2 maanden Azië in 2014

Het zijn nog vage plannen maar ik wil alvast een beetje dromen… En misschien hebben jullie leuke ideeën zodat ik weer wat meer te fantaseren, overwegen en uit te zoeken heb.

Ik ben begonnen met sparen voor een reis van 2 maanden, waarschijnlijk door 1 of 2 (maximaal 3) landen in Azië, en zoals het er nu naar uitziet in mijn eentje maar dat kan nog veranderen. :slight_smile:
Ergens in het najaar van 2014 zou ik 2 maanden weg willen, als het tegen die tijd ook mag / lukt met mijn werk.*

Ik probeer €3000,- bij elkaar te sparen voor het vliegticket en de reis zelf (flashpacker stijl… goedkope hotelletjes maar wel eigen kamer met badkamer).

Ik denk nu aan onder andere Cambodja, plus nog een land. **Ik ben al eens een maand in Laos geweest (prachtig!) **en een klein stukje Thailand. Thailand vond ik wel erg druk… maar de goedkope massages wel heel prettig en het eten superlekker (maar beide waren ook in Laos te vinden).

Ik ben ook al eens 2 maanden in Indonesië geweest, ik vond de mensen op Java maar lastig (opdringerig, en leugenachtig met hun eeuwige nep-lach) en het moslim-gebeuren toch ook niet ideaal.

Het kan ook nog iets totaal anders worden dan Cambodja. India trekt me niet. Nepal op zich wel. Of misschien een klein stukje van China + nog een land? Of Maleisië? Vietnam trekt me iets minder omdat ik vaak hoor dat de mensen onvriendelijk zijn, en ik het idee heb dat de steden superdruk zijn met veel stinkende scootertjes. Maar ik hoor wel dat het noorden mooi is, dus ik kijk wel naar een eventuele combi Noord-Vietnam + Zuid-China…

Of iets heel anders?

Ideeën en tips zijn welkom, graag met uitleg waarom het daar leuk of mooi is! En het moet ook passen binnen het budget… (ik begreep dat Myanmar best duur is?)
Ook tips over handige combi’s van landen, en handige vluchten vanuit Europa, hoor ik graag! Zo lijken Bangkok en Kuala Lumpur goedkope ‘hubs’ en schijn je vanaf daar goedkoop verder te kunnen vliegen met AirAsia?? Maar als jullie meer weten, hoor ik dat graag!

Nog wat meer achtergrondinfo:
Ik zou het leuk vinden om relaxed te reizen, meestal ongeveer 3 dagen op een plek blijven, maar ook wel eens 5 dagen of misschien een keertje zelfs 10 dagen ofzo… daar tussendoor lange reizen vind ik niet erg… bus, trein, vliegen…
Ik hou van natuur en cultuur, en in Azië meer van kleine stadjes en dorpen dan van steden. Ik hou vooral van afwisseling, dus diverse soorten landschappen (niet alleen maar jungle) en activiteiten. Bijvoorbeeld (eet)markten, boottochtjes, watervallen en grotten, snorkelen (hoeft niet perse), olifanten, historische dingen maar niet teveel tempels, ‘terug in de tijd’ (eerder dan moderne steden), rust (zoals gezegd vond ik Thailand erg druk), massages nemen, lekkere cafeetjes om met een goed boek urenlang te zitten, soms een homestay maar meestal een eigen kamertje, wandelen (maar dagenlange trektochten nog nooit echt gedaan, hooguit 2 dagen een keer). Wat me ook leuk lijkt is een paar kooklessen nemen.
Ik zou wel graag willen eindigen met warm weer maar de rest van de tijd maakt het weer me niet zo uit (maar volop regenseizoen liever ook weer niet ;)).

Ik heb al veel gereisd, ook in mijn eentje (bv. Brazilië, Peru, Malawi en nog meer).

• Als het goed is heb ik qua vakantiedagen dan ook genoeg opgespaard. En voor mijn fantasieën wil ik er maar even vanuit gaan dat het mag / lukt. Er zijn allerlei reorganisaties aan de gang bij mijn werk; in 2006 is een soortgelijke situatie wel eens reden geweest dat ik zonder probleem 9 weken weg kon.

Voor wie het tot hier gehaald heeft, bedankt voor het lezen! Ben benieuwd of ik hier meer inspiratie en ideeën kan opdoen. Alvast bedankt voor wat voor tips dan ook!

Wat een heerlijk voornemen!

Ik probeer wat landen te noemen waarvan ik denk dat ze een beetje in het beeld passen wat je schetst.

