rondreis Iran

Hallo allemaal,

Ik heb pas een rondreis gemaakt met een groep door Iran (touroperator Parsaban) en we hebben de steden Teheran, Kashan, Yazd, Kerman, Shiraz en Isfahan aangedaan en het was werkelijk helemaal fantastisch! Iran is absoluut een veilig en leuk land om op vakantie te gaan. We hebben zoveel gezien! Prachtige moskeeën, indrukwekkende paleizen, mooie groene tuinen en zoveel meer. De Iraanse bevolking is erg vriendelijk.

Zeker een reden om nog eens terug te gaan.

Groetjes,
Vanessa

Precies wat ik deze lente van plan ben. Ik ben van plan om samen met mijn vriendin drie weken zelfstandig rond te gaan reizen in Iran. Tehran, Yazd, Shiraz en Isfahan staan sowieso op de lijst. Kashan ligt op de route dus daar komen we sowieso ook wel denk ik. Maar over Kerman twijfel ik nog. Is het de moeite waard om de reis daarheen te maken? Zijn de sights het waard? Ik begrijp dat het gebied ten oosten en zuidoosten van Kerman niet honderd procent veilig is, dus dat is misschien een extra reden om Kerman over te slaan. Of moet ik dat écht niet doen…?

Hallo!

Wij hadden Kerman in de route, omdat we naar de burcht Arg-e-rayen zijn geweest (aanrader, ook het dorpje zelf) en naar de prachtige tuinen van Mahan (de mooiste die ik tijdens de rondreis heb gezien) en ook in Kerman diverse bezienswaardigheden hebben gezien. Er is een leuke en grote bazaar, een prachtige oude hammam om te bezoeken, een moskee waar je in kan gaan en een shrine van een bekende soefi mysticus.
Veel toeristen verblijven in Kerman enkel en alleen om naar Bam te gaan. Dat is de grootste en bekendste plaats/bezienswaardigheid, maar wij zijn er niet heengegaan, omdat de weg ernaartoe afgesloten was en Bam zelf grotendeels is verwoest door de aardbeving van een aantal jaren geleden.
Ik vond Kerman 1 van de leukste plaatsen van de rondreis en ik heb me er geen moment onveilig gevoeld. De mensen zijn er een mix van allerlei volkeren, waardoor ze zich onderscheiden van andere plaatsen in Iran. Je kan er genieten van de verse granaatappelsap, wortelsap, falodeh kermani (een locale lekkernij) en tal van taartje&cakejes van de bakkerijen. Nog een tip: het archeologisch & muziek instrumentenmuseum in Kerman.

Alvast goede reis!