Mijn vraag gaat over de ‘grote’ Azië reis die mijn vriendin en ik in 2016 willen maken.
Ons plan is om in de zomervakantie van 2016 - vanwege schoolvakanties zijn we gebonden aan juni/juli/augustus - ruim 3 weken rond te reizen in Zuid-Oost Azië.
We willen in deze 3 weken het liefste een zo divers mogelijk Azië zien. Het lijkt ons heerlijk om enkele dagen rond te dolen in een moderne en grote stad, maar ook om de cultuur en vooral de natuur (jungles en wildlife) te ontdekken.
Zoals jullie allemaal weten heeft Zuid-Oost Azië genoeg te bieden voor maandenlang reisplezier, dus wij zullen helaas moeten kiezen en bovendien een behoorlijk strakke planning aan moeten houden voor de 3 weken die wij willen gaan! Het is wellicht belangrijk om te vermelden dat wij nog nooit een dergelijke reis hebben gemaakt en dus geen ervaring hebben met reizen naar Azië en andere continenten.
We hebben ons de afgelopen tijd verdiept in verschillende populaire bestemmingen en hebben een aantal opties op een rijtje gezet:
Optie 1) Maleisië/Borneo
Optie 2) Indonesië (met een keuze tussen Java, Bali en Sumatra)
Optie 3) Vietnam (van Noord naar Zuid)
Thailand lijkt ons niet leuk genoeg in vergelijking met de drie opties hierboven.
Wat zijn jullie ervaringen (ook qua klimaat)? En welke van deze drie opties kunnen jullie het meeste aanraden?
Laatste vraag: we willen waarschijnlijk gebruik maken van een deels georganiseerde (privé)-reis; dus niet met een groep op pad, maar wel een (deels) geplande route met vluchten, hotelovernachtingen e.d. om dit vervolgens zelf aan te vullen met een huurauto. Heeft iemand hier ervaringen mee, bv. met FOX Reizen of Riksja Travel?
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden en tips!
Voor die periode met jungles en wildlife lijkt me optie 1 het beste en iets eenvoudiger dan optie 2.
Dat Thailand niet leuk genoeg is, dat zou ik niet zo snel zeggen. Maar dan liever in het droge seizoen.
Ik zou alles zelf uitzoeken en ter plekke uitstapjes boeken. Dan ben je VEEL goedkoper uit. Die organisaties rekenen meestal per persoon en ik schrik vaak van de prijzen. Ik ben geen bekpekker maar let wel op mijn budget in dit soort arme landen. Je betaald vaak meer dan de locals, maar waarom zou dat een veelvoud moeten zijn?
Bronnen die ik veel gebruik: agoda, booking, tripadvisor (check de Engelstalige beoordelingen) en soms het thorntree forum van Lonely Planet.
Voor verplaatsingen kun je rome2rio gebruiken als leidraad.
Je kunt wel Fox en andere organisaties gebruiken om voorbeelden van routes te vinden en dan kun je beter een iets lager tempo aanhouden omdat zij vaak veel in korte tijd willen zien en het vervoer vaak goed is geregeld.
Huurauto is niet zo vanzelfsprekend in dit soort landen. Je kunt vaak beter kiezen voor een auto met chauffeur. Denk aan de problemen/kosten
die je hebt bij een aanrijding… Bussen, treinen en binnenlandse vluchten en soms een taxi liggen meer voor de hand.
Let op dat je de prijzen van vliegtickets ver vooraf in de gaten houdt. Soms zijn er mooie aanbiedingen met maatschappijen uit de golfregio of finnair of lufthansa. Ik gebruik daar skyscanner voor. Ik heb wel acht maanden voor vertrek geboekt.
Wanneer je een land hebt gekozen en een route, plaats dan een berichtje op het forum van dat land.
Als we voor optie 1 (Maleisië) zouden gaan, zou je dan aanraden om ook Borneo te bezoeken? West-Maleisië heeft zoveel moois te bieden voor een rondreis van 3 weken, maar het lijkt me ook tof om een uitstapje naar Borneo te maken. Hoe lang zouden we hiervoor nodig hebben?