Myanmar vond ik erg mooi, maar vooral rustig! Het is inderdaad duurder dan andere aziatische landen. Maar als je gewoon openbaar vervoer neemt, bij restaurants op let (bij de toeristsche kan het duurder zijn) dan valt het wel mee. Hotels waren vorig jaar november ongeveer 25 dollar, maar het was toen hoogseizoen en door opkomst van toerisme waren prijzen sterk verhoogt. Je kon terplekke nog onderhandelen.
Voor zover ik heb gezien was de natuur mooi (inle lake) maar jungletochten heb ik moeilijk kunnen vinden. wel tochten langs dorpen. (niet gedaan i.v.m tijdgebrek) Ook al ben je minder van de tempels Bagan is echt heel bijzonder! De markten rond inle lake vond ik erg leuk, de mensen erg vriendelijk, vooral oprecht.

Je zou dit land kunnen combineren met Cambodja. Natuurlijk om angkor wat te zien, daar heerlijk rond te fietsen tussen alle toeristen, maar omdat je op een fiets zit kun je ook bij de rustige plekken komen. Verder ben ik ook in phnom phen geweest, wat een aparte stad is. Het land is goedkoop, maar sommige bezienswaardigheden zijn wat duurder. Ik heb me orima vermaaktbin siem reap, een klein levindig stadje.

Ook de filippijnen vond ik mooi. Qua toeristen is het op de meeste plekken niet heel druk, steden wel. Je kunt jezelf goed verplaatsen per openbaar vervoer. Verder is het prima betaalbaar. Je kunt op veel plekkken erg goed snorkelen, ook de stranden zijn prachtig en voor je gevoel ben je er als eerste geweest en heb je het zelf ontdekt.
Wat korte jungle tochtjes gemaakt en ook zijn er bijzondere dieren te zien zoal de walvishaai en tarsieraapjes. Makkelijk is dat veel mensen engels spreken. Je ziet ook duidelijk wat spaanse invloeden. De mensen waren behulpzaam, soms wat nieuwschierig.

De filipijnen kun je denk ik goed combineren met maleisie. Prachtige natuur op west maleisie, maar echt geweldig op borneo! In de avond zijn er vaak nightmarkets met vele eetstalletjes. De steden vond ik niet zo mooi, maar vaak praktisch als uitvalbasis. De stranden zijn mooi, wat drukker dan de fillipijnen, maar rustiger dan Thailand. Je merkt wel wat meer van de moslimcultuur, soms starende mensen die volledig bedekt waren en ik met blote armen, maar verder geen probleem.
Je kunt uitstekend met openbaar vervoer, slapen in kleine hotels was goedkoop en het eten vond ik meest smakelijk van de 3. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

1 like

Dank je, daar heb ik veel aan! Over de Filipijnen wist ik eigenlijk niks, door jouw verhaal gaat me dat toch wel erg interesseren.
Over Myanmar lees ik ook veel enthousiaste verhalen.
Bij Cambodja kan ik me iets meer een beeld vormen omdat ik er zo dichtbij ben geweest en wat documentaires over heb gezien. Staat ook zeker op m’n verlanglijst…

Maar ook nog maar zien of ik echt 2 maanden weg mag. Maar ook voor 1 maand zijn je suggesties handig!

Myanmar is prachtig, maar ik zou wel even goed opletten in welk seizoen je wilt gaan. Ik was er eind 2005, maar toen was het relatief rustig qua toerisme. Anno 2013 schijnt er (met name in het hoogseizoen, onze winter) een tekort aan kamers te zijn wat prijzen enorm opdrijft. Op dit forum is daar vast het een en ander over te vinden, en anders wel op aroundtheglobe.nl.

De Filipijnen was daarom het eerste land waar ik aan dacht. Vriendelijke mensen, goed bereisbaar, prachtig natuur en ook wel interessante cultuur. De Spaanse invloeden spreken jou wellicht ook aan. Prima te bereizen voor een vrouw alleen :wink:

Maleisië is net als Java natuurlijk een moslimland. Wat is hetgeen dat je niet aanspreekt? Hoewel Java uiteraard geen land is, schrijf ik in bovenstaande zin bewust geen ‘Indonesie’. De islam komt elders minder tot uiting. Bijvoorbeeld al eens overwogen naar Flores te gaan? Prachtige vulkanen, animistische dorpen, en natuurlijk (maar itt de rest van het gebied wél toeristisch) de Komodovaranen.

Het zuiden van China, met name de provincie Yunnan, is ook erg mooi. Tibet buiten Tibet.

Er is zoveel moois in Azië :wink:

1 like