Rondreis in oktober (Rio, Pantanal - Salvador)

Hey allemaal,

ik ben me aan het orienteren voor ene rondreis in brazilie.

heb het volgende plan in gedachte. misschien hebben jullie wat gouden tips om de reis perfect te laten verlopen.

• enkele dagen rio
  • met bus van rio naar pantanal (noord of zuid) hierover zou ik graag wat tips ontvangen. hoe lang duurt bijvoorbeeld de busreis en is dat goed te doen. wat raadt je aan in de pantanal?
  • van pantanal richting salvador (ik denk vliegend, gezien de afstand)
  • 1,5 week in salvador en omgeving, waarbij we een auto huren. mogelijk ook op zoek naar goede surfstranden in de omgeving.
    we proberen vanuit salvador terug naar Ned. te vliegen.

ik hoor heel erg graag jullie tips

dank

Roberto

He shit, verkeerde knop ingedrukt, ik had net een heel antwoord geschreven dat nu weg is… sorry als het onderstaande dus wat minder spontaan overkomt.

Van Rio en Pantanal weet ik niet zoveel.

Pantanal schijnt prachtig te zijn en dat je er meer dieren kunt zien dan in het Amazonegebied. Of noord of zuid beter is schijnt afhankelijk te zijn van het seizoen en de regen. Daar kun je vast meer info over vinden in de Lonely Planet forums.

De lengte van zo’n busreis tussen steden kun je opzoeken in een Lonely Planet of Rough Guide, of staat vast ook wel op internet,… ik google even… misschien hier?

Lees je ook even goed in op de kosten want het is echt geen goedkoop land meer.

Inderdaad denk ik dat over land reizen van Pantanal naar Salvador wel errug ver is, en de bussen zijn ook niet goedkoop. Meestal ongeveer US$4 per uur (en een ritje is al snel 10 uur of veeeeel langer).

Bij Salvador ‘in de buurt’ zou ik je echt aanraden 4-5 dagen door te brengen in het Chapada Diamantina national park, met Lençóis als uitvalsbasis. Lençóis is een prettig klein dorp, erg veilig, met koloniale bouw en veel heerlijke restaurantjes (vooral Cozinha Aberta!!). De hotels zijn er bekend om hun gigantisch uitgebreide ontbijt. Je kunt wandelen naar diverse watervallen en riviertjes om in te zwemmen, o.a. ook de natuurlijke glijbaan bij Riberão do Meio! En rotsen met gekleurd zand.
Met een auto, paard, fiets of georganiseerd toertje (Lentur in Lençóis is goed en goedkoopst) kun je de rest van de Chapada Diamantina bezoeken met mooie grotten (in eentje mag je snorkelen), watervallen, tafelbergen, stroompjes etc.
Ik vond dat dorp en het national park echt heeeel relaxed en mooi, zie foto’s.

Bij Salvador in de buurt heb je diverse beroemde stranden zoals Ilhéus en Itacaré en Boipeba, maar ik ben geen expert… en weet niet hoe het zit met het surfen daar. Ook dat kun je vast wel vinden met een goede Advanced Search in het Lonely Planet forum.

Als je geen heel speciale reden hebt om speciaal Salvador / Bahia te bezoeken, kun je misschien beter weer terug reizen naar Rio en daar de stranden opzoeken. Bahia staat wel bekend om andere sfeer en cultuur dan Rio en de rest van het zuiden. Maar als je alleen strand / surfen zoekt, is het misschien wel erg ver vliegen.

Je zou ook eens kunnen opzoeken waar aan de kust het TAMAR project zit dat schildpadden beschermt, misschien kun je daar snorkelen tussen de grote schildpadden net als bij hun andere project op Fernando de Noronha eiland.

Ik weet niet hoe lang je wilt gaan en wanneer, maar bijna niemand spreekt er Engels, dus als je nog tijd hebt doe dan van tevoren een cursus Portugees, dat zal je reis vele malen leuker en makkelijker maken. De Brazilianen zijn enorm grote kletskousen en kletsen op straat ook met vreemden, met elkaar, bij de bushalte en bij de bakker… dus ook met jou. Dus zou jammer zijn als je niks verstaat.
Ik heb met een tienweekse cursus in Amsterdam via www.leerportugees.nl al heel veel geleerd (wel had ik al voorkennis van Frans en Spaans, wat helpt, en geoefend met een Braziliaanse vriendin).

Je kunt een open jaw ticket kopen waarmee je vliegt naar Rio, en terug uit Salvador. Daarmee ondervang je ook meteen de verplichting om een uitreisbewijs te moeten hebben (al letten ze daar niet altijd even streng op, ik had een terugvlucht uit Peru en daar deden ze bij aankomst in Brazilië niet moeilijk over).
Voor die binnenlandse vlucht zou ik tips vragen op het Lonely Planet forum, het kan zijn dat het voordeliger is om ter plaatse pas iets te kopen. (Ja sorry hoor daar bij Lonely Planet komen nu eenmaal veel meer mensen die in Brazilië gereisd hebben!! Dus meer kans op nuttige antwoorden.)

Boa viagem,
Cécile