Na jaren wachten is het zover, voor ons 10jarig huwelijk ga ik met mijn vrouwtje japan bezoeken gedurende 12 dagen, vertrekkende vanuit brussel op 28-10 en terug 8-11.
Gezien het een eerste keer is, en er misschien later nog wel volgen, hebben we geopteerd voor een begeleide reis, maar we hebben wel wat gaten dat we zelf kunnen invullen.
Zo hebben we 1 vrije dag te Tokyo, en ik vroeg me af qua shoppen in Tokyo waar je dan best naartoe zou kunnen gaan, wat aanraders zouden kunnen zijn? Van Tokyo naar Kyoto gaan we een zijstap maken van 2 dagen, de warmwaterbronnen staan alvast ook op ons programma.
Ook hebben we nog 3 vrije dagen te Kyoto voor we huiswaarts keren, dus tips qua bezoek Kyoto places2b om te bezoeken zijn alvast ook welkom!
Ook vroeg ik me af als er een of andere manier bestaat om ons al wat voor te bereiden, anders dan de taal bedoel ik.
Het is natuurlijk bekend dat je in Kyoto vele tempels kunt bezoeken. Maar wil je ook eens wat rust, loop dan eens het filosofenpad (“path of phylosophy”). Bij aankomst in Kyoto kun je dit informeren bij de tourist information op de 1e etage waar ze dan ook een kaart van Kyoto voor je hebben waar dit op staat.
Langs dit pad kom je vrijwel geen (buitenlandse) toeristen tegen maar waan je je echt in Japan. Je komt langs wat onbekendere tempels en leuke en ook kleine tot zeer kleine (2 tafeltjes) restaurantjes. Eens wat anders.
Als je flink doorloopt en alle tempels overslaat zal jet het wellicht in een half uurtje wel kunnen redden. Maar je bent er uiteraard om iets te zien, dus reken eerder op een aantal uren.
Het filosofenpad is een rustige wandelroute lang een beekje begint aan de rand van Kyoto bij de niet toeristische Eikando Zenrin-Ji Temple (bus 5, 17 of 100) vlak bij de Ginkakuji tempel (Silver Pavilion) en is ongeveer 2 kilometer lang. Omdat het aan de rand van Kyoto ligt, kom je ook langs wat vergezichten over de stad. Het pad is niet heuvelachtig dus voor iedereen te doen. Het mooie vind ik de rust die je vind naast de hektiek van een drukke stad. Niet voor niets gingen de filosofen hier al wandelend mediteren (vandaar de naam).
Als het mogelijk is via het Hotel/Hostel/Ryokan is wellicht een fiets huren een aanrader. Kyoto is prima te verkennen op de fiets en je zit zo aan de andere kant van de stad.
Enige wat je nodig hebt is een goede plattengrond van Kyoto met alle bezienswaardigheden en dan is het heerlijk op de fiets de stad/bezienswaardigheden te verkennen/ontdekken.
Zoals al genoemd het filosofenpad was en erg leuke wandelroute.
Kinkakuji - Het gouden paviljoen en de vlakbij gelegen Ryoanji tempel (rotstuin).
De heian schrijn met een mooie tuin eromheen.
Het Nijo kasteel.
Gion wijk.
Toji pagode, (Hoogste van Japan als ik het goed heb.)
En zo zijn er nog wel een 50tal plekken op te noemen die de zeker de moeite waard zijn.
Het zal echt geen probleem worden om je 3 dagen in Kyoto te vermaken.
Fushimi Inari Taisha (eindeloze gangen van torii’s de berg op)
Kiyomizu-Dera (ga net voordat het donker wordt, prachtig uitzicht over de stad)
Sanjusangen-Do (buiten weinig bijzonder, binnen echter 1000(!) gouden buddhabeelden)
Ninna-Ji (vlakbij Kinkakuji, maar heerlijk rustig)
Toji-In (niet te verwarren met To-ji pagode, klein tempeltje met schitterende tuin)
En mocht je last krijgen van tempeleritis, het Umekoji Steam Locomotive Museum (een goed kwartiertje lopen ten oosten van het station) is ook voor volwassen kinderen best de moeite waard…