Rondreis Namibie Oktober

Hallo,

In oktober 2018 willen mijn vriendin en ik circa 25 dagen (afhankelijk van vliegtickets) rondreizen in Namibie (en mogelijk Botswana) met een 4x4 waarbij we willen overnachten in een (dak)tent. Onze route hebben we nog niet uitgestippeld maar via dit forum hebben we al behoorlijk wat informatie opgedaan. We willen ons tijdens de reis vooral richten op dieren.
Nu hebben we een paar vragen.

• Is het veilig om met z’n twee te reizen in Namibie.
  • Is het nodig om vooraf alle campings al te reserveren of kun je ook op de bonnefooi bij de campings aankomen? (we hebben al gelezen dat het in Etosha wel handig is dit vooraf te doen).
  • Wat is een betrouwbare plek om een auto te huren?

Verder zijn alle tips, do’s en dont’s welkom.

Niemand die hier antwoord op heeft?

Dag Roel,
wij gaan niet kamperen, maar wel met 2en op een tocht van zo’n 20 dagen maken door Namibië. Ik lees en hoor van kennissen dat dit veilig is om te doen. Wat ik wel gelezen heb is dat je in het noord westen niet met 1 auto alleen mag reizen, maar met minimaal 2 auto’s. Dat is voor het geval je pech krijgt.
Het is voor ons de eerste keer naar Namibië, dus kunnen geen tips geven over verhuurder en of het verstandig is tevoren te reserveren.
Tickets hebben we geboekt via OneTwoTrip en vliegen met British Airways van Düsseldorf-Londen-Johannesburg-Windhoek (vluchttijd 18 uur) en retour voor €620 per persoon.

Veel plezier met de voorbereiding.

Hallo Roelh,

Ik heb al heel vaak in Namibie gereisd en vanuit mijn ervaring kan ik zeggen dat het inderdaad veilig is om met 2 rond te reizen.

Betreffende het vastleggen van campings, als je volgens een strak schema reist zou ik toch het een en ander vastleggen. Zeker en vast Etosha en ook de buurt van Sesriem / Sossusvlei. Voor de andere plaatsen zou ik steeds een paar alternatieven in het oog houden, zodat, als de camping die je wil volzit je niet te ver moet rijden voor een andere slaapplaats.

Zelf heb ik nooit een auto gehuurd, dus daarover heb ik niet direct advies.

Verdere info over Namibia vind je op mijn website, ik heb er een aantal tips en trick opstaan. Lees gerust, maar het is wel in het engels. Namibia Travel Guide - The Travelling Chilli

Hallo Joopven en Moonrise,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal zeker ook op de website kijken.
Mochten er verder tips zijn over plaatsen die we absoluut moeten bezoeken hoor ik dat graag.

Er is erg veel te zien qua dieren natuurlijk in Namibië / Botswana maar ik zal me beperken tot de mooie/grote zoogdieren. Etosha is hiervoor natuurlijk erg populair, maar vooraf reserveren is eigenlijk wel altijd nodig. Verder is Namibië ook heel erg droog, waardoor sommige gebieden nauwelijks grote zoogdieren herbergen. Wellicht is daarom botswana ook de moeite waard, omdat het daar over het algemeen wat meer wildlife te vinden is. Onder andere Marakele NP, Chobe NP (!!!) en de Okavango delta zijn heel erg de moeite waard. Niet qua dieren, maar wel interessant zijn de makgadikgadi zoutpannen.

Qua andere gebieden zou ik skeleton coast, cape cross en Namib-Naukluft bezoeken. Ook hier kan je nog het een en ander aan wild vinden, waaronder bijvoorbeeld zeehonden, jakhalzen en mangoesten. Oh en de bekende Sossusvlei ligt in het Namib-Naukluft NP - maar mag zeker niet ontbreken.

Mocht je nog specifieke vragen hebben mag je ze stellen. Verder kan ik ook, mochten jullie hierin geinteresseerd zijn, iets specifieker reageren op waar je het beste dieren ziet en welke - alhoewel garanties natuurlijk niet bestaan mbt tot het zien van dieren.

Hallo Mattie,

Bedankt voor je reactie. Botswana is zeker ook een optie voor ons en wellicht dat we dit willen combineren met Namibie. Onze reisduur is nog flexibel en is tevens afhankelijk van wat gunstig is qua tickets. in principe denken we dat 3-4 weken een mooie reisduur is. Naast het grote wild willen we ook vooral opzoek naar vogels.
Verder ben ik benieuwd hoeveel dagen aan te raden is om op verschillende plekken te blijven. Is het bijvoorbeeld in de Sossusvlei aan te raden om 1-2 dagen te blijven of langer?
Daarnaast hoor ik graag op welke plekken het beste welke dieren te zien zijn en of het aan te raden is om in Etosha verschillende campings te reserveren.

