Rondreis Oost-Australië; wat vinden jullie?

Hi allemaal!

Al lang hebben we de wens om voor een aantal maanden naar Australië te gaan om daar te werken en reizen. De knoop is doorgehakt en onze nieuwe paspoorten hebben we gisteren opgehaald! Gisteren ook gelijk ons WH-visum aangevraagd en hopelijk krijgen we snel bericht dat het is goedgekeurd. Spannend!

Graag zouden we vanuit hier vliegen op Cairns. Daar een paar dagen chillen, over onze jetlag heen komen en dan kijken of we een beetje een leuke auto / busje kunnen scoren om de oostkust af te reizen. Beginnen in Cairns, afreizen naar Brisbane en daar proberen te werken. Dan eind 2014 verder via de kust naar Melbourne. Nu heb ik een aantal punten waar ik graag van zou willen weten wat jullie ervan vinden:

• Waarschijnlijk hebben we een overstap in Singapore (variërend van 3 tot 16 uur). Is het de moeite waard om een lange stop over te nemen om Singapore te bezoeken. Of beter zo snel mogelijk door naar Cairns?

• Het plan is om half augustus te vertrekken. Ik heb het idee dat we dan overal wel in het juiste seizoen zitten qua temperatuur en zo veel mogelijk goed weer. Hebben jullie hier een ander idee over? Ervaringen?

Let me know!

Gr. Tamara

Qua weer zit je inderdaad goed en of Singapore een bezoek waard is hangt van de lengte van de stop af. En het tijdstip van aankomst. En of je een visum nodig hebt. Vliegtuig uit duurt waarschijnlijk niet lang, zonder bagage. Dan informeren hoe lang tevoren je weer terug moet zijn. En googelen op city trip, zodat je ook echt wat ziet zonder naar vervoer en higlights te hoeven zoeken.

Ik ben een keer via singapore gevlogen, maar het was daar toen middenin de nacht. Het ligt dus erg aan je vlucht. In kon me wel prima vermaken op dat vliegveld. Het is echt enorm groot en er zijn allemaal ‘tuinen’, vlindertuin, cactustuin, orchideeentuin. Beat aardig. Ik zou even kijken wat voor vluchten er zijn en hoe laat je dan aankomt en het daar van laten afhangen.
Veel vluchten gaan via darwin en dan naar cairns. Je kunt overwegen eerst naar darwin te gaan, hier een week of twee door te brengen (litchfield np, kakadu np, katherine gorge) en dan door te gaan naar cairns. Voor mij blijft darwin en omgeving een absoluut hoogtepunt van elke reis!

Hi Francine & Willem,

Dank voor jullie antwoorden. We zullen waarschijnlijk met Singapore Airlines vliegen en hebben dan twijfelen tussen de volgende vluchten;
11.15 vertrek ams - 05.50 aankomst in Singapore - 07.05 door naar Sydney (1 uur en 15 min om over te stappen)
16.45 aankomst in Sydney - 18.30 vertrek naar Cairns, aankomst 21.40 - totale reisduur 26 uur 25 min

11.15 vertrek ams - 05.50 aankomst in Singapore - 20.15 door naar Sydney (14 uur en 25 min om over te stappen)
05.55 aankomst in Sydney - 08.50 vertrek naar Cairns, aankomst 12.00 - totale reisduur 40 uur 45 min

Voor allebei is wat te zeggen. De eerste is wel heel kort qua overstaptijden, maar de totale reisduur scheelt een hoop met de andere. De tweede optie is wat relaxter te reizen en kom je 's ochtends aan… Wat zouden jullie aanraden?

Volgens mij hangt er mede van af hoe goed je kunt slapen op de vlucht Amsterdam - Singapore. Anders kom je namelijk tamelijk gebroken aan in Singapore. Want 11:15 uur vertrek in Amsterdam betekent hoe vroeg de wekker in Zevenbergen? En aankomst 05:50 betekent voor jullie 12:50 uur Nederlandse tijd de volgende dag. Maar jullie zijn jong en energiek… Ik weet ook niet hoe vroeg de eerste city tour in Singapore gaat, met wat geluk sta je rond half zeven buiten het vliegveld.
Als ik het zou moeten doen, nam ik de kortste vlucht. En maakte ik op de terugreis een echte stopover in Singapore. Wij hebben het twee keer gedaan en beide keren hebben we eerst een flinke tuk gedaan alvorens de stad te gaan verkennen.

Ik zou persoonlijk voor de kortste reisduur kiezen. Je bent compleet gebroken, maar dat ben je anders ook wel. In Singapore zou je in de tweede optie mogelijk de stad verkennen, maar dan slaap je dus nog niet. Of je zou nog een latere vlucht moeten nemen en dan ook een nacht doorbrengen in singapore.
En kun je geen vluchten vinden naar cairns misschien via tussenstop in darwin) want je reist nu best op en neer door eerst naar sydney te gaan.

Cathay Pacific vliegt naar Cairns via Honkong. Wij hebben het ooit gedaan. Stop in HK was circa 18 uur. Inclusief was een kamer in de stad. Daar hebben we toen een aantal uren geslapen en hadden genoeg tijd voor een stadstour. Transfer terug naar vliegveld was ook inclusief. Wellicht de moeite waard om eens te informeren. Vond HK voor een dag heel indrukwekkend.
Kijk ook eens hier: http://www.australianbackpackers.nl/individueel_ticket_cathay_pacific

Het is de vlucht geworden met de lange tussenstop in Singapore! Ik heb nog bij Australian backpackers gekeken, maar deze was echt stukken duurder dan de vlucht die we nu hebben geboekt (nog geen 700 euro pp). Bedankt voor het meedenken :slight_smile:

Helemaal goed, veel plezier.

Klinkt goed. Geniet ervan!