Botswana/Namibie

In de zomer van 2008 ga ik waarschijnlijk met me ouders naar Botswana/Namibie. We twijfelen nog tussen een georganiseerde reis of zelf met een 4x4 auto rondtrekken.
Dit is een mooi safari denken wij: http://www.gapadventures.com/tour/DCW
Wat vinden jullie ervan. Iemand ervaringen hiermee?
Als we een auto huren is het eigenlijk geen probleem vanuit welke stad, als je er maar met het vliegtuig kan komen. Wat raden jullie aan?
Het moet wel een 4x4 zijn voor 4 personen.

Alvast bedankt!

Leuk en erg mooie reis.
Vliegen kan het beste vanuit Duitsland naar Windhoek, Anders naar Kaapstad. In bijde steden kan je auto’s huren (4x4) Maar die zijn prijzeg rond de 100 $ per dag.
Namibie is ook goed te rijden in een gewone auto, zelfs de gravel roads.
Ik zou geen georganiseerde reis nemen maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe avontuurlijk jullie zijn. Overal kan je zelf ook komen en als je kijkt waar die georganiseerd reis heen gaat kan je dezelfde reis maken in je eigen tempo
Veel plezier
groetjes

Bedankt voor de reactie!

Wij zijn (vindt ik) wel avontuurlijk ingesteld. Want ik ben al in alle uithoeken (continenten) van de wereld geweest ook al ben nog maar 14 jaar!
Verder zijn we ongeveer 10 jaar geleden al een keer in Zimbabwe geweest.

Vliegen doen we gewoon vanaf Schiphol, dat is lekker dichtbij en voor ons goedkoop omdat me vader bij de KLM werkt. :biggrin:

Je hebt gelijk dat als we kijken waar die reis heen gaat dat we dat dan ook zelf kunnen doen. We kijken het nog een beetje aan.

In iedergeval bedankt voor de reactie en als iemand nog tips heeft over Namibie/Botswana of iets anders, laat het me weten!

Ik zou zelf gaan! Je kunt stoppen wanneer je wilt. Wij hebben vorig jaar mei een maand lang in een bushcamper rondgetuft. Begonnen in Kaapstad, toen een rondje Namibie en weer geeindigd in Kaapstad. Verder hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe lang je tijd hebt om rond te reizen. Stel dat je maar 10 dagen hebt, dan zou ik een andere vakantie nemen, want in 10 dagen kun je vrij weinig van het land zien. Je wilt eventueel ook nog 2 landen doen. Dan is het eigenlijk zonde van zo’n lange, dure vliegreis. Maar heb je 4 weken de tijd, dan kun je wat meer zien. Vergis je namelijk niet in de afstanden. Namibie is erg groot!

Dit hebben wij gedaan:

Dag 01: Vlucht naar Kaapstad
Dag 02: Kaapstad
Dag 03: Kaapstad – Clan William – Camping Rondeberg
Dag 04: Camping Rondeberg – Springbok
Dag 05: Springbok – Grens – Keetmanshoop
Dag 06: Kokerbomenbos – Giants Playground – Hardap
Dag 07: Hardap – Stampriet – Gobabis – Harnas Wildlife Foundation and Guestfarm (Cheetahfarm)
Dag 08: Harnas Wildlife Foundation and Guestfarm (Cheetahfarm
Dag 09: Harnas Wildlife Foundation and Guestfarm (Cheetahfarm) – Otjiwarongo
Dag 10: Otjiwarongo - Tsumeb - Etosha - Namutoni
Dag 11: Etosha – Namutoni – Halali
Dag 12: Etosha – Halali – Okaukuejo
Dag 13: Etosha – Okaukuejo
Dag 14: Etosha – Okaukuejo – Kamanjab
Dag 15: Kamanjab – Opuwo - Himba
Dag 16: Opuwo – Zemba – Sesfontein
Dag 17: Palmwag – Organ Pipes – Burned Mountain – Khorixas
Dag 18: Khorixas – Uis – Swakopmund
Dag 19: Swakopmund
Dag 20: Swakupmund – Walvisbaai – Solitaire
Dag 21: Solitaire – Sesriem – Sesriem Canyon – Dead Vlei
Dag 22: Sesriem – Dune 45 – Aus
Dag 23: Aus – Rosh Pina - Norotshama River Resort
Dag 24: Norotshama River Resort
Dag 25: Norotshama River Resort
Dag 26: Norotshama River Resort – Grens – Kamieskroon
Dag 27: Kamieskroon – Rondrit
Dag 28: Kamieskroon – Camping Rondeberg
Dag 29: Camping Rondeberg – Kaapstad – Nachtvlucht naar Schiphol
Dag 30: Naar huis

Voor meer info kun je kijken op onze niet-commerciele site: www.bjusterbaarlik.nl Hier staan onze ervaringen in de vorm van een reisverslag, heel veel foto’s en een grote lijst met tips.

Met name Namibie is fantastisch. Wij zijn daar nog lang niet uitgekeken en gaan daarom terug.

Houd echter rekening met het feit dat je in de Namibische winter gaat. Als je bijv. een auto met tentdak wilt gaan huren, zorg dan dat je warme kleding meeneemt. Het kan namelijk 's nachts vriezen (en dat is koud), terwijl het overdag rond een graadje of 25 kan zijn. Je kunt ook heel goed met een camper door ZA en Namibie reizen. Met een camper heb je natuurlijk iets meer bewegingsvrijheid dan in een 4-pers. auto.

Veel plezier met de voorbereidingen.

bedankt voor de reactie, mooie reis hebben jullie gedaan zie ik. Ook een erg mooie site die ik al ontdekt had met heel veel informatie en tips enzovoort.
wij zullen rekening houden met alle tips die we krijgen van dit forum enzo, en dan gaan we kijken wat we precies gaan doen!

Hoi Thomas,

Zowel Namibie als Botswana zijn echte aanraders. Ik zou in elk geval ook Botswana in je tocht opnemen. En inderdaad zelf je reis samenstellen, vooral als jullie toch redelijk ondernemend en avontuurlijk zijn. En zoals eerder al opgemerkt, hou er wel rekening mee dat je in de Afrikaanse winter gaat. Lekkere fleecekleding en laagjes zijn dan zeker geen overbodige luxe.

Wij hebben zelf een lodge in het noorden van Zuid-Afrika, dichtbij de grens met Botswana. Mocht je meer willen weten over de omgeving hier, mail dan gerust. Ook als je een overnachtingsstekje zoekt als je bijvoorbeeld vanuit Botswana zuidelijker richting Johannesburg zakt (is de makkelijkste terugvliegplek dan), dan laat maar horen. Wij zitten dan mooi aan de route!

Qua vluchten: het lijkt mij dat er meer keuze / meer vluchten op Kaapstad en Johannesburg zijn dan op Windhoek maar dat kan je vader ongetwijfeld vertellen. Ook kunnen er nog wel redelijke verschillen in autohuur zitten. Vooral als je de auto ergens anders wilt terugbrengen dan dat je hem gehuurd hebt. En dan is het wellicht handig om zowel te starten als te eindigen in Zuid-Afrika maar daarbinnen dan wel te starten in Kaapstad en te eindigen in Johannesburg of andersom. Maar ach, gaat wellicht om paar tientjes (in euri) aan extra fee!

Groetjes en heel veel plezier alvast bij de voorbereidingen,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com