ik even vragen in het reis cafe, denk dat je dan wat meerdere ervaringen krijgt>
is Con Dao te doen in deze periode? must see j/n?
Wanneer je voor Con Dao gaat ga je echt alleen maar voor het duiken dan is het oke, maar verder is er echt helemaal niets.
geen bar ( 1 bar ) , 2 restaurants en verder niets.
Dus duiken, snorkelen helemaal goed, wat hiken.
Je kan naar een ander eiland , maar dat kost je geld.
budget gemiddeld per dag (hotel, eten, bezoek/souvenir/…)
Vind ik echt een vraag op het reiscafe,
dus daar even een nieuw topic open en dan komen de antwoorden op die vragen vanzelf.
Ik hoop dat het wat verder helpt en je overige vragen plaatst op het reis cafe, wordt meer gelezen.