Sinds twee jaar woon ik in de buurt van Otjiwarongo en heb reeds vele kilometers afgelegd daarbij heb ik me altijd veilig gevoeld in Namibië. Zorg er in ieder geval voor dat je je goed hebt voorbereid; reservewielen, water etc. Mocht er onverhoopt toch nog iets mis gaan zal elke voorbij komende automobilist hulp aanbieden. Wanneer je off-track wil gaan en de kans dat je iemand tegenkomt daarmee ook aanzienlijk kleiner maakt, neem dan satcom mee om in geval van nood om hulp te kunnen bellen.

Bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels hebben we een ticket geboekt en gaan we vier weken in oktober. Een 4x4 met daktent is inmiddels ook gehuurd. Het plannen van (een deel) van de route kan nu beginnen. We gaan voornamelijk voor vogels en zoogdieren dus daar zal de route op afgestemd worden. Mocht iemand nog specifieke tips hebben voor hoelang we het beste ergens kunnen blijven of waar we bijzondere dieren kunnen vinden horen we dat graag.

Ik zie dat je vluchten en autohuur inmiddels geboekt zijn, daarover geen advies meer nodig dus :slight_smile: Onze ervaringen wat betreft overnachtingen, je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn. Wij hadden meerdere locaties waarbij we niet op onze 1e keuze konden overnachten. Wellicht is het voor campings een iets ander verhaal, maar met name de regio Sossusvlei en Etosha zijn snel vol.

Wij hebben vorig jaar september een maand door Namibie/Botswana gereisd, niet gekampeerd. Wij hebben gekozen voor een 4x4 en Airbnb/lodges. We hebben ons nergens onveilig gevoeld, uiteraard moet je wel slim omgaan met je elektronische apparatuur en geld. Als we boodschappen gingen doen dan pakten we bijvoorbeeld in de auto al een kleiner bedrag, zodat niet alle biljetten zichtbaar zijn en voordat we uit de auto uitstapten zorgden we dat de apparatuur alvast in de tas zat.

We hebben zelfs hele leuke contacten opgedaan met locals, we zijn geholpen met een lekke band, maar konden ook tijdens onze reis een local zonder krik helpen met zijn lekke band. We hebben ook veel lifters mee genomen tijdens onze trip, dit wordt vanwege de veiligheid sterk afgeraden. Wij hadden echter een pick-up met een gesloten achterbak en daar hadden we alleen onze flesjes water liggen, waar ze altijd 1 van mochten pakken. Lifters konden dus niet bij onze bagage en/of bij ons. We zijn wel zorgvuldig geweest in het meenemen van lifters, maar het blijft natuurlijk altijd een bepaald risico. Wij vonden het erg leuk, maar hebben het ook gedaan doordat de mogelijkheid daarvoor was met onze pick-up.

Wat betreft het spotten van dieren kom je waarschijnlijk veel op de reeds bekende plaatsen. Hoogtepunten t.a.v. dieren vonden wij Etosha, Caprivistrook (veel vogels)/Okavanga delta (veeeel vogels) en Chobe. In de Okavanga delta hebben we 2 nachten gekampeerd op 1 van de eilanden, erg gaaf. In dezelfde regio hebben we een helikopter vlucht gemaakt, de helikopter had geen deuren waardoor je erg mooie foto’s kon maken. Niet budgetvriendelijk, wel 1 van de hoogtepunten :-). In de Caprivistrook vind je ook Mahango NP, een relatief klein park. Op doorreis hebben we ons toch zeker een paar uurtjes goed vermaakt, zonder veel andere toeristen en mét dieren. Daarnaast hebben we gewoon ontzettend mooie routes gereden, waardoor ook de reisdagen steeds weer bijzonder waren. Moremi schijnt ook een mooi nationaal park te zijn, hier hebben wij helaas geen tijd voor gehad.

Wij hebben onze overnachtingen zo gepland:
1 nacht Windhoek
3 nachten Sossusvlei (2 kan ook)
3 nachten Swakopmund (2 kan ook)
1 nacht Brandberg
2 nachten Damaraland
4 nachten Etosha
5 nachten verdeeld over de Caprivistrook (Divundu, Kwando, Kasana)
3 nachten Chobe ( Savuti Campsite: Chobe bezoeken over land, maar ook vanaf het water!)
2 nachten Gweta (i.v.m. 1 nacht op de zoutpannen)
3 nachten Maun (ook gekambeerd in de okavanga delta)
1 nacht Buitepos

Veel plezier met de voorbereidingen! Het wordt ongetwijfeld een ontzettend mooie reis, wij zouden hem in ieder geval zo weer maken. Het fotoboek wordt nog vaak even open geslagen :slight_smile:

Oh ik zie net mijn profielfoto… Bij de hoogtepunten behoort ook zeker het kajakken tussen de zeehonden in Walvisbaai, we zagen daar ook flamingo’s, pelikanen en jakhalzen. Deze tour hebben we gedaan vanuit Swakopmund. Indien je ook interesse hebt in de kleine dieren die Namibie (in het specifiek de woestijn) te bieden heeft en je komt in de regio Swakopmund, kijk dan ook eens bij “living desert tours”. Je ziet daar de “little 5” , leuke tour met veel informatie over deze dieren.