Rondreis Java - excursies of zelf ontdekken?

Hoi,

Ik ga binnenkort voor 2 weken een rondreis maken op Java en ik wil natuurlijk het mooiste van het eiland zien. Ik ben echter bang doordat ik zonder organisatie of iets ga de helft ga missen. Dit zal wel een beetje overdreven zijn, maar ik vroeg me af of het een idee is om daar excursies te boeken en of dat überhaupt een mogelijkheid is. Ik wil bijv. naar de Bromo vulkaan, maar ik vraag me af of het wel mogelijk is om daar te komen zonder enige vorm van excursie.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit aan kan pakken?

Ik ga dus voor het eerst alleen op reis en daarom ook dit soort vragen.

Groetjes,
Marissa

Het is geen enkel probleem om in Indonesie voor een klein bedrag een excursie te boeken. Dat kan een taxi naar een bezienswaardigheid zijn (en dat je zelf de entree moet betalen), maar het kan ook een tochtje naar de Bromo zijn vanuit Malang of Probolingo (en er zijn nog meer opstapmogelijkheden) waarbij een transfer per auto en vervoer per jeep zit inbegrepen.

De grote voordelen van daar boeken is dat het goedkoper is, dat je geld echt bij de lokale bevolking terecht komt en niet bij een Nederlandse organisatie en dat je meer flexibiliteit hebt.

Wat mij altijd helpt bij het zelfstandig plannen van een reis door Indonesie is een goede reisgids, bijvoorbeeld de Lonely Planet. Prijzen zijn nooit actueel, maar wel een indicatie en je ziet wat mogelijk is. Daarnaast kun je tips van diverse fora afhalen als dit forum maar ook het forum van de Lonely Planet of Tripadvisor.

1 like

De eerste keer alleen op reis is natuurlijk altijd spannend! Je kunt Java makkelijk op eigen houtje rondreizen. Er rijden zowel bussen als treinen. Tevens kun je excursies boeken vanuit verschillende plaatsen. Zo heb ik zelf een excursie naar Bromo geboekt vanaf Yogyakarta en dit is wat veel mensen doen. Het is even een lange zit in een minibusje, maar je wordt dan in de avond vlakbij de vulkaan afgezet bij een hotel. Vroeg in de ochtend wordt je dan opgehaald voor de excursie naar de vulkaan. Daarna kun je kiezen of je langer wilt blijven, of dat je afgezet wilt worden bij het busstation.

Let wel goed op wanneer je een excursie boekt in Indonesië (en met andere zaken als openbaar vervoer)! Zorg dat je altijd onderhandelt over de prijs, want ze proberen je zoveel mogelijk te laten betalen. Zelfs als je onderhandelt, betaal je vaak te veel. Dus je doel moet niet zijn om hetzelfde te betalen als de lokale bevolking, maar om een prijs te betalen waar jullie beiden tevreden mee zijn.

Ga er bij tourtjes naar de Bromo vulkaan ook niet vanuit dat je krijgt wat ze zeggen. Er wordt zoveel gerotzooid daar en kamers worden vaak overboekt door die touroperators. Het kan dus zijn dat jij dacht een kamer met badkamer te krijgen en betaald te hebben, maar een kamer krijgt met gedeelde badkamer. Je moet dus niet te hoge verwachtingen hebben en flexibel zijn. Toch zou ik wel zo’n tour aanraden, zeker aangezien je maar twee weken hebt. Het uitzicht op de Bromo vulkaan en de zonsopgang zijn echt prachtig, maar het is ontzettend jammer dat je daar dan naar kijkt met een paar honderd mensen naast of voor je.

Niks in Nederland boeken hoor, behalve je vliegticket. Ik zou ook niet met Nederlandse reisorganisaties aldaar op excursie gaan, krijg je weer zo’n degelijke Nederlandse gids erbij, moet je ook niet willen :stuck_out_tongue: Gewoon lekker met de lokale bevolking op stap en bij een lokaal reisbureau alles boeken. Zorg dat je inderdaad de Lonely Planet bij je hebt en duik anders af en toe even het internetcafé in om te zoeken naar mogelijkheden.

Zelf ben ik vorig jaar naar Yogyakarta, Semarang en Malang geweest v.w.b. de steden op Java. Daarnaast heb ik de Borobudur, Goa Pindul, Merapi, Bromo en Kawah Ijen bezocht. Kans is zeer groot dat ik over paar weken weer naar de Bromo ga, maar denk dat ik de rest oversla dit keer. Vorig jaar met een lokaal reisbureau een 2/3 daagse tour gedaan vanuit Malang naar Bromo/Kawah Ijen en toen door naar Bali. Nu zit ik er over na te denken om op een dirtbike van Malang naar de Bromo te gaan met een groep, mits ik het rond kan krijgen allemaal :slight_smile:

Ik zit van 6 juni tot ca. 20 juni op Java vermoed ik, 1 week Yogyakarta, 1 week Malang. Daarna ga ik richting Bali/Lombok ofzo. Mocht je t.z.t. nog wat samen willen doen, let me know.

Ben je ook al lid van de Facebook Azië reizigers groep? –> Traveling Through Asia - Everything You Need To Know | Facebook

Dankje voor de tips! Ik ben echter pas vanaf begin juli op Java. Ik zit eerst de hele maand juni in Bali om daar ontwikkelingshulp te doen voor mijn stage. Was wel leuk geweest als we wat samen hadden kunnen doen :wink:

Gaaf! Wat ga je doen en waar?

