Half januari vertrek ik voor 6 weken naar Azie (vlieg naar Bangkok óf Kuala Lumpur). Ik wil gaan rondreizen, maar zou graag jullie advies horen wat betreft de route en dan vooral: welke landen moet ik aangaan en welke landen zijn minder interessant. Ik ben al eens in Vietnam (alleen in het Zuiden) geweest en Thailand ben ik op meerdere plekken geweest (Bangkok, Chiang Mai, Krabi, Koh Samui, Koh Phangan, Kao Sok), dus die hoef ik in principe ook niet nog een keer te zien. Ik zit te denken aan Cambodja, Laos, Vietnam, Maleisie (Borneo?), maar wil niet alleen maar aan het reizen zijn, dus wil liever bepaalde landen beter zien dan naar alle landen te gaan maar overal maar 1 dag te hebben bij wijze van spreken.
Wat is het allermooiste/beste (voor de dieren) olifantenpark in Azie, waar je bijv ook 3 dagen kan verblijven?
Als ik Orang Oetans wil zien, dan moet ik (volgens mij) naar Borneo of Sumatra. Wat is mooier en wat zijn de verschillen?
Waar is de allermooiste jungle? Overal schijnt jungle te zijn, maar wat is nou echt het allermooist?
Verder hou ik van natuur, cultuur, het echte Aziatische leven zien, marktjes, strand, zon, uitgaan, ‘terrasjes’, dieren en wil ik het liefst zo min mogelijk vliegen en zo veel mogelijk met het ‘lokale vervoer’ (trein, bus, boot).
Alle tips zijn welkom, ik hoor graag jullie tips en adviezen!!
Update: vandaag ticket geboekt!
Ik ga naar Kuala Lumpur vliegen en terug vanaf Bangkok.
Wil dus eerst Maleisie doen maar daarna…nog geen idee!
Kan niemand me helpen of tips geven?
Wat in Azie (Maleisie, Laos, Cambodja, Vietnam, Thailand, Indonesie (?)) móet je zien??
Je MOET helemaal niks zien… En als je alle landen die je wilt zien die je opsomt ben je eerder 6 maanden onderweg dan 6 weken
Ik zou inderdaad beginnen met reizen in Maleisie, en evt ook nog even een dag (of wat) Singapore meepakken. Vanuit Maleisie kun je met Air Asia goedkoop naar Borneo vliegen, of goedkoop naar Sumatra. Hou er wel rekening mee dat je voor Indonesie een visum nodig hebt, maar dit is te plekke te regelen. Indonesie zal iets goedkoper zijn, en Maleisie makkelijker te bereizen. Andere voordeel van Maleisie (Sarawak) is dat je tevens de Iban kan bezoeken. Heel interessant!
Je kan evt ook met een boot naar Sumatra, zo gaan er boten vanuit Singapore (naja, vanuit Batam) naar Dumai. Makkelijker is wellich om in Penang de boot naar Medan te nemen, scheelt je een heel stuk bussen. (Houd er rekening mee dat je een uitreisticket nodig hebt voor het visum!!!)
Vanuit KL ben je ook zo in Taman Negara, de rijkdom aan dieren is niet heel groot, maar die aan planten des te meer. Je kan vervolgens rustig verder naar het noorden trekken, naar Thailand. Afhankelijk van hoeveel tijd je dan nog hebt, kun je kiezen wat je dan gaat doen. Voor Laos zou ik zeker 4 weken uittrekken, maar je zou kunnen kiezen voor een stukje Laos. Of voor Cambodja, waar met name Angkor Wat een aanrader is.
Ik zelf vond Laos echt prachtig qua natuur, niet echt jungle-jungle maar juist die steile donkergroene bergen die overal zomaar recht omhoog steken. Foto’s hier: Laos and Thailand 2009 Photo Gallery by Cecilia at pbase.com
en via mijn handtekening kun je mijn blog lezen.
Ik weet niet of je er al jouw wensen kunt vinden, bv. strand en uitgaan wordt lastig. Al kun je wel uitgaan in Vang Vieng (party town voor alle backpackende tieners uit Europa en Australië), en relaxen kan op heel veel plekken (bv. 4000 islands, Tat Lo).
Marktjes en het echte Aziatische leven kan ook heel goed. En je kunt er volgens mij makkelijk 6 weken rondreizen zonder je te vervelen. Hier kun je dan een hoop inspiratie opdoen over alle moeilijker te bereiken, maar erg mooie uithoeken (tips van fervente Laosbezoekers). Je hoeft ook niet te vliegen als je niet wilt.
Orang Oetans heb je er niet maar bij Luang Prabang in de buurt zijn wel diverse olifantenkampen.