Ik ga in Juli richting Vietnam. Lekker een maand weg na een half jaar stage te hebben gelopen. Nu zit ik met het volgende. Ik zie op verschillende internetsites het mooie Vietnamees gebruik van slangenwijn. Nu vroeg ik me af ofdat het legaal is om deze wijn in te voeren naar Nederland. Het laatste waar ik op zit te wachten is dat ik iets illegaals doe en hier de vruchten van pluk terug in Nederland.
Verder zit ik met mijn visum. We gaan 32 dagen waardoor we niet in aanmerking komen voor een 30 dagen visum. Nu vroeg ik me af of een van jullie een betrouwbaar adres weten in Nederland om een Visa on Arrival mee te regelen? Ik heb begrepen dat je hier een speciale brief voor nodig hebt en dat er bedrijfjes zijn die dit voor je kunnen regelen.
Verder willen we de volgende plaatsen bezoeken:
Hanoi
Sapa
Halong
Hue
Hoi An
Saigon
Zijn er nog plaatsen waarvan jullie zeggen daar moet je ook zeker heengaan?
En waar kunnen wij in Juli het beste heen om de mooie stranden te gebruiken? Waar zijn ze het mooist maar vooral waar zijn ze het mooist in de maand Juli?
Ga zeker een paar dagen fietsen in de Mekong Delta. Geweldig om te doen. Voor strand Nha Trang (drukker, meer gelegenheid om uit te gaan, maar leuk), Mui Ne rustig maar ook heel leuk. Het is in juli regentijd maar dat is geluk hebben. Wij hebben afgelopen zomer 5 dagen in Mui Ne gezeten en geen druppel gevoeld. Alleen maar mooi weer.
Ga lekker met de easy rider van Nha Trang of Dalat in 5 dagen via het binnenland naar Hoi An. Belevenis en je ziet een hoop waar je anders niet komt.
Nu willen we eerst een aantal dagen in Hanoi blijven en daarna een aantal dagen naar Sapa trekken. Nu ben ik op internet aan het zoeken over hoe het in zijn werk gaat. Ik kom veelal ofwel georganiseerde trips tegen van een aantal dagen ofwel treintickets van rond de 50dollar. Nu vraag ik me af of ik het beste de tickets voor de trein al in Nederland moet boeken of kan ik dat ook op het station in Hanoi? We hoeven niet perse een softsleeper maar willen wel de nachttrein pakken. Wordt het goedkoper in Vietnam of valt dat wel mee? ( We zijn maar arme studenten )
Nu vroegen we onszelf ook af of dat Sapa goed te doen is zonder een georganiseerde reis? Kunnen we daar gemakkelijk een homestay of cheap hotel regelen? En kunnen we er vooral activiteiten boeken? Beetje zonde om ernaartoe te gaan op eigen houtje en dan vastzitten. Als fervent mountainbiker moet het een heel mooi gebied zijn.
Ik raad ook zeker aan om naar de Mekong Delta te gaan! Ik denk dat je in Vietnam zelf best een treinkaartje naar Sapa kunt regelen. Maar wees dan wel enigszins op tijd, want veel Vietnamezen hebben dan vakantie en is veel volgeboekt in juli. Ik heb in die tijd van tevoren ergens een hotel voor Sapa geboekt. En maar goed ook, anders hadden we behoorlijk moeten zoeken voor een slaapplek in die periode (begin juli).
Treinkaartjes kun je eigenlijk overal regelen. Ook op stations, maar makkelijker is nog via de vele tourbureautjes of zelfs eventueel via een hotel. Vraag even na hoe druk het overal is in juli en of je in het noorden veel van tevoren moet boeken. Halong Bay zeker.
Verder hoef je niet georganiseerd naar Sapa te gaan. Je kunt ter plekke heel goed activiteiten boeken. Qua stranden raad ik Mui Ne of Phu Quoc aan. Deze laatste is een heel mooi eiland en Mui Ne biedt een heel diverse natuur met aparte vegetatie. Ook kun je daar van duinen glijden (en dagen later nog onder het zand zitten ;)).
Nu zaten we ook te denken om de oversteek te maken naar Angkor Wat. Heeft een van jullie ook Angkor aangedaan via Vietnam? hoe gaat dit in zijn werk? Een multy entry visum is dan vereist maar ben meer op zoek naar reistijden en haalbaarheid met bus/boot/trein/vliegtuig?
Gezien je jezelf typeert als arme student zou je over de weg per bus kunnen gaan.
Deze rit duurt 10/12 uur en kost rond de $35 (retour) + visumkosten voor Cambodja.
Met het vliegtuig is de vlucht rechtstreeks naar SR 1 1/4 uur en kost rond de $175 pp retour + $25 vertrekkosten vanuit Cambodja + visumkosten Cambodja.
Het is goedkoper om in Saigon een georganiseerde reis van 2/3 dagen te boeken en je aan te sluiten bij een groep, wanneer je dat zou willen natuurlijk.