Rondreis Indonesie 5 wkn (Sumatra/Kalimantan)

Volgende zomer wil ik weer voor 5 weken naar zuidoost Azie, en het grootste deel van de tijd wil ik doorbrengen in Indonesie. Waarschijnlijk vlieg ik op KL, Maleisie.

• Ik wil orang utans zien. Ik twijfel tussen Kalimantan en Sumatra. Op Borneo lijkt het me interessant om ook naar de Iban/Dayak te trekken, terwijl ik op Sumartra wellicht naar Bukittinggi en Danau Toba wil. Mijn reisgenoot heeft weer een lichte voorkeur voor Sabah (Maleisie), dus tips van ervaringsdeskundigen zijn welkom!

De Sumatraanse natuur lijkt me prachtig, maar heeft Sumatra qua cultuur ook wat te bieden?

• Ik wil duiken. Uiteraard op Bali, maar wellicht ook met een live-aboard richting Komodo. Kan iemand een aanbieder aanrader? Komodo Dancer is boven mijn budget.

Iemand ervaring met duiken voor de (oost)kust van Kalimantan? Ter bereiken vanaf de orand utans in het zuiden?

Noord-Sulawesie lijkt me mooi, maar redelijk toeristisch. Alor is zeker ook weer een optie.

*Ik hou op zich ook van bergen en vulkanen. Een bezoeken aan de Bromo en Iljen zouden een optie kunnen zijn, maar dit heeft niet de hoogste prioriteit. Iemand nog andere ideeen van plekken/eilanden die ik kan bezoeken?

Waarschijnlijk vlieg ik vanuit Bali naar KL naar NL.

P.S. Ervaringen met Pulau Weh zijn ook welkom. Daarvandaan beter vliegen naar Medan, of per bus? Nachtbus in Indonesie zie ik niet zitten.

Orang Utans (wild) zijn ook te vinden aan de oost kust van Kalimantan, in Kutai park, en Wehea, als je dit zou willen combineren met duiken op de eilanden van Derawan.
Als het geld een rol speeld, dan is Sumatra een stuk goedkoper.

Ik reis niet heel erg budget (niet perse), maar een week duiken moet niet 1000 euro of meer kosten. Over wat voor een bedragen hebben we het? En wat moet je uittrekken voor het charteren van bv een boot?

Ik weet niet of je alleen reist, als dit het geval is zal het dichtbij de euro 1000 voor een week zijn met duiken.

ik duik alleen ja… bedankt voor de info, waarschijnlijk wordt het dan toch Sumatra!

ik heb een ticket naar Bandah Aceh :slight_smile: Pulau Weh zal de eerste bestemming van mijn reis worden.

ik ben inmiddels een paar maanden terug. bij deze mijn reisverslag, misschien heeft iemand anders er iets aan :slight_smile:

Wederom prachtig beschreven! En wat een mooie foto’s.
Vraagje; wat zijn lychees?? neem aan dat je niet die kleine vruchten zal bedoelen:unibrow:

Bloedzuigers.

1 like