Ik ga les geven op een kleuterschool in Ubud. Eerst heb ik een cultuurweek, waar ik allerlei culturele activiteiten met de vrijwilligers ga doen vanuit de organisatie georganiseerd. En dan drie weken les geven en activiteiten plannen. In het weekend zijn we vrij en dan ga ik met een groepje Bali rond reizen. Na de vier weken wil ik een paar daagjes naar Lombok en vanaf daar ga ik naar Java om daar dus rond te reizen. Ik ben in totaal 6,5 week dus weg!

Leuke plannen, Ubud is een leuk dorp en fantastische omgeving. Zelf verwacht ik dat ik de laatste week van juni en de eerste week van juli op Lombok/Gili’s/Bali zit. Heb nog geen idee wat te doen overigens op die eilanden :stuck_out_tongue: Ik denk dat ik vanuit Denpasar maar doorvlieg naar Australië.

Beste Marissa,
Ik ben zelf net 2 maanden geleden op Java geweest en er is inderdaad veel te meer ontdekken dan je in de boeken vindt. Wij hadden een hele goede chauffeur/gids (Rocky Rohmani) die al 20 jaar gasten rond rijdt en dus alle mooie plekjes op Java kent. Hij spreekt Nederlands dus je kunt vrij makkelijk overleggen waar je van houdt en waar hij je naar toe moet brengen. Kosten zijn € 50,- per dag all-in. Kijk op www.rockyrohmani.com

1 like

Ooh, naar Australië! Heel gaaf, maar ik heb daar helaas de tijd niet voor. Ik zat ook over een paar daagjes Lombok/Gili’s te denken. Ik ben namelijk 28 juni klaar op het project en dan zou ik evt. een paar daagjes Lombok kunnen doen, om daar vanuit naar Java te gaan voor de laatste twee weekjes. Ik weet ook nog niet wat ik daar ga doen, misschien duiken ofzo, want dat lijkt me wel gaaf daar :slight_smile:

Ben jij trouwens al eens in Jakarta geweest om de stad te bezichtigen? Ik wil graag 1-2 dagen Jakarta bezichtigen en ik hoor dat het allemaal een beetje tegenvalt. Als docent aardrijskunde in opleiding ben ik juist wel geïnteresseerd in die tegenstelling van arm en rijk die de stad kent. Is dit iets wat ik goed kan zien in de stad zonder dat ik naar ‘rare’ plekjes moet.

In elke stad en in elk dorp zie je verschillen tussen arm en rijk. Daar hoef je beslist niet voor naar Jakarta.

Enige wat mooi schijnt te zijn in Jakarta is de haven als ik mij niet vergis.

Ik heb er heel even over nagedacht om daar misschien een dag te blijven, maar denk dat ik dan liever een dag spendeer bij Pangandaran en de Green Canyon. Ik trek namelijk van Jakarta naar Yogyakarta begin juni en wil voor ik naar Yogya ga graag 1 á 2 dagen ergens anders heen eerst.

Wellicht dat ik rond de 28e nog in de buurt van Lombok ben, hangt er beetje vanaf hoe het mij daar bevalt. Dat eiland is nieuw voor mij namelijk, net als de Gili’s.

Wellicht leuk om t.z.t. wat contact te houden en te kijken. Heb je je ook al aangemeld bij de Facebook groep?

Jenny, is het dan ook niet de moeite waard om in de stad te blijven? Ik kan me er heel weinig bij voorstellen, aangezien ik nog nooit in zo’n soort gelijke stad ben geweest.

Hacquebord, ik ben nog niet lid van de facebookgroep. Welke groep is dat dan? Kunnen we inderdaad tegen die tijd even contact maken :slight_smile:

Jakarta is een gewoon een grote stad, met niet al te veel sfeer en veel verkeersopstoppingen. Er zijn niet veel bezienswaardigheden die echt de moeite waard zijn. Ik vond het national museum wel leuk, maar de rest?

In een stad als Yogya is gewoon veel meer te doen en te beleven.

1 like

Hierro –> Traveling Through Asia - Everything You Need To Know | Facebook

Ik ben nu lid van de Facebookgroep!

Of een stad wel of niet leuk is is heel persoonlijk vind ik zelf. Iedereen kijkt anders tegen dingen aan en heeft verschillende verwachtingen.
Persoonlijk vind ik 't een mooie en interessante stad met vele gezichten en natuurlijk enorme tegenstellingen.
We zijn er al diverse keren geweest en elke keer ontdekken we toch wel weer nieuwe dingen.

Maar ik moet wel eerlijkheidshalve vermelden, dat ik roots heb in Indonesië en als kind hier een paar jaar gewoond heb en derhalve misschien met heel andere ogen tegen bepaalde dingen aan kijk.
de laatste keer dat we over Java gereisd hebben deden we dat met het thema “Het verborgen verleden” We hebben echt een zoektocht gedaan zoals een Derek Bolt dat ook doet in zijn programma’s. Dat was ontzettend leuk om te doen.

De stad heeft voor ons alleen 3 hele grote nadelen:
-De luchtvervuiling (ik heb astma en moet daar niet meer dan 2 dagen vertoeven)
-Het verkeer is ongelooflijk druk en je hebt veel tijd nodig om ergens te komen dus je moet heel goed plannen en niet in de spits rijden want dan zit het echt hartstikke vast
-Ga niet in de regentijd, want tegenwoordig zijn enorme stukken ondergelopen en onbegaanbaar/onbereikbaar.

Als je een beetje geïnteresseerd bent in geschiedenis is het oude Kota altijd wel leuk, maar Sunda Kelapa (de oude haven) is helaas niet meer authentiek, want tegenwoordig maken ze gebruik van door dieselmotoren aangedreven hijskraantjes om schoeners te laden en lossen. Dus niet meer heel veel kleine tengere mannetjes die met de hout of zakken cement op de schouders de treeplanken op en af lopen. Het is er ook veel drukker en vooral een hoop lawaai. Maar op zich een goed teken natuurlijk.