rondreis Noorwegen met Alesund en Runde, advies gevraagd

Hoi, wij willen deze zomer een rondreis door Noorwegen maken. Vertrek uit Nederland 12 juli en 2,5 week later weer terug.
Voor zover ik het nu overzie is de ferry naar Langesund het goedkoopste.
Wij hebben Geiranger, Alesund en Runde op de verlanglijst staan, een paar dagen in het zuidwesten (Bo waterpark en/of kust) en ik denk nu aan Voss. Wij willen in hutten/huisjes verblijven en ca 3 dagen per lokatie. Maar mogelijk moeten we een lange rit met 1 enkele overnachting combineren. Ik heb het idee van 300 km op een reisdag max is.

Hebben jullie tips voor
a) goede tussenpunten om van het ZW naar Geiranger / Alesund
b) huisjes/hutjes

Alvast bedankt,
Marjan

Hoi Marjan

Leuk plan! :slight_smile:

Maximale afstand per dag is relatief. Kan meer zijn dan 300 km maar dan moet je niet teveel stoppen. Maar anders moet je echt 300 als max nemen.

Tussen Voss en Geiranger zou ik ergens bij Gaupne/Skjolden gaan overnachten. Je kunt dan bij Gaupne een leuke gletsjertocht houden als je dat leuk vindt en in de omgeving is daar ook vrij veel te zien. Tussen Langesund en Voss zou ik denk ik gewoon 1 nachtje inplannen. Leuke route uitkiezen, op je gemak rijden en vaak uitstappen en dan de volgende dag door naar Voss. Je kunt dan wat meer tijd in bijvoorbeeld Geiranger besteden, daar kun je je namelijk zonder veel moeite makkelijker dan drie dagen vermaken. (Boottocht, Trolstiggen, rondritje, kajakken)

Runde is leuk, de stad Alesund ken ik niet goed maar steden in Noorwegen zijn matig.

Mocht je het prettig vinden 's avonds een biertje of wijntje te drinken, neem dat zoveel mogelijk mee. Is echt duur in Noorwegen. Sigaretten trouwens ook geloof ik (maar goed, ik rook niet dus weet ik niet zeker).

Huisjes, weinig ervaring mee, kan als je wilt wel even op een paar campings kijken die goed waren en waar ze huisjes/hutten hebben.

Groetjes Thijs

Hoi Theiz, dank voor je reactie. Ik ben lekker aan het puzzelen geslagen en we gaan het rondje tegen de klok in doen. Van Oslo via Skaba naar Geiranger door naar Runde en dan naar het zuiden. Dat laatste stuk moet ik nog verder invullen. Skjolden stond niet in de reisgids die ik uit de bieb had gehaald dus dank voor de suggestie.
groet, Marjan