Beste allemaal,
Na 3 jaar geleden een fantastische reis door Zuid-Afrika te hebben gemaakt, willen we in oktober ongeveer 3 weken naar Namibie en Botswana. Nu heb ik naar vluchten gekeken op Windhoek, maar die zijn allemaal erg duur (ook vanaf Dusseldorf of Brussel).We zitten er dan ook aan te denken om op Johannesburg te vliegen en vanaf daar de reis te starten en eindigen met een huurauto. Is dat een goede optie, of zijn we dan (te) veel dagen kwijt om in Namibie/Botswana te komen? Wat we in ieder geval willen zien zijn: Chobe, Okavango delta, Etosha, Sossusvlei, Swakopmund en Walvisbaai.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten Carolien
Hallo Carolien,
Wij zijn een paar jaar geleden ook naar Namibie en Botswana gegaan maar zijn vertrokken uit Kaapstad en geëindigd in Johannesburg.
Als je vroeg vertrekt vanuit Kaapstad ben je in 1 dag aan de Namibische grens. De wegen in Zuid-Afrika zijn goed. Onze eerste overnachting was in Ai-Ais/Fish River. Wij zijn dan zo naar boven gegaan, en van Etosha naar Chobe, dan kun je de Okavango Delta doen en vandaar naar Johannesburg. Hou er rekening mee dat je in Namibië gravelroads hebt en van Chobe naar de Okavango Delta zul je ook meer tijd moeten uittrekken.
Je zal zeker 3 weken nodig hebben. Ik kan het altijd nog eens navragen bij onze zuidafrikaanse vrienden die toen mee waren als ik hen te pakken kan krijgen.
groetjes,
greet
Gezien de dingen die je wil zien denk ik dat het mooiste is om vanuit CT te vetrekken (qua logica van de route) en in Jo’burg te eindigen. Vaak moet je dan alleen kosten betalen omdat je de huur auto ergens anders achterlaat dan je vertrek punt. Ik weet een verhuur bedrijf (Caprivi Car Hire) dat verstigingen heeft in CT, Jo’burg en Windhoek misschien dat je geen kosten hoeft te maken als je bij hun de auto huurd maar op eenandere vestiging achter laat (weet niet of dat ook echt zo is). Van CT naar Namibie ben je tot vlak na de grens echt wel 1 dag kwijt, van Jo’burg naar Gaborone (Botswana) heb je ongeveer 4 of 5 uurtjes nodig. De vraag is dus wat goedkoper is, door vliegen naar Windhoek of een auto huren en dagen ‘opgeven’ om te reizen van ZA naar Namibie of Botswana en weer terug.