Rondreis Midden Amerika + kerst en oud en nieuw

Hallo allemaal,

ik wil volgend jaar twee maanden door Midden Amerika reizen (Guatemala naar Panama) en ben in mijn vrije uurtjes vast wat informatie aan het verzamelen. Ik ga daar ook kerst en oud en nieuw vieren. Ik wil dat in het tweede land doen, omdat ik dan al een tijdje weg ben, maar ik ook niet zo lang weg wil zijn dat ik bij alles wat ik wil doen rekening moet houden met ‘over 2 weken moet ik daar zijn, dus nu moet ik deze kant op reizen’. Ik houd er niet van om een planning te hebben.

Nu vraag ik me af wat de beste kant is om op te reizen. Gevoelsmatig zou ik bij Panama beginnen en dan kerst vieren in Costa Rica. Alleen is dat een duurder en toeristischer land. Maar ik begrijp ook dat Guatemale, El Salvador en Honduras authentieker zijn. Ik zou bijvoorbeeld ook graag kerst in Honduras vieren.

Klopt het dat de noordelijke landen authentieker zijn? Want in dat geval zou het slimmer zijn om in Panama te beginnen met reizen (omdat de landen dan steeds interessanter worden en ik nieuwe dingen blijf zien ipv dat de authenticiteit afneemt). Of is dat echt onzin en maakt het niet uit welke kant ik opreis?

begin in Panama. Klm vliegt er elke dag naar toe. Je moet bij de grenzen aantonen dat je een terugreis ticket bent. Ga in Costa Rica NIET naar de highlights, zoals Manuel Antonio, Samara, Arenal, Monteverde, maar ga wel naar plekken die niet in de reisboeken staan. Daar vind je authentiek Costa Rica met heel veel erg aardige en behulpzame mensen. En een schitterende natuur. Culturen van Indianen vind je meer in Guatemala en Honduras.