Reisschema Namibie (met of zonder Botswana?)

Hallo,

Mijn vriendin en ik hebben eind augustus tot halverwege september 20 volle dagen te besteden in Namibie. Tot nu toe hebben we de ‘klassieke’ rondreis op papier staan:
Windhoek, Mariental, Fish River Canyon, Aus, Sossusvlei, Swakopmund, Damaraland/Vingerklip, Etosha, Waterberg Windhoek.

Aangezien we het ook wel te gek zouden vinden om krokodillen en nijlpaarden te zien, vraag ik me af of dat ergens nog ingepast zou kunnen worden. Andere reischema’s gaan van Windhoek meteen naar de Sossusvlei, zodat je die dagen eventueel via de Caprivi strook in Botswana kan doorbrengen. Weegt dit op tegen het niet zien van de Fish river canyon?

Wat zijn jullie ervaringen? Iemand tips?

Alvast bedankt!

Hallo Schiffie,

Leuk vooruitzicht! Ik ben met mijn vriendin afgelopen zomer geweest, een self-drive door Namibie en Botswana.
Ik denk persoonlijk dat als je naar Botswana wilt gaan er een aantal must-sees zijn, zoals de nationale parken Moremi, Savuti en Chobe. Om die parken te bezoeken moet je echt vooraf reserveren omdat er maar weinig beschikbaarheid is. Wat dat betreft ben je wat aan de late kant.
Daarnaast vind ik dat de Caprivi zeker de moeite waard is, maar niet te vergelijken met de parken in Botswana.
Als je veel wild wilt zien, zou ik je persoonlijk aanraden om lang genoeg in Etosha te blijven. Daar zijn ook genoeg mogelijkheden om vlak buiten het park te verblijven wanneer de plaatsen in het park vol blijken te zijn.
Heb je ook al een auto gehuurd? En zo ja, heb je een 4x4 of een gewone 2WD gehuurd? Willen jullie kamperen?

Mijn conclusie, maar die is natuurlijk voor iedereen anders: Probeer niet te veel te gaan rijden, maar beperk je tot een iets kleiner gedeelte. in 3 weken zou ik Namibie lekker uitgebreid bekijken en eventueel, als het goed bevalt een andere keer naar Botswana af te reizen.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!
In ieder geval veel plezier met de voorbereiding en jullie vakantie.

Bedankt voor je reactie Bernd.
We hebben ondertussen het zuiden geschrapt en beginnen in de sossusvlei :). We daarvoor in de plaats een stuk van de Caprivi strook doen, Botswana zullen we inderdaad een andere keer moeten bezoeken.

We zitten wel nog in dubio over de huurauto. 4X4 of niet? Een gewone Corolla of een iets hoger model (SUV?) ??? Welke verhuurder hebben jullie gebruikt?

Alle tips zijn uiteraard welkom.

Thanks!

Ha, top vooruitzicht hoor. Wij vonden dat we in Botswana meer wild hebben gezien, maar Namibie heeft natuurlijk Etosha, waar je over het wild zult struikelen en is ook qua landschap gewoon echt heel mooi en divers.
Wat betreft de auto: Dat hangt denk ik een beetje af van wat je precies wilt en hoe groot je budget is. Bijna heel Namibie kun je prima met een normale auto doen, en een 4x4 is veel duurder om te huren (70-100 euro per dag). Dus wil je kamperen in een tent op het dak van je auto en elke avond een vuurtje stoken en daar je eten op maken, of wil je in lodges/hotelltjes slapen. Daarnaast zijn er ook veel 4x4 “trails” te rijden. Plekken waar je echt alleen komt met een 4x4. Zo hebben wij een keer overnacht bij Rock Arch, vlak bij Brandberg. Een plek waar je alleen kunt komen over een 20 km lang 4x4 trail en waar verder ook echt helemaal niets, maar dan ook niets is. ALs je er van houdt, super gaaf om te doen.
Wij hebben onze auto gehuurd bij Asco Car Hire. Hebben een prima website, ook een Nederlands gedeelte. Is absoluut niet een hele dure maatschappij en wij hadden een gloednieuwe Toyota Hilux 2,5L DC met camping uitrusting.
Naast het feit dat je er ook offroad mee kunt rijden is het ook gewoon een enorm tof geval om in te rijden, een soort tank zo groot.
Mocht je het leuk vinden, kun je ons reisfilmpje zien op Youtube, even zoeken op BerndNienkeAfrika.
Meer vragen, stel ze gerust.