ik ben bezig om een reis te plannen van 6 maanden door azie!
8 jaar geleden heb ik met mijn ouders 6 maanden gereist door azie. we zijn naar moscou gevlogen en vanaf daar met de trein naar peking. vanaf daar zijn we met de trein naar vietnam gegaan en toen voornamelijk thailand en loas.
dit was voor mij op 14/15 jarige leeftijd een fantastische ervaring natuurlijk!
3 jaar geleden ben ik een maandje op vakantie geweest naar thailand om mijn moeder te bezoeken (zij zit zowat iedere winter in azie, ze komt dinsdag weer terug na 4 maanden india!) ik heb het dus niet van een vreemde!
inmiddels ben ik 23 en heb mijn studie bijna afgerond, dun nu wil ik eindelijk mijn droom vervullen: zelf 6 maanden reizen!
na lang nadenken heb ik besloten om weer naar azie te gaan. aanvankelijk wilde ik naar zuid amerika, maar hoe meer ik daar over lees, hoe minder het me trekt. ik heb mijn hart dan ook verloren aan azie en het excuus dat ik er al een keer geweest ben telt niet aangezien ik het ditmaal in mijn eentje wil doen. ook vind ik het een veiliger idee om alleen naar azie te gaan aangezien ik er al een keer ben geweest en weet hoe het er aantoe gaat!
ik wil graag naar thailand, loas, cambodja, maleisie en indonesie.
mijn plan is om eind oktober, begin november te vertrekken.
wie heeft er tips en plaatsen die ik echt niet mag missen?
het is de bedoeling dat ik lekker low-budget ga reizen, warme douche is overbodig, maar wil wel een lekker drankje kunnen drinken als ik daar zin in heb.
massa toerisme wil ik vermijden, met de uitzondering de full moon party op koh phangan. phuket e.d. zal je mij dus zeker niet treffen.
nu is het ook niet de bedoeling dat ik 6 maanden in dorpjes zit met 2 kippen en niks te doen (voor zover die nog te vinden zijn), ik ben 23 en hou wel van gezelligheid!
massa toerisme vermijden en toch gezelligheid vinden is niet altijd makkelijk is mijn ervaring. Verder zijn veel zaken die je leuk/mooi vind ook de zaken die andere reizigers ook graag zien. Hierdoor is het op dergelijke plaatsen nogal snel toeristisch…
Ik kan je als tip sowieso Phnom Penh in Cambodja aanbevelen. Leuke stad en er is genoeg te zien en te beleven. Blijf er eventueel langer dan de gemioddelde 2 dagen, want de stad zelf is een hele belevenis. Battambang vanuit Siem Reap met de boot is ook erg mooi. De boot van en naar Siem Reap vanuit Phnom Penh is minder, want je ziet alleen maar water en de boten gaan als een speer. Niet echt relax genieten dus. Siem Reap met Angkor is zeer toeristisch, maar Angkor zou ik toch echt niet willen missen. Als tip kan ik wel zegge, doe Angkor tegen de route van de meeste bussen in en tref de tempels met een beetje mazzel redelijk verlaten aan. Als je goed tegen de hitte kunt, ga dan in het begin van de middag. Wij hebben zo echt compleet verlaten tempels op de foto gekregen Verder kom je onderweg veel reizigers tegen, die veel tips doorgeven aan elkaar. Hiermee kom je al heel ver. Ga in Siem Reap naar www.baca-villa.com en bezoek met hun een van de vele projecten op het platteland. Je kunt trouwens ook op het platteland in hun vrijwilligershuis slapen. Hiermee steun je de plaatselijke bevolking ook nog eens :chin: Bij Sihanoukville liggen een paar eilanden voor de kust, waar je redelijk basic een paar daagjes kunt relaxen, bv bij Big Bamboo. Er is natuurlijk nog veel meer, maar dit weet ik effe snel uit m’n hoofd.
Veel landen in ZuidOost-Azie hebben zo’n rappe ontwikkeling qua toerisme gemaakt dat het inderdaad lastig is om het massatoeristische gedeelte te vermijden. Voor Thailand geldt eigenlijk dat het in het noorden al minder toeristisch is dan in het zuiden (de overduidelijke reden is natuurlijk dat alle stranden in het zuiden zijn). Veel mensen die Thailand aandoen knallen vaak in één keer door naar Chiang Mai, terwijl er op de route daarheen ook genoeg te doen is (denk aan Ayutthaya, Lopburi, Sukhothai, Lampang, etc). Dit is natuurlijk gunstig voor de persoon die het massatoerisme wil onwijken. Omdat er in Thailand altijd wel andere toeristen in de buurt zijn hoeft de gezelligheid nooit ver te zoeken zijn.
Laos is, zolang je de hoofdroute blijft volgen, ook ‘hopeloos’ toeristisch. De route Huay Xai - Louang Prabang - Vianchan trekt de meeste toeristen, waarvan de meestal natuurlijk al tikkeltje avontuurlijker ingesteld zijn. Vergeet in Huay Xai vooral niet de Gibbon Experience. Probeer op verschillende plekken gewoon een fiets te huren en verken de omgeving. Over het algemeen zijn er genoeg verlaten dorpjes die zijn gaan teren op backpackers. Deze zijn vaak per boot of bus bereikbaar (denk aan Nong Khiaw).
In Maleisie bestaat er een buitengewoon goed busnetwerk waardoor je eigenlijk overal kunt komen. De reis vanaf Koh Tao, Thailand, bedraagt naar Kuala Lumpur zo’n 30 uur en is in één klap te boeken bij de lokale reisbureautjes (combinaties van boten en bussen). Als je de verschillende eiland van Thailand en gaat doen (en dat doe je wel met 6 maanden :P), kun je eventueel dan zelf afreizen naar Hat Yai en daar naar het kantoortje van Konsortium Bas Ekspress gaan. Goed & Goedkoop, wat wil je nog